STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte en onderwerp LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte en onderwerp LEESRONDE 2 -INTENSIEF : -Geef aan waar de inleiding stopt en noteer hoe de inleiding is opgebouwd. -Zet (horizontale) strepen tussen (mogelijke) tekstdelen. -Markeer kernzinnen per alinea. -Omcirkel signaalwoorden en benoem alvast het verband -Zet stippellijnen onder mogelijke functiewoorden en benoem de functies -Onderstreep eventuele standpunten en geef argumenten hierbij aan. LEESRONDE 2 -INTENSIEF : -Geef aan waar de inleiding stopt en noteer hoe de inleiding is opgebouwd. -Zet (horizontale) strepen tussen (mogelijke) tekstdelen. -Markeer kernzinnen per alinea. -Omcirkel signaalwoorden en benoem alvast het verband -Zet stippellijnen onder mogelijke functiewoorden en benoem de functies -Onderstreep eventuele standpunten en geef argumenten hierbij aan. ZOEKEND LEZEN OM VRAGEN TE BEANTWOORDEN: -Lees de vraag en onderstreep kernwoorden in de vraag - Lees de bijbehorende alinea - Beantwoord de vraag -Controleer of je daadwerkelijk de vraag hebt beantwoord ZOEKEND LEZEN OM VRAGEN TE BEANTWOORDEN: -Lees de vraag en onderstreep kernwoorden in de vraag - Lees de bijbehorende alinea - Beantwoord de vraag -Controleer of je daadwerkelijk de vraag hebt beantwoord TOETS VERKENNEN EN TIJD PLANNEN (max 3 min!): -Kijk hoeveel teksten er zijn en hoe lang de teksten zijn -Ga na hoeveel vragen per tekst je moet beantwoorden: let ook op mc-vragen en open vragen. -Hoeveel tijd heb je en hoeveel tijd kan je het beste per tekst gebruiken? --Houd altijd 5 minuten over in je planning!! TOETS VERKENNEN EN TIJD PLANNEN (max 3 min!): -Kijk hoeveel teksten er zijn en hoe lang de teksten zijn -Ga na hoeveel vragen per tekst je moet beantwoorden: let ook op mc-vragen en open vragen. -Hoeveel tijd heb je en hoeveel tijd kan je het beste per tekst gebruiken? --Houd altijd 5 minuten over in je planning!!
Stap 1: Plannen Tot hoe laat duurt de toets? Hoeveel teksten zijn er? Welke tekst is het langst? Bij welke tekst staan de meeste vragen? Hoeveel tijd heb ik per tekst nodig? Zijn het vooral open vragen of mc? Hoe laat moet ik ongeveer per tekst klaar zijn?
Stap 2: Oriënteren Probeer na de tekst orienterend/verkennend gelezen te hebben, een voorspelling voor je zelf te maken wat je kunt gaan verwachten. Doe dit op basis van: Kernwoorden uit titel Toon en insteek van de inleiding De lading van de tussenkopjes De conclusie in het slot De indeling/structuur van de tekst Het mogelijke onderwerp en de mogelijke hoofdgedachte Als het goed is, wordt het zo makkelijker om de rest van de inhoud bij het lezen te plaatsen. Als het van jouw verwachting afwijkt, weet je dat er iets interessants gebeurt.
Stap 3: intensief lezen en analyse maken TEKST Je gaat de tekst nu heel goed lezen. Met al jouw kennis van de theorie rondom leesvaardigheid, weet je waar je op moet letten. In de tekst ga je nu belangrijke zaken zichtbaar maken om later makkelijker de vragen te kunnen beantwoorden. Zaken waar je op gaat letten: Signaalwoorden/tekst verbanden Einde inleiding, begin middenstuk Kernzinnen Alineasamenhang Argumentaties, standpunten Functies van tekstdelen Etc. Zaken waar je op gaat letten: Signaalwoorden/tekst verbanden Einde inleiding, begin middenstuk Kernzinnen Alineasamenhang Argumentaties, standpunten Functies van tekstdelen Etc.
Stap 4 A: Wat wordt er van je gevraagd??? Lees de vraag Wat zijn de kernwoorden in de vraag? Met welke theorie heeft deze vraag te maken? Snap ik wat er van me gevraagd wordt? Waar moet ik gaan zoeken in de tekst? Welke stappen moet ik zetten of welk plan moet ik toepassen om een antwoord te vinden in de tekst? HIER ZIT HET LEERWERK VOOR EEN LEESTOETS: BEDENK VAN TE VOREN PLANNEN HOE JE BEPAALD SOORT VRAGEN GAAT AANPAKKEN!! Welke stappen moet ik zetten of welk plan moet ik toepassen om een antwoord te vinden in de tekst? HIER ZIT HET LEERWERK VOOR EEN LEESTOETS: BEDENK VAN TE VOREN PLANNEN HOE JE BEPAALD SOORT VRAGEN GAAT AANPAKKEN!!
Stap 4B: de vraag beantwoorden Antwoord altijd in volledige, goedlopende zinnen in correct Nederlands! Leid eventueel je antwoordzin in met een deel van de vraag. Bijv. De reden waarom Jan Jansen het niet met Piet Pieteren eens is, is… (op examen: zet dit herhalende deel tussen haken!!!) Maak je zinnen niet te complex. Gebruik LEESTEKENS! Controleer of je daadwerkelijk op ALLE COMPONENTEN van de vraag antwoord hebt gegeven. Bijv. bij een vergelijking ook de twee delen, bij een ontwikkeling het begin- en eindpunt etc. Antwoord altijd in volledige, goedlopende zinnen in correct Nederlands! Leid eventueel je antwoordzin in met een deel van de vraag. Bijv. De reden waarom Jan Jansen het niet met Piet Pieteren eens is, is… (op examen: zet dit herhalende deel tussen haken!!!) Maak je zinnen niet te complex. Gebruik LEESTEKENS! Controleer of je daadwerkelijk op ALLE COMPONENTEN van de vraag antwoord hebt gegeven. Bijv. bij een vergelijking ook de twee delen, bij een ontwikkeling het begin- en eindpunt etc.