STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Schema en synthese van een zakelijke tekst
De leesstrategie voor begrijpend lezen
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Een leesstrategie: toepassing
Stappenplan Samenvatten
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
BIJ HET BEANTWOORDEN VAN LEESVRAGEN LITERATUURGESCHIEDENIS
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Ga naar Diavoorstelling bovenaan het scherm.
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Hoofdstuk 3 terugblik.
Samenvatting h1-h3.
Inleiding, middenstuk, slot
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Het schrijven van een betoog
Centraal Examen Nederlands
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
LEZEN 3.4 FUNCTIES VAN TEKSTGEDEELTEN. KLAAR MET DE TOETS? Kijk de paragraaf lezen 3.4 na (zie antwoorden in je ) Meld jezelf aan op Google Classroom.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 6 Begrijpend lezen
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Lezen, schrijven en argumenteren
De vraag is je beste vriend
Cursus Leesvaardigheid
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Door Anthony, Seyma, Seyda en Lisa
Tekstverklaren uitgebreid 2009-II
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Vwo 2 – week SCHM.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Lezen samenvatten.
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Betoog.
Inleiding, middenstuk, slot
4 havo Schrijflijn les 5
Een (informatief) Artikel schrijven
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
Focus op de vraag –en nog even niet op het antwoord-
De leesstrategie voor begrijpend lezen
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Transcript van de presentatie:

STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte en onderwerp LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte en onderwerp LEESRONDE 2 -INTENSIEF : -Geef aan waar de inleiding stopt en noteer hoe de inleiding is opgebouwd. -Zet (horizontale) strepen tussen (mogelijke) tekstdelen. -Markeer kernzinnen per alinea. -Omcirkel signaalwoorden en benoem alvast het verband -Zet stippellijnen onder mogelijke functiewoorden en benoem de functies -Onderstreep eventuele standpunten en geef argumenten hierbij aan. LEESRONDE 2 -INTENSIEF : -Geef aan waar de inleiding stopt en noteer hoe de inleiding is opgebouwd. -Zet (horizontale) strepen tussen (mogelijke) tekstdelen. -Markeer kernzinnen per alinea. -Omcirkel signaalwoorden en benoem alvast het verband -Zet stippellijnen onder mogelijke functiewoorden en benoem de functies -Onderstreep eventuele standpunten en geef argumenten hierbij aan. ZOEKEND LEZEN OM VRAGEN TE BEANTWOORDEN: -Lees de vraag en onderstreep kernwoorden in de vraag - Lees de bijbehorende alinea - Beantwoord de vraag -Controleer of je daadwerkelijk de vraag hebt beantwoord ZOEKEND LEZEN OM VRAGEN TE BEANTWOORDEN: -Lees de vraag en onderstreep kernwoorden in de vraag - Lees de bijbehorende alinea - Beantwoord de vraag -Controleer of je daadwerkelijk de vraag hebt beantwoord TOETS VERKENNEN EN TIJD PLANNEN (max 3 min!): -Kijk hoeveel teksten er zijn en hoe lang de teksten zijn -Ga na hoeveel vragen per tekst je moet beantwoorden: let ook op mc-vragen en open vragen. -Hoeveel tijd heb je en hoeveel tijd kan je het beste per tekst gebruiken? --Houd altijd 5 minuten over in je planning!! TOETS VERKENNEN EN TIJD PLANNEN (max 3 min!): -Kijk hoeveel teksten er zijn en hoe lang de teksten zijn -Ga na hoeveel vragen per tekst je moet beantwoorden: let ook op mc-vragen en open vragen. -Hoeveel tijd heb je en hoeveel tijd kan je het beste per tekst gebruiken? --Houd altijd 5 minuten over in je planning!!

Stap 1: Plannen Tot hoe laat duurt de toets? Hoeveel teksten zijn er? Welke tekst is het langst? Bij welke tekst staan de meeste vragen? Hoeveel tijd heb ik per tekst nodig? Zijn het vooral open vragen of mc? Hoe laat moet ik ongeveer per tekst klaar zijn?

Stap 2: Oriënteren Probeer na de tekst orienterend/verkennend gelezen te hebben, een voorspelling voor je zelf te maken wat je kunt gaan verwachten. Doe dit op basis van: Kernwoorden uit titel Toon en insteek van de inleiding De lading van de tussenkopjes De conclusie in het slot De indeling/structuur van de tekst Het mogelijke onderwerp en de mogelijke hoofdgedachte Als het goed is, wordt het zo makkelijker om de rest van de inhoud bij het lezen te plaatsen. Als het van jouw verwachting afwijkt, weet je dat er iets interessants gebeurt.

Stap 3: intensief lezen en analyse maken TEKST Je gaat de tekst nu heel goed lezen. Met al jouw kennis van de theorie rondom leesvaardigheid, weet je waar je op moet letten. In de tekst ga je nu belangrijke zaken zichtbaar maken om later makkelijker de vragen te kunnen beantwoorden. Zaken waar je op gaat letten: Signaalwoorden/tekst verbanden Einde inleiding, begin middenstuk Kernzinnen Alineasamenhang Argumentaties, standpunten Functies van tekstdelen Etc. Zaken waar je op gaat letten: Signaalwoorden/tekst verbanden Einde inleiding, begin middenstuk Kernzinnen Alineasamenhang Argumentaties, standpunten Functies van tekstdelen Etc.

Stap 4 A: Wat wordt er van je gevraagd??? Lees de vraag Wat zijn de kernwoorden in de vraag? Met welke theorie heeft deze vraag te maken? Snap ik wat er van me gevraagd wordt? Waar moet ik gaan zoeken in de tekst? Welke stappen moet ik zetten of welk plan moet ik toepassen om een antwoord te vinden in de tekst? HIER ZIT HET LEERWERK VOOR EEN LEESTOETS: BEDENK VAN TE VOREN PLANNEN HOE JE BEPAALD SOORT VRAGEN GAAT AANPAKKEN!! Welke stappen moet ik zetten of welk plan moet ik toepassen om een antwoord te vinden in de tekst? HIER ZIT HET LEERWERK VOOR EEN LEESTOETS: BEDENK VAN TE VOREN PLANNEN HOE JE BEPAALD SOORT VRAGEN GAAT AANPAKKEN!!

Stap 4B: de vraag beantwoorden Antwoord altijd in volledige, goedlopende zinnen in correct Nederlands! Leid eventueel je antwoordzin in met een deel van de vraag. Bijv. De reden waarom Jan Jansen het niet met Piet Pieteren eens is, is… (op examen: zet dit herhalende deel tussen haken!!!) Maak je zinnen niet te complex. Gebruik LEESTEKENS! Controleer of je daadwerkelijk op ALLE COMPONENTEN van de vraag antwoord hebt gegeven. Bijv. bij een vergelijking ook de twee delen, bij een ontwikkeling het begin- en eindpunt etc. Antwoord altijd in volledige, goedlopende zinnen in correct Nederlands! Leid eventueel je antwoordzin in met een deel van de vraag. Bijv. De reden waarom Jan Jansen het niet met Piet Pieteren eens is, is… (op examen: zet dit herhalende deel tussen haken!!!) Maak je zinnen niet te complex. Gebruik LEESTEKENS! Controleer of je daadwerkelijk op ALLE COMPONENTEN van de vraag antwoord hebt gegeven. Bijv. bij een vergelijking ook de twee delen, bij een ontwikkeling het begin- en eindpunt etc.