1| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie | faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie De toekomst.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse arbeidsmotieven en mediagedrag
Advertisements

Over jongeren gesproken 10 maart 2005, Martiniplaza Groningen
© Prof.dr Jouke van Dijk BouwNed, Onbelemmerd Bouwen Noordelijk BouwNed Congres Martiniplaza, Groningen, 29 januari 2004 Prof. dr Jouke van.
∩ CCR Amsterdam Center for Career Research Paul Jansen Amsterdam Center for Career Research ( Vrije Universiteit Amsterdam i.s.m.
CPB-studie Vernieuwingsimpuls 16 mei 2013 Sander Gerritsen Erik Plug Karen van der Wiel.
Ben Kriechel Lex Borghans
© Prof.dr Jouke van Dijk LAC, 25 juni 2004 De arbeidsmarkt voor hoger opgeleiden: een feest LAC, Groningen, 25 juni 2004 Prof. dr Jouke van Dijk Hoogleraar.
Sharon Baute Dr. Katia Levecque Prof. Dr. Ronan Van Rossem
Universiteit Maastricht Stay just a little bit longer Bijeenkomst Alumnikring Maastricht 12 december 2005.
Interest Groep 1 Voorbereiden op de Praktijk De Nederlandsche Bank Piet Mosch NIOC 8 april 2011 Disclaimers Presentatie op persoonlijke titel Chinese muur.
Arbeidstevredenheid en prestaties
Aantekening §1 B-nummers.
CBS Microdatamiddag 8 november 2007 Voorburg 1 Martin Luppes Speerpuntprogramma Internationale Economische Relaties (SIER) Integratie van microdata uit.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Kleine historie hoger onderwijs in Apeldoorn
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
12 december 2005 Alumnikring Maastricht 1 De Arbeidsmarkt in Zuid-Limburg Dr. Frank Cörvers Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Universiteit.
Krimp: hoe belangrijk zijn verandering en verplaatsing voor ons? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Arbeidsmobiliteit SZW Congres Gastcollege Den Haag, 26 maart 2012 Jules Theeuwes.
Regionale arbeidsmarkten: Informatie & beleid
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
Onderzoek Mentorschap
Major/Minor Personeel en Organisatie 19 maart 2014.
Vier Trends rond Regio Zwolle – en effecten op de maatschappelijke opgaven Hans Peter Benschop Trendbureau Overijssel Zwolle, 31 oktober 2014.
Titel slide Klik op het icoontje om een nieuwe afbeelding in te voegen. Zoek en selecteer de gewenste afbeelding. Klik op ´Invoegen´ 1 2 Invoegen AFBEELDING.
The ethical decision making of men and women executives in international business situations Valentine & Rittenburg (2007). Journal of Business Ethics,
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Wie wordt er leraar? Bart Golsteyn, Stan Vermeulen, Inge de Wolf
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
VanDoorneHuiskes en partners 11 november 2004 Loopbanen van vrouwelijke en mannelijke geowetenschappers SYMPOSIUM GENDERDYNAMIEK IN DE GEOWETENSCHAPPEN.
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
HBO-Monitor en NAE: Wat kan je daarmee als onderwijsinstelling?
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Arbeidsmarkt uit het zicht van afgestudeerden en werkgevers Christoph Meng Research Centre for Education and the Labour Market.
Sterfte van daklozen in Rotterdam Wilma Nusselder, Marcel Slockers, Ed van Beeck Erasmus MC, instituut Maatschappelijke Gezondheidszorg CEPHIR seminar.
De Turkse groep in Nederland: splendid isolation?.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Het BEGIN.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Global Entrepreneurship Week
Jong geleerd, oud gedaan?
Business School Handels- en Administratieve opleidingen
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Research Centre for Education and the Labour Market
‘Burgerbreedband’? Lessen uit zes jaar onderzoek met initiatieven
Een opleiding kies je met je hart én je verstand
Research Centre for Education and the Labour Market
Nieuwjaarsbijeenkomst Huurdersbelangenverenigingen
Terugblik op 2015, vooruitblik naar 2016
Research Centre for Education and the Labour Market
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Ondersteunend personeel voorbereid op de toekomst
GRIP OP GROEI Resultaten 0-meting
Transcript van de presentatie:

1| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie | faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie De toekomst van geschiedenisstudenten Dr. Viktor Venhorst

2| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Opleiding en baan ›Hoe zien de carrières van pas afgestudeerden er uit?  Hoe belangrijk is de gevolgde studie?  Welke andere zaken spelen een rol? ›Wie wil dat eigenlijk weten?

3| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Smart move? ›The spatial mobility of higher education graduates ›Maar ook beleidsrapportages  “Brain drain of brain gain?”  “Geslaagd in de stad”

4| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Opleiding en baan ›Letteren  WO Monitor: Studies “scoren” minder als het gaat om baanuitkomsten - Kritische studentoordelen op o.a. “praktijkgerichtheid”, “voorbereiding beroepspraktijk” - Moet de studie op de schop?

5| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Hoe gaan we hiermee om? ›Kunnen we de kwaliteit van de baan verklaren? ›Hoe nemen we baanuitkomsten waar?  Survey (o.a. WO Monitor)  Registerdata (CBS) ›Welke uitkomsten nemen we waar?  Loon  Zoekduur naar werk  Kwaliteit van de “match”  Verhuisgedrag / ruimtelijk zoekgedrag

6| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Survey ›Voordeel:  Controle over vraagstelling ›Nadeel:  Vertekening - Onvolledige dekking - Non-respons  Meetfout a.g.v. verstorende processen bij de beantwoording door de respondent

7| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Registers ›Voordeel:  (nagenoeg) Perfecte dekking van de populatie - Bestuderen lastig te samplen groepen is makkelijker ›Nadeel:  Geen invloed op de operationalisatie / vraagstelling

8| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Verklaring baankenmerken ›Arbeidsmarktpositie Letterenstudenten en opleidingskenmerken  Correlatie of causaliteit? ›Baanuitkomsten, opleiding en studentoordelen hangen onderling samen  “Endogeniteit” - Simultaan - Selectie - Derde gezamenlijke verklarende factoren

9| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Verklaring baankenmerken ›Geslacht ›Leeftijd ›Opleiding / skills  Niveau  Richting  Overige kenmerken - Objectief - Subjectief ›Regionale factoren ›Sector ›Verhuizen

10| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie | faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie De toekomst van geschiedenisstudenten Verhuizen na de studie: wie waarheen wat levert dat eigenlijk op?

11| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Venhorst, Van Dijk & Van Wissen (2010) Do the best graduates leave the peripheral areas in The Netherlands? TESG 101 (5)

12| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Venhorst, Van Dijk & Van Wissen (2010) Do the best graduates leave the peripheral areas in The Netherlands? TESG 101 (5)

13| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Venhorst, Van Dijk & Van Wissen (2010) Do the best graduates leave the peripheral areas in The Netherlands? TESG 101 (5)

14| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Venhorst, Van Dijk & Van Wissen (2010) Do the best graduates leave the peripheral areas in The Netherlands? TESG 101 (5)

15| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Banen geschiedenisstudenten ›Veel kwartaire sector:  Niet-commerciële diensten  Overheid Paping (2013) Studenten Geschiedenis en de Arbeidsmarkt

16| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Inflow of college and university graduates, per head of the potential municipality labour force,

17| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Tertiaire sector > Kwartaire sector > Higher level jobs Scientific level jobs Inflow of college and university graduates, per head of the potential municipality labour force, By sector (rows) and level of job (columns)

18| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie

19| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie

20| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie WO Monitor: de eerste baan ›Uurloon  Letteren lager uurloon ›Alternatieve baankenmerken Letteren  Minder: part-time, verticale match, horizontale match, subjectieve evaluatie van match,  Gemiddeld: vaste banen  Vaker op zoek naar ander werk Venhorst VA & Corvers (2015) Entry into working life: Internal migration and the job match quality of higher-educated graduates. ROA Research Memorandum.

21| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Wat levert verhuizen op? ›Doen verhuizers het beter?  Over het algemeen: ja - Verhuizers hoger loon en ook betere score op diverse andere baankenmerken ›Veroorzaakt de verhuizing deze verschillen ook?  Nee! - Kenmerken persoon, opleiding etc veel belangrijker Venhorst VA & Corvers (2015) Entry into working life: Internal migration and the job match quality of higher-educated graduates. ROA Research Memorandum.

22| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Verhuizen na afstuderen ›Letteren na 1,5 jaar:  Relatief weinig mobiel - Behalve richting buitenland - Banen op wetenschappelijk niveau in kwartaire sector zijn niet overal beschikbaar  De betere buitenlandse studenten blijven  Over het algemeen minder gunstige kenmerken (eerste) baan - Rekening houdend met een reeks persoonlijke, studiegerelateerde, regionale en periode-specifieke factoren

23| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie | faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie De toekomst van geschiedenisstudenten Baankenmerken verderop in de carrière: banen en lonen een eigen bedrijf dynamiek op de arbeidsmarkt

24| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Afgestudeerden HO: aandeel werkzaam in een baan Venhorst, VA et al (2013) Geslaagd in de stad. URSI Research Report 344. RUG / FRW.

25| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Gemiddeld totaal netto loon Venhorst, VA et al (2013) Geslaagd in de stad. URSI Research Report 344. RUG / FRW.

26| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Venhorst, VA et al (2013) Geslaagd in de stad. URSI Research Report 344. RUG / FRW. Gemiddeld totaal netto loon: mannen

27| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Venhorst, VA et al (2013) Geslaagd in de stad. URSI Research Report 344. RUG / FRW. Gemiddeld totaal netto loon: vrouwen

28| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie aandeel zelfstandigen naar studierichting Venhorst, VA et al (2013) Geslaagd in de stad. URSI Research Report 344. RUG / FRW.

29| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Gemiddelde winstgevendheid zelfstandigen Venhorst, VA et al (2013) Geslaagd in de stad. URSI Research Report 344. RUG / FRW.

30| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Venhorst, VA et al (2013) Geslaagd in de stad. URSI Research Report 344. RUG / FRW.

31| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Hoe wisselt men van baan? ›Wisselen van sector?  Letteren gemiddeld - Vooral Onderwijs, Rechten, Geneeskunde minder ›Wisselen van werklocatie?  Letteren relatief weinig - Alleen PABO minder vaak ›Verhuizen?  Letteren gemiddeld - Geneeskunde, Economie, Techniek vaker Venhorst, VA (2016) Constrained choice? Graduate early career job-to-job mobility in core and non-core regions in the Netherlands. Forthcoming in: Corcoran, Faggian, Crowe (eds) “Where do smart people go? Graduate migration and regional development: an international perspective”. Edward Elgar.

32| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Baankenmerken ›Twee periodes  Eerste fase van zoeken, matchen  Tweede fase van meer stabiliteit ›Verschillen tussen opleidingen vooral in eerste fase  Langere termijn effecten zichtbaar

33| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie | faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie De toekomst van geschiedenisstudenten Tot slot

34| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Opleiding en baan ›Voordat je de studie op zijn kop zet, letten op:  Kenmerken typische banen  Uitkomsten betere studenten  (Gebrek aan?) ruimtelijke mobiliteit  Timing: wanneer meet je baankenmerken, studiekenmerken?  Twee fases: grootste slag te slaan in de matchingfase  Aandacht voor ondernemerschap

35| faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie faculteit ruimtelijke wetenschappen economische geografie Bedankt voor uw aandacht