Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Motivatie, leeftijd en competenties
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Omgaan met Cultuurverschillen
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Faculteit der Letteren Communicatie- en Informatiewetenschappen
SBL conferentie lerarenregister
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Interculturele communicatie
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
RSV op school Jan Van Parijs.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Studenten ondersteunen eerstejaars
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Kinderen en hun sociale talenten
Vragen stellen Vormen van ‘to be’ kunnen de enige werkwoorden in de vraagzin zijn. Ben ik je beste vriend? Am I your best friend?
Interculturele competentie en taalverwerving Paul Catteeuw 1 april 2015 P 1.
Interactive Experience model
Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.
Vorlesung/Übung Interculturele communicatie
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
Omgaan met talige diversiteit op de werkvloer Piet Van Avermaet.
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Making the best of your foreign experience: Preparation for Internship or Study Abroad Lectorate in International Cooperation.
Internationale marketing De sociaal-culturele omgeving Svend Hollensen Nederlandse bewerking: Hans Engbers Angelo Mulder.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
De ‘landing’ van internationalisering in de curricula : kOOD International Activity Griet t’Servranckx Departmental Coördinator international Office.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Vluchtelingen en asielzoekers
Interculturele communicatie
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Hoofstuk 16 Interculturele communicatie
it’s about learning to dance in the rain’
Naar een samenhangende en duurzame aanpak van eenzaamheid
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
JEUGDzorg - voor wie?.
Doubleren.
Internationaal I Cultuur zit in je.
Interculturele communicatie
Omgaan met verschillen
Internationaal I Cultuur zit in je.
Interculturele communicatie
Rouwende naasten en een forensisch psychiatrische instelling
Doubleren.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen

dia 2 van 23 Hoofdstuk 6 Omgaan met cultuurverschillen

dia 3 van 23 Ontwikkeling van interculturele communicatieve competentie ontkenning weerstand minimalisering aanvaarding aanpassing integratie

dia 4 van 23 Interculturele communicatieve competentie bestaat uit: kennis attitude vaardigheden

dia 5 van 23 De kenniscomponent Interculturele Communicatie Competentie-1 Kennis van de eigen cultuur en de andere cultuur Kennis w-curve Kennis over stadia van reacties van gastland op buitenlanders 1.nieuwsgierigheid 2.etnocentrisme 3.polycentrisme 4.xenofilie

dia 6 van 23 De kenniscomponent Interculturele Communicatie Competentie-2 Kennis over wat er gebeurt als een groep van de ene cultuur in contact komt met de andere – stereotypering van verschillen tussen groepen – wanneer aanpassing het beste gaat: in omgeving waar beide groepen als gelijken met elkaar kunnen omgaan door specialisatie van een groep Kennis van de taal en de communicatiestrategieën van de cultuur

dia 7 van 23 De attitudecomponent Interculturele Communicatie Competentie Begrip voor de andere cultuur Positieve houding tegenover de andere cultuur

dia 8 van 23 De vaardighedencomponent Interculturele Communicatie Competentie-1 Technische vaardigheden technisch handig zijn kunnen communiceren in de taal en volgens de communicatiestrategieën van de andere cultuur

dia 9 van 23 De vaardighedencomponent Interculturele Communicatie Competentie-2 Sociaal-psychologische vaardigheden kunnen omgaan met stress effectief kunnen communiceren effectief interpersoonlijke relaties kunnen opbouwen integer geduldig ervaring hebben opgedaan met wonen in een ander land

dia 10 van 23 Kenmerken van personen die vaak goed in het buitenland functioneren: hoge sociale status stedelijke herkomst sociaal wetenschappelijke opleiding vertrouwen in eigen vaardigheid in taal gastland, belangrijker dan het feitelijk goed kunnen spreken

dia 11 van 23 Omgaan met cultuurverschillen: Afrika in jaren ’50 vorige eeuw

dia 12 van 23 Omgaan met cultuurverschillen-1 1.Kennis, attitude, vaardigheden 2.Vaststellen in hoeverre je je gedrag wilt aanpassen a. volledig aanpassen b. grenzen stellen – - Van de verkoper wordt verwacht dat hij zich aanpast aan de koper. – - Van de bezoeker wordt verwacht dat hij de locale gewoontes in acht neemt. c. empathie – - ‘Do unto others as they themselves would have done unto them’.

dia 13 van 23

dia 14 van 23

dia 15 van 23 Omgaan met cultuurverschillen-2 Niet doen: Automatische piloot ‘When in Rome do as the Romans do.’ De ander behandelen zoals je zelf behandeld zou willen worden.

dia 16 van 23 Cultuurschok: naar een andere cultuur Vier fases (W- curve): euforie cultuurschok acculturatie evenwicht – positiever dan thuis – hetzelfde als thuis – negatiever dan thuis

dia 17 van 23 Cultuurschok

dia 18 van 23 Cultuurschok Cultuurschok is te vergelijken met de transition shock, wat er gebeurt als je iets overkomt: partner verliezen verhuizen snelle sociale ontwikkeling - dalen of stijgen - stijgen of dalen economische groei - enz.

dia 19 van 23 Cultuurschok: terug naar je eigen cultuur Weer dezelfde vier fases (W-curve): euforie cultuurschok acculturatie evenwicht

dia 20 van 23 W-curve cultuurshock

dia 21 van 23 Problemen met W-curve De fases berusten niet op onderzoek en zijn niet theoretisch onderbouwd. Tijdsverloop is zeer variabel, soms een vakantie, soms twee jaar. W-curve komt niet altijd voor, niet iedereen loopt alle stadia door.

dia 22 van 23 Cultuurschok gedifferentieerd naar verschillende types mensen

dia 23 van 23 Cultuurschok hoeft niet perse als probleem gezien te worden Profound learning experience that leads to greater self awareness and personal growth Magnitude of culture shock can be related positively to social and professional effectiveness