BURGERSCHAP SOCIAAL MAATSCHAPPELIJKE DIMENSIE Les 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Advertisements

Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
De pluriforme samenleving
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Ik zie… Ik zie… wat jij niet ziet
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
Les 2 – Jouw media.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Jij en de wereld om je heen
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.3 Verschillende culturen
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
Les 2 – Hfst 1 – wat zijn drugs en hoe werken ze?
Consumentengedrag Leren I
Xperience Liefde en relaties
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Pluriforme samenleving
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.4 Ik en de ander
H1 Hoe word je wie je bent?.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Welkom.
Laaggeletterdheid en de BPV
Gedragsproblemen en stoornissen
MAW Inleiding + §1.1.
Les 1: Introductie Marketing
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Rechtstaat les 4 Expertgroepen.
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Wat doet media? Hoe wordt media gebruikt?
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Gedragsproblemen en stoornissen
Hoofdstuk 8 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Hoofdstuk 2 Wat gaan we doen? Terugblik Doel van vandaag Nieuwe stof
Hoofdstuk 8 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Hoofdstuk 8 Licht Wat gaan we doen vandaag? Opening
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Basisstof 2 In je vrije tijd.
SEL Les 2: normen en waarden.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Rekenen Mevr. Koçak 13 november 2018.
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Social media Wat deel je wel en niet?.
Paragraaf 3 Rivieren van ijs
Paragraaf 2: Toerisme & verkeer
Module 1: Verkennen Basisstof 1: Kijken naar jezelf
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
Hoofdstuk 2: Landschappen op aarde
Landschappen en klimaten
Hoofdstuk 2 Paragraaf 4 Bladzijde
Kritiek geven en krijgen
Paragraaf 3.3 Rivieren van ijs
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Kunstmeststoffen Les 3 test.
Suriname Samsam – Burgerschap in de Klas
Toedienen meststoffen
Transcript van de presentatie:

BURGERSCHAP SOCIAAL MAATSCHAPPELIJKE DIMENSIE Les 3

WAT GAAN WE DOEN?  Welkom!  Terugblik vorige les  Vandaag: gewoontes & tradities, tolerantie en vrijheid  Evaluatie en afsluiting

VORIGE WEEK  Sociale identiteit  Zelfbeeld  Jongeren & identiteit  Groepsgedrag  Cultuur

GEWOONTEN EN TRADITIES Een cultuur bestaat voor een deel uit gewoonten, tradities en rituelen, Dit verstrekt vaak het groepsgevoel. Welke Nederlandse gewoontes en tradities herken je?

GEWOONTEN EN TRADITIES  Heb je in je eigen familie een gewoonte, traditie of ritueel?  Waarom is deze belangrijk voor jouw?

KEN JE MEDELANDERS FunX heeft een serie gemaakt ‘Ken je medelanders’. Dit zijn straatinterviews waarin gevraagd wordt wat je allemaal weet over je medelanders. Wat weet jij over Surinamers? Wat is typisch Surinaams? Wat wist jij nog niet over Surinamers?

KEN JE MEDELANDERS Maak opdracht 2 uit je werkboek. (blz.15) Hoe: Kies met een groepje een filmpje uit de serie 'Ken je medelanders'. Wat: Maak een korte presentatie over deze cultuur en presenteer dit aan de klas. Tijd: 15+ minuten

TOLERANT – WAT IS DAT? Nederland staat internationaal bekend als 'tolerant'. Wat is tolerant? a. Respect voor andere meningen of gedrag. b. Geduld hebben met anderen. c. Toelaten van een beetje overlast.

TOLERANT? Lees het artikel ‘Tolerant?’ op bladzijde 14 van je werkboek.

UITLEG TOLERANTIE Tolerantie betekent: de bereidheid om in vrede met andere mensen samen te leven, ook als ze een andere mening, levensstijl, overtuiging of godsdienst hebben. Zelfs als je een hekel hebt aan bepaalde meningen of gedrag, kun je toch tolerant zijn. Ben jij tolerant?

TOLERANTIE EN VRIJHEID Veel mensen komen naar Nederland toe die in hun eigen land onderdrukt worden. Vrijheid van cultuur is in Nederland vastgelegd in een aantal belangrijke grondrechten. Grondrechten zijn bijvoorbeeld: Kun je voorbeelden geven waarom Nederland wel of niet tolerant is?

EVALUATIE Wat heb je geleerd? Wat weet je nog?

VOLGENDE LES  Verschillende culturen  Tegenculturen  Stellingen  Debat