De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Project Taalonderzoek en Nederlands

Verwante presentaties


Presentatie over: "Project Taalonderzoek en Nederlands"— Transcript van de presentatie:

1 Project Taalonderzoek en Nederlands
Welkom!

2 Waarom dit onderzoek? Taalbeheersing voorwaarde toetreding arbeidsmarkt Eisen voor Nederlands MBO Zorgen over het taalniveau Gezamenlijk referentiekader nodig Wat betekent een 6,4 voor leesvaardigheid? Wat kan een leerling op A2 lezen?

3 Even testen Op welk niveau zit U voor Frans / Spaans?

4 A2, B1 en B2 voor lezen Lezen A2
Ik kan korte teksten lezen die duidelijk gestructureerd zijn en geschreven in eenvoudige duidelijke taal. Ik heb daarbij veel ondersteuning nodig, in de vorm van uitleg, vragen en opdrachten. (niveau inburgeringsexamen, reclame) Lezen B1 Ik kan concreet geformuleerde teksten van de opleiding, het werk of het dagelijks leven lezen met een redelijke mate van begrip. De teksten hebben een duidelijke opbouw met veelal frequent woordgebruik. (Postbus 51 brochures) Lezen B2 Ik kan een grote variatie aan teksten zelfstandig lezen binnen de eigen opleiding/ werk of in het dagelijks leven. Ik begrijp teksten over specialistische onderwerpen als ik daarover voldoende kennis heb. (Metro, Spits)

5 A2 is echt te weinig voor het volgen van een beroepsopleiding

6 MBO eisen 2007 - 2008 Eisen voor Nederlands
Vanuit het beroep (werkveld) Vanuit brondocument “Leren, Loopbaan en Burgerschap” Als de eisen verschillen, telt de hoogste

7 Leren, loopbaan, burgerschap
Niveau 1 Luisteren Lezen Gesprekken voeren Spreken Schrijven C1 B2 B1 A2 A1

8 Leren, loopbaan, burgerschap
Niveau 2 Luisteren Lezen Gesprekken voeren Spreken Schrijven C1 B2 B1 A2 A1

9 Leren, loopbaan, burgerschap
Niveau 3 Luisteren Lezen Gesprekken voeren Spreken Schrijven C1 B2 B1 A2 A1

10 Leren, loopbaan, burgerschap
Niveau 4 Luisteren Lezen Gesprekken voeren Spreken Schrijven C1 B2 B1 A2 A1

11 Het TON Project Maandag 3 september 2007
Sinds eind juni gestart als projectleider, direct overtuigd van het nut van deze opdracht

12 23 docenten 29 opleidingen 1881 deelnemers 13 locaties 1 project
Frontoffice medewerker Commercieel medewerker reizen Medewerker Leisure & Hospitality Medewerker Fastfood Aankomend Verkoopmedewerker Interieur Adviseur Filiaalmanager Middenkader technicus MedewerkerICT Beheer Schoonheidsspecialist Sport en bewegingbegeleider Monteur electrotechnische Installaties Helpende zorg & welzijn Sociaal maatschappelijke dienstverlener 23 docenten Verzorgende Onderwijs assistent Sociaal pedagogisch werker Sociale dienstverlener Medewerker bediening fastfood Bedrijfsleider fastfoodsector Middenkaderfunctionaris bouw/Infra Ondernemer detailhandel Verkoopspecialist Verkoper Juridisch medewerker Arbeidsmarktgekwalificeerd assistent Administratief medewerker Comm. mw. bank en verzekeringen Medewerker marketing en communicatie 29 opleidingen 1881 deelnemers Al die diversiteit binnen Mondriaan, en dan toch de eenheid van het onderzoek bewaken 13 locaties 1 project

13 project Het onderzoek Het onderwijs Lezen, schrijven, spreken
Aanvullende vragen (thuistaal, vooropleiding, sector, school, NT2- achtergrond) Het onderwijs 10 weken extra Nederlands, individueel taalplan Doel van het onderzoek DIAGNOSE, niet SELECTIE Door een goede diagnose, het leertraject aanpassen waardoor de kans op succes hoger wordt.

14 De uitkomsten (voorlopig) ?
Docent bij Techniek: Een deelnemer (autochtoon, Westland) krijgt te horen dat hij onder het vereiste niveau heeft gescoord voor de spreektoets. Zijn antwoord:”Hoezo?, ik kén Nederlands, mijn verstaan ze goed” De leerlingen gebruiken bijna alleen maar korte zinnen van 3 tot 5 woorden en maken geen gebruik van verbindingswoorden. Veel SMS en MSN taal. Veelvuldig gebruik van “me fiets”. Wordt er thuis überhaupt nog wel gesproken vraagt deze docent zich af. Docent bij ZD De leerlingen hebben grote moeite om hun rappe, korte spreektaal om te zetten naar goede, zakelijke schrijftaal. Het gebruikelijke kunnen en kennen, liggen en leggen, werkwoordsvormen zijn een probleem. Er zijn echter ook deelnemers met een goede algemene ontwikkeling, die kijken vaak naar documentaires en hebben dan ook een hoger taalniveau. Petra Herbert Bij fastfood is alles geregeld en op dinsdag en donderdag ga ik lesgeven. Ik start op De deelnemers hebben roosters gekregen en ik ben gewoon de juf voor Nederlands. Het team is enthousiast en ze willen dat de leerlingen goed terechtkomen.

15 Sociaal pedagogisch werker (niv. 3, B1):
 “een Turkse ouder kom haar kindje ophaalt Van mijn andere collega zei dat ik even moet Turkse vertalen Omdat die ouders begrijpt geen- een Nederlandse woorden Die situatie gebeurt mij vel “  Dit is niveau A2

16 Eisen B1 B1 B2 B2/C1 Christa Braun
Veel niveau 4 leerlingen kiezen aan het einde van het eerste jaar alsnog voor een N3 variant. Christa Braun De deelnemers vinden het moeilijk om hun gedachten goed op papier te zetten. Bijvoorbeeld op de vraag Waarom denk je dat je geschikt bent voor deze opleiding. Vaak is het antwoord Omdat ik het leuk vind. Een leuk antwoord op deze vraag was: Ik ben geschikt voor deze opleiding, omdat ik gewend ben om met bejaarden om te gaan. Ik doe altijd boodschappen voor mijn 51 jarige buurvrouw. Docent bij MM twee voorbeelden van zinnen uit schrijfproducten ( Opleiding Sociaal pedagogisch werker 3)  “een Turkse ouder kom haar kindje ophaalt Van mijn andere collega zei dat ik even moet Turkse vertalen  Omdat die ouders begrijpt geen- een Nederlandse woorden Die situatie gebeurt mij vel “  Dit is niveau A2 - spelfouten - kleine woordenschat, verkeerd gebruik uitdrukkingen, idioom - fouten in werkwoordsvervoeging ... ophaalt - geen congruentie tussen onderwerp en persoonsvorm.....      een turkse ouder kom geen verschil tussen formeel/informeel .. schrijft in spreektaal -  geen komma's .. interpunctie De leerlingen schrijven in spreektaal. Me lichaam, me fiets. Ik vindt, ik vondt. Heel veel spellingsfouten: ik licht (ik lig), eingelijk, seisoen, egt (echt) Docent bij ZD Een gevleugelde uitspraak van een deelnemer: “me taal, me toekomst!” Eisen B1 B1 B2 B2/C1

17 De extra lessen Nederlands
De extra lessen zijn verplicht

18 Vragen?


Download ppt "Project Taalonderzoek en Nederlands"

Verwante presentaties


Ads door Google