Week 5 Pragmatiek. 1. Begrippen vorige week kort herhalen 2. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen 3. Reacties op antwoorden leerlingen: face + repair.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Een lessenserie van drie lessen
Ik hou van Holland spel!.
Inleiding taalwetenschap
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Het begint bij het jonge kind
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Bijeenkomst September 2015
Briant College Cursus formuleren h1 Correct formuleren.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Thema 2 Periode 1 KOP
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Taalbeschouwing 2 week 5 Pragmatiek.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 3.
Dat zeg ik Gamma Drie echtparen,een bejaardeen van middelbare leeftijd en een netgetrouwd stel willen toetreden tot een kerk. De priester vertelt: "We.
Invullen van de tevredenheidspeiling door leerlingen via het Ouderportaal (uitleg aan de ouders)
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
Collegeweek 2 Conversatieanalyse en pragmatiek. 1. Je kunt het onderzoeksgebied van de conversatieanalyse in een breder kader plaatsen. 2. Je weet wat.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Formatief versus summatief
Het is vandaag Girlsday!
De vraag is je beste vriend
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Natuur speurtocht Genesis 2:1 Opdracht:
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
DA dag april 2016.
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Nee Zeggen!.
In een weiland staat een stier met een bord erbij : "Deze stier heeft het afgelopen jaar 100 keer gedekt."
Semantiek week 7.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Didactische structuren
Pragmatiek.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Activernde didactiek & passende werkvormen
Luisteren naar de stilte
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Gesprekstechnieken Les 5.
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Assertiviteit 1 SESSIE 14.
Consumenten-gedrag Referentiegroepen
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
week 2 Pragmatiek + conversatieanalyse
week 3 Pragmatiek + conversatieanalyse
collegeweek 1 Conversatieanalyse en pragmatiek
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN DEEL 1 Beter Leren
Transcript van de presentatie:

week 5 Pragmatiek

1. Begrippen vorige week kort herhalen 2. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen 3. Reacties op antwoorden leerlingen: face + repair 2

1. Je herhaalt: de maximen van Grice, locutie, illocutie en perlocutie, implicatuur en coöperatieprincipe. 2. Je weet het verschil tussen alledaagse vragen stellen en vragen in de klas. 3. Je kent drie kenmerken die horen bij effectieve vragen door docenten. 3

4. Je weet wat het effect is van pauzes laten vallen na een vraag. 5. Je kent het begrip 'face'. 6. Je kent de begrippen 'repair' en 'NTRI' (next turn repair inititation). 7. Je kunt de voorkeur voor NTRI koppelen aan de lespraktijk. 4

a. Leerling: ‘Teheran ligt toch in Turkije, meneer?’ Leraar: ‘Ja, en Londen ligt in Armenië.’ b. Heleen: ‘Weet jij hoe laat het is?’ Hans: ‘De postbode is net langs geweest.’ 5

Op een dag komt een konijntje bij de bakker en vraagt vervolgens aan de bakker: "Heeft u worteltaart?", waarop de bakker antwoordt: "Nee dat heb ik niet, sorry." Een dag later gaat het konijntje weer naar de bakker en vraagt weer: "Heeft u vandaag wel worteltaart?", waarop de bakker antwoordt: "Nee ik heb vandaag geen worteltaart." Maar toen dacht de bakker bij zichzelf : ik zal speciaal voor het konijntje worteltaart maken. De volgende dag komt het konijntje weer en vraagt weer: "Heeft u worteltaart??" "Ja zegt de bakker dat heb ik." Zegt het konijntje: "Vies hè?" 6

1.3 Wat is locutie en waarschijnlijk de illocutie van de vragen van het konijntje? 1.4 Hoe interpreteert de bakker de illocutie van het konijntje? 1.5 Kun je hier de begrippen taalhandeling en implicatuur aan koppelen? 1.6 Wat kun je zeggen over de beoogde perlocutie van het konijntje en van de perlocutie zoals de bakker die heeft geïnterpreteerd? 7

1. Begrippen vorige week kort herhalen 2. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen 3. Reacties op antwoorden leerlingen: face + repair 8

 Waarom stellen mensen vragen?  Waarom stellen docenten vragen? Vaak: - om groep erbij te houden - voortgang eigen verhaal 9

 Hoe laat je leerlingen zo veel mogelijk zeggen? 10

'Ik heb nu een vraag waarvan ik wil dat jullie er eerst even rustig over nadenken. Daar krijg je even de tijd voor. Noteer wat je denkt in je schrift. Ik vraag zo kriskras wat gedachtes terug. De vraag luidt: hoe laat je leerlingen zo veel mogelijk zeggen?' 11

 Ebbens en Ettekoven Effectief leren: echte vragen ● prikkelen tot nieuwsgierigheid ● laten leerlingen op zoek gaan naar het goede antwoord ● laten leerlingen net aangeboden kennis verwerken 12

 Hand-out: schema met vragen over Roodkapje.  Lees en noteer welke verschillen in de vragen ervoor zorgen dat categorie 1 t/m 4 oplopen in complexiteit. 13

 Beurtwisseling: hoe zorg je ervoor dat niet steeds dezelfde leerlingen praten?  Wat is de rol van pauzes in beurtwisseling? 14

1. Begrippen vorige week kort herhalen 2. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen 3. Reacties op antwoorden leerlingen: face + repair 15

16

 Face: je 'publieke gezicht'.  We doen in onze interacties heel veel extra moeite om gezichtsverlies te voorkomen. 17

 FTA: face threathening action  Voorbeelden: verontschuldigingen, complimenten, kritiek, verzoeken, etc.  = allemaal zaken waarbij de spreker de hoorder 'lastig valt'. 18

1. Sorry dat ik te laat ben. 2. Wat een mooie jurk heb je aan! 3. Je college is warrig. 4. Ik wil een tientje lenen. 19

 Dus: zowel spreker als hoorder houden de sociale verhoudingen constant in de gaten en passen hun taalgebruik daarop aan.  Je kunt daarom niet zomaar alles onverbloemd zeggen: we doen extra moeite om gezichtsverlies te besparen. 20

 Relatie tussen face en jezelf/een ander in een uiting verbeteren?  Verbeteren noemen we repair. 21

 Repair in informele communicatie: rangorde in voorkeur. - Vroege correctie gaat voor late correctie. - Repair door spreker zelf heeft gaat voor herstel door een ander. 22

 Onderwijs: ‘ander geïnitieerde zelfcorrectie’.  NTRI: Next Turn Repair Initiation.  Hand-out p. 2: kiezen waarvan er sprake is in het schema met de vier fragmentjes. 23

1. Begrippen vorige week kort herhalen 2. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen 3. Reacties op antwoorden leerlingen: face + repair 24

1. Je herhaalt: de maximen van Grice, locutie, illocutie en perlocutie, implicatuur en coöperatieprincipe. 2. Je weet het verschil tussen alledaagse vragen stellen en vragen in de klas. 3. Je kent drie kenmerken die horen bij effectieve vragen door docenten. 25

4. Je weet wat het effect is van pauzes laten vallen na een vraag. 5. Je kent het begrip 'face'. 6. Je kent de begrippen 'repair' en 'NTRI' (next turn repair inititation). 7. Je kunt de voorkeur voor NTRI koppelen aan de lespraktijk. 26