1 van 8 Hoofdstuk 7 Taalbeschouwing. 2 van 8 Wat is taalbeschouwing? Taalbeschouwing als vijfde domein naast lezen, schrijven, luisteren, spreken Taalbeschouwing.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Advertisements

Taalontwikkeling en taalproblemen Marjolijn van Weerdenburg
Groep 6.
- vaardigheden: luisteren en spreken - basiswoordenschat - woorden lezen / afdekken - woorden schrijven / controleren - moeilijke woorden meermaals.
Groep 7.
Remedial stijl College 4
Taalvariatie en taalverwerving
Didactiek procesgerichte aanpak
Groep 6 en 7.
Lerarenopleiding Nederlands
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 2.
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 3.
Taalwetenschap in de CKI-bachelor
LATIJN Taalproject – Inleiding Taalkunde Periode 4 Jessica Heeman Jelle Don Erik-Jan van Gelderen Chantal van Dijk.
Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc
Welkom op de informatieavond van groep 7/8
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Taalbeleid.
PW hst. 4 (ma ) Spelling Werkwoorden: pv, vd, twd, inf.,bijv. nw (vd of twd) Koppelteken, trema, apostrof.
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Leerlijnen in relatie met de methode
Visie: rapport en portfolio
Leerlijnen in de lerarenopleiding
Groep 6.
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Hans BennisMeertens Instituut (KNAW)
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.
Groep 7.
Geïntegreerd werken met de vaardigheden voorbeelden.
Werken met tablets De kinderen maken de verwerking van reken-, taal- en spellingslessen op een eigen tablet. Het programma geeft direct aan of een opdracht.
Wie ben ik? Zoë Kol juf van groep 5 en 6.
(Voor)lezen is leuk!.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Kind in ontwikkeling deel A
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
Kind in ontwikkeling deel A
Voorlichting Examinering Cohort 2013 aanvullingen november 2015 Aanpassing cesuur Engels beroeps.
Ik heb altijd geleerd dat … Goed en fout en de rol van het geheugen in taaladvisering en onderwijs Dirk Caluwé
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Informatieavond groep 6, Gemaakt door: Christine Vogels Connie Deiss Yvette Mansveld.
Informatieavond groep 8, Kees van den Groenendaal 8.
INITIATIE VGT. Leren kijken Vlaamse Gebarentaal is een visuele taal Ogen om te luisteren en handen om te ‘spreken’ Belang van luisteren met je ogen –
Methoden om een vreemde taal te leren 1 Correctie op p. 66 van de reader, laatste alinea: “Zulke vragen als wij hierboven over doel en vorm hebben gesteld,
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
Centraal Examen Nederlands
Examenjaar voor horob2 Horob 2-horobv2e. Examenjaar Examen tweede jaars BOL en BBL Examens eind periode 3 en periode 4 5 onderdelen: niveaus Algemeen.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
INFORMATIE GROEP 4 Schooljaar GODSDIENST ●Iedere morgen beginnen we met gebed. ●Zingen doen we iedere dag. ●Twee keer in de week wordt er.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
Project Taalonderzoek en Nederlands
Informatieavond Groep 4.
Woord van de dag woordenschat.
Geïntegreerd werken met de vaardigheden
Communicatie en taal Begrippen: Gegevens Informatie
Communicatie en taal Begrippen: Gegevens Informatie
Wat is het Europees raamwerk?
Groep 6 leerkrachten 6a Mick Coffa en Theo Aurik 6b Marion van Mook
Samentrekking.
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
TAALVERZORGING STIJL B2: duidelijk en helder taalgebruik.
TAAL & THEORIE 3.3 Het spreken en begrijpen van taal
Engels Compenseren strategieën Compenserende strategieën
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Frans Interactie-strategieën Interactie
Transcript van de presentatie:

1 van 8 Hoofdstuk 7 Taalbeschouwing

2 van 8 Wat is taalbeschouwing? Taalbeschouwing als vijfde domein naast lezen, schrijven, luisteren, spreken Taalbeschouwing in dienst van taalbeheersing Spontane, impliciete en expliciete taalbeschouwing

3 van 8 Taalbeschouwing in engere zin Zinsontleding Woordbenoeming Nut van grammaticaonderwijs

4 van 8 Taalbeschouwing in ruimere zin Op het niveau van: o pragmatiek: taalgebruik o fonologie: uitspraak o morfologie: vervoegingen, verbuigingen, afleidingen o syntaxis: zinnen en zinsbouw o semantiek: woord- en zinsbetekenis o orthografie: geschreven taal

5 van 8 Fouten op diverse niveaus Verkeerde verwijswoorden Dubbele ontkenningen Verkeerde woorden en uitdrukkingen Verkeerde samentrekkingen

6 van 8 Taalvariatie en taalverandering Nieuwe woorden Invloed vreemde talen Dialecten

7 van 8 Het metalinguïstisch bewustzijn Tekstkennis Grammaticale begrippen

8 van 8 Taalbeschouwingsstrategieën Analyseren Vergelijken Classificeren Generaliseren Herordenen Relateren