Schuif eens wat op! Te land, ter zee en in de lucht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Advertisements

Transport en Infrastructuur
Verkeerseducatie : dode hoek
Voor- en nadelen vervoermiddelen
DEBAT MOBILITEIT & VERVOER Stedelijke Ouderen Commissie (SOC) 23 april 2014.
verkeerskrant gemaakt door:
Jonas Pauwels 1 BaSwC.  Carpooling  Wat is Carpooling?  Hoe werkt het?  Carpooling is te regelen naar eigen wensen .Cambio-autodelen  Wat is cambio-autodelen.
Lopen. de benen de fiets de kar de bel/ bellen/tring.
Verkeers- stellingenspel
Door Jente, Pepijn, Kenneth L. en Jules.  Diefstal (of poging daartoe)  Van een voertuig  Een openbare of private plaats  Daders gebruiken geweld.
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
Gedelegeerd bestuurder
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
digitale verkeerskrant van Rilland
Handel-en dienstenzones in Heist-op-den-Berg
17 stadsgewesten in België
Devriendt Robin & Putman Tom.  Verschillende Vlaamse politieke partijen  Campagne rond mobiliteit.
De stad als woonplaats Stad Veel huizen en weinig ruimte
ALLES EN NOG VEEL MEER OVER HET VERKEER !
Snelwegsystemen Jos Beukeveld Mei 2011.
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
Verkeersveilige Schoolomgeving
Toepassingen 5L week 13: ‘Herhaling’ 5L week 13: ‘Herhaling’
Toepassingen 5L week 17: ‘Op stap met het openbaar vervoer’ een uurtabel van het openbaar vervoer hanteren een tabel met openingsuren hanteren een tijdsduur.
3/4 kgt 3 Grenzen en identiteit § 2 - 4
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
…EVOLUTIE van de LEVENSWIJZE VAN DE MENS.
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
Mijn gemeente Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Marnix Niessen, Matthijs Weltens en John Tran. De aanleg van nieuwe wegen gaat soms ten koste van de natuur. Om dit te voorkomen worden er lange tunnels.
Wereld Choco-lat Economie. Wereld Choco-lat Benodigheden  1 spelbord  5 sets van 11 fabriekskaarten  5 sets van 3 hoofdzetelkaarten  45 spelkaarten.
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen Wijkraden i.s.m. Ir. Jan G.M. van der Zanden, Haarlem,
Wegwijs Groep 8 Thema 4De buurt en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Meten en meetkunde in het verkeer
Les 4: SAMENGESTELDE GROOTHEDEN
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Toepassingen 5de leerjaar.
Vandaag: Restant les 3 Verhoudingen
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Voorleesverhaal Joep op de stoep.
België.
Op sneeuwklas in Zwitserland
Uitkijken voor vrachtwagens
Welkom bij onze PowerPoint presentatie
Op sneeuwklas in Zwitserland
Toekomst van de autonome voertuigen
Energie voor je leerlingen
Autoverzekering Is een autoverzekering verplicht?.
Werken als wegbeheerder bij de provincie
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
Slim tellen.
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Slim tellen.
Semantisatieverhaal Ken jullie het filmpje van die lachende man in het openbaar vervoer, in de metro? Openbaar vervoer is vervoer dat iedereen mag gebruiken,
Semantisatieverhaal: Weet je wat ik heel graag zou willen
Het grote voetgangersexamen
Madu is 7 jaar. Hij woont in Caïro. Dat is de hoofdstad van Egypte.
Conclusies onderzoekers
Semantisatieverhaal: Vorige week kwam ik ‘s avonds laat met de auto terug van een feestje. Op de autoweg waren 3 rijbanen afgesloten (klik voor eerste.
Hoofdstuk 21 PROBLEEMOPLOSSEN. Hoofdstuk 21 PROBLEEMOPLOSSEN.
Transcript van de presentatie:

Schuif eens wat op! Te land, ter zee en in de lucht.

Uw oosters tapijt, uw Chinese vaas... naar Milaan, Barcelona, Rome of Beveren-Waas? Geen probleem met BHL... Vandaag gebeld, morgen besteld! (02) – fax (02)

Te land, ter zee en in de lucht. Teksten lezen op werkbladen 1-1 en 1-2

Plus en min.(1-3) Milieuhinder: geluid - lucht Duur vervoermiddel Zeer snel - Relatief veilig Goederen kunnen snel en vers vervoerd worden... in de lucht Reiziger is soms het slachtoffer van stakingsacties. Vertragingen Veel goederen tegelijkertijd Weinig invloed van weersomstandigheden Zonder stress Hoge snelheid... met het spoor Gevoelig voor weersomstandigheden. Ideaal voor losse goederen Veilig In één keer veel goederen mee, Relatief goedkoop... te water Verkeersdrukte leidt tot stress en grotere kans op ongevallen. Relatief snel Betaalbaar... over de weg -+Vervoer...

Schuif eens wat op! Het verkeer, geen lachertje

Oogjes open snaveltjes dicht (wbl.2) Oostende laadt zich op

Verkeersagressie in Antwerpen centrum

Oogjes open snaveltjes dicht (wbl.2) Meer inwoners van Werogem nemen het openbaar vervoer

Oogjes open snaveltjes dicht Hoffelijkheid in het verkeer campagne rond de toepassing van het ritsprincipecampagne rond de toepassing van het ritsprincipe waar twee verkeersstromen samenkomen. De rits-campagne

Oogjes open snaveltjes dicht Wees geen beer in het verkeer!

Oogjes open snaveltjes dicht De agressie en frustratie in het verkeer nemen alsmaar toe. Deze campagne van DUS! moet weggebruikers aanzetten tot meer hoffelijkheid tegenover andere weggebruikers, zeker ten aanzien van leerling bestuurders.

Oogjes open snaveltjes dicht

Op donderdag 5 april wordt voor het eerst in België de Nationale Dag van de Hoffelijkheid in het Verkeer gehouden.

Schuif eens wat op! De verkeersknoop ontward.

Verkeersknoop ontward Wat valt je op?

Verkeersknoop ontward De kinderen spelen op straat. -Men schrikt als er een auto aankomt. -De bestuurder is rijker gekleed dan de man met de vlag. -De hond is niet aan de leiband.

Verkeersknoop ontward Wat valt je op?

Verkeersknoop ontward - Veel auto’s – file -Iedereen kijkt boos, is gestrest. -Men scheldt elkaar uit. -Veiligheidsgordel.

Verkeersknoop ontward Veel verkeer: We bekijken enkele diagrammen We nemen de werkbladen “verkeersknoop ontward – Veel verkeer” Staafdiagram 1

1.Het aantal personenwagens op de weg in België x Auto's

Veel Verkeer! Staafdiagram 1: het aantal personenwagens op de wegen in ons land In 1950 bijna 3 keer zoveel personenwagens als in In 1960 ruim 7 keer zoveel personenwagens als in In 1970 ruim 20 keer zoveel personenwagens als in In 1980 bijna 32 keer zoveel personenwagens als in In 1996 ruim 43 keer zoveel personenwagens als in 1930 Besluit: Het aantal personenwagens is over een periode van ruim 60 jaar enorm gestegen De grootste stijging komt op gang vanaf de jaren 70 De kleinste stijging heeft plaats tussen 1950 en 1960 Welke verklaring geef jij aan deze stijgende trend? Verbetering van de welstand, de nood aan grotere mobiliteit ( niet iedereen werkt in de eigen stad of dorp), de behoefte aan uitstapjes, reizen...

2.Het gemiddelde aantal kilometer dat een personenwagen per jaar rijdt

Veel Verkeer! Staafdiagram 2: Het gemiddelde aantal kilometer per jaar Besluit : Het aantal kilometer neemt toe. Dat betekent dat het autoverkeer steeds toeneemt en dat er meer tijd in de auto wordt doorgebracht Hoeveel kilometer per jaar rijdt men thuis gemiddeld? Aankoopjaar van de auto : leeftijd van de auto is: Stand van de kilometerteller Vergelijk jouw cijfermateriaal met de Belgische gemiddelden. Mijn mama/ papa* is onder/boven* het gemiddelde Conclusie: Het gemiddelde aantal kilometer per jaar blijft toenemen.

3.Het aantal Belgen dat een auto bezit

Veel Verkeer! Staafdiagram 3: Het aantal Belgen dat een auto bezit In 1980 heeft 32 % van de Belgen een auto. Bijna 1 op 3 In 1995 heeft 42% van de Belgen een auto. Wat minder dan 1 op 2 In 15 jaar tijd bezitten steeds meer mensen een auto. Hoe meer mensen een auto hebben, hoe meer die gebruikt wordt, hoe drukker het verkeer wordt. Totaal aantal auto’s van de 14 leerlingen in onze klas is Besluit : Het aantal Belgen dat een auto bezit blijft toenemen.

4.Het aantal km autoweg in België

Veel Verkeer! Staafdiagram 4: Het aantal kilometer autoweg in België De wegenkaart van België: Bij de opmaak van het diagram werden als het ware alle autowegen achter elkaar gelegd, zodat één lange autoweg ontstaat. Besluit: Er is ook een duidelijke stijging waar te nemen. Gevolg is: Voor het aanleggen van autowegen wordt de natuur opgeofferd.

5.Het tellen van voertuigen op de autoweg

Veel Verkeer! Staafdiagram 5: De evolutie van de verkeerstoename Het blokje 100 voor 1985 stelt voertuigen per dag voor tussen 6 en 22u. In 1990 telde men op de autowegen voertuigen tussen 6 en 22u In 1995 telde men op de autowegen voertuigen tussen 6 en 22 u. Besluit: In 10 jaar tijd neemt het verkeer op de autowegen voortdurend toe. Dus fileproblemen doen zich dagelijks voor op knooppunten van de autowegen: o.a. De ring in Kraainem Naar de kust : E-40 In Gent, de verkeerswisselaar in Zwijnaarde

Bestaande suggesties om het verkeersprobleem aan te pakken 1.Het autowegennet uitbreiden.(meer autoweg) De mensen zullen nog steeds evenveel de auto nemen en ook de nieuwe autowegen zullen verzadigd raken. Zal er nog een plaats in onsland overblijven waar geen autowegen zijn?

2.Bestuurders wijzen op andere wegen dan deze die steeds worden genomen.(andere wegen) Ook deze wegen zullen op den duur vol zitten: het verkeer op de autowegen zal verminderen, het verkeer op de gewone wegen zal toenemen.

3.Het centrum van de stedenverkeersvrij maken, van de stad parkings bouwen:de auto er achterlaten en het openbaar vervoer nemen.(centrum vrij) Handelaars in de stad zullen mopperen omdat er minder mensen komen. Het vervoer met bus of tram in de stad zal dan goedkoper moeten worden.Ook zal er vaker gereden moeten worden.

4.Blokrijden op de autowegen tijdens drukke momenten.(blokrijden) De politie zal daarvoor te veel moeten worden ingeschakeld: ze heeft ook nog andere taken.

5.Thuiswerken door de ambtenaren en via computer in verbinding met het werk staan.(thuiswerken) Soms moet je op je werk eens vergaderen of met collega's afspreken:- thuis gaat dat niet. Thuiswerken kan niet voor alle soorten werk.

6.Mensen die met de fiets naar het werk komen belonen met een premie.(fietsers belonen) Er worden veel mensen uitgesloten, bijvoorbeeld wie te ver van het werk woont.

7.Mensen die met het openbaar vervoer naar het werk komen belonen met een premie.(TTB- reizigers belonen) De trein, tram of bus moeten vaker rijden en voor iedereen makkelijk te bereiken zijn (bv. ook als je in een dorp woont).

8.Mensen die samen met collega's naar het werk rijden belonen met een premie. (bv. in één auto zitten vier mensen) (samenrijden belonen) Er worden veel mensen uitgesloten, bijvoorbeeld:-collega's die te ver van elkaar wonen.

9.Het derde vak op de autoweg is er enkel voor auto's waar meer dan één persoon in zit. (speciaal rijvak) Er zal misbruik zijn. (In Nederland plaatste men levensgrote poppen in de auto.) - Politie krijgt meer werk om dit te controleren: kunnen ze het wel controleren?

10.Speciale bussen die werknemers ophalen.(busvervoer voor werknemers) Er moeten voldoende opstapplaatsen zijn - Niet mogelijk voor elke soort werk

11.Met een ticket kun je meerdere dingen doen: b.v. met een parkeerticket kun je ook de bus nemen.(meer met 1 ticket) Voor gezinnen is dit niet mogelijk, voor mensen die zich alleen verplaatsen wel.

12.Autorijden duurder maken:b.v. wie veel kilometer per jaar betaalt meer belastingen dan wie minder rijdt.B.v. duurdere benzine, de autoverzekering en -belastingduurder maken. (autorijden duurder) Er zal misbruik zijn, b.v. de kilometerteller achteruit draaien.Ook mensen die voor hun werk de auto moeten gebruiken,b.v. chauffeurs, zullen veel meer onkosten hebben.

13.Meer carpoolparkings aanleggen.(parkings voor samenrijders) De auto's staan er vaak verlaten bij en dat is uitdagend voor dieven.

14.Het openbaar vervoer in de stad gratis maken. (bus of tram gratis in de stad) De steden moeten dan elke busrit betalen en dat is nauwelijks haalbaar.

15.Meer fietspaden en fietsstallingen in de stad(meer voor de fietser) Wie ver buiten de stad woont, heeft daar weinig aan)

16.Stedelijke diensten hebben uitsluitend elektrische auto's. (elektrisch rijden) Dat is goed voor het milieu, maar er blijven evenveel auto's rijden: de verkeersdrukte houdt aan.

17.Witte fietsen die in de stad voor iedereen te gebruiken zijn: met een betaalkaart open en sluit je het fietsslot.(Dat gebeurt al in Amsterdam.) (witte fietsen) Niet iedereen zorgt evengoed voor het materiaal dat eigenlijk van niemand is.

18.Car-sharing: een auto wordt door verschillende gezinnen gekocht en in afspraak gebruikt. (1 auto voor meer gezinnen) Dat is niet voor iedereen mogelijk: je moet goed met elkaar afspreken, iedereen moet even goed voor de auto zorgen, wie betaalt de wisselstukken als de auto kapot is.

Schuif eens wat op! Het verkeer op kaart

1) André vertrekt met zijn vrachtwagen in Affligem en moet naar Leuven. N285 - Ring - Leuvensesteenweg 2) In Leuven lost hij een paar goederen en dan rijdt hij door naar Mechelen, hij kiest voor de kortste weg. N 28 3) In Mechelen haalt hij een pakje op dat hij moet gaan afzetten in Sint­-Niklaas. Hij hoort op de radio dat er veel verkeer is in Antwerpen, maar wil niet langs te kleine wegen rijden. N16

4) In Sint-Niklaas eet hij wat en ondertussen hoort hij op de radio volgend bericht: « Op de E 17 Antwerpen-Gent gebeurde ter hoogte van Beervelde een ongeval. De autoweg is er afgesloten. »« Dat is brute pech », denkt André, « Nu moet ik omrijden, want ik moet een pak in Gent ophalen. » N70 5) Gent was zijn verste bestemming, André moet nog vijf pakken leveren in Brussel en twee pakken ophalen in Ninove. Dan zit zijn taak erop voor vandaag, dan kan hij terug naar Affligem. E40 - N8 - N45

WAARNIET WAAR Hasselt ligt op de autoweg E 313. Door het centrum van Brugge loopt een autoweg. Wie in Aalst woont, hoeft niet ver te rijden op de autoweg E 40 te kunnen nemen. Als je van Jabbeke naar Leuven rijdt, blijf je steeds op de E 40. Gent ligt op een knooppunt van twee belangrijke autowegen. Om van Antwerpen naar Brussel te rijden kun je meerdere wegen kiezen. X X X X X X