Welkom Ouderbijeenkomst St Joan 27 september 2016 “Open waar het kan, integer waar het moet”
Bedoeling en programma Ouders en de nieuwe directeur hebben met elkaar kennis gemaakt Ouders hebben zicht op onderwijsinhoudelijke ontwikkeling van het huidige schooljaar Ouders zijn bijgepraat op het continurooster Ouders weten hoe de school het nieuwe rapport wil vorm geven Ouders zijn geïnformeerd over de manier waarop de school wil communiceren Informatie vanuit de ouderraad Informatie van vanuit de medezeggenschapsraad
Programma 19.30Opening door interim directeur bedoelingen en programma 19.35Ouders informeren - vanuit school - vanuit OR - vanuit MR 20.15Afsluiting naar de klassen
Willem Jan van Hest
Huidige context van het onderwijs Talentontwikkeling / brede ontwikkeling 21 century skills = allerlei digitale ondersteuningsmiddelen, maar ook samenwerken(sociaal constructivisme), eigenaarschap, bewustwording, zelf verantwoordelijk, zelfsturing, reflectie Onderzoekende houding professionals In gesprek / dialoog met leerlingen Differentiatie, variatie, breed aanbod Aanbod afgestemd op behoeften Nieuw inspectiekader 2020 Koersplan van de SKOzoK
John Hattie Iedereen geeft op z’n eigen wijze les. Alle leraren hebben gelijk als ze beweren dat hun eigen manier werkt, want eigenlijk werkt zo’n beetje alles. Kijken we naar het gemiddelde effect, dan dragen sommigen factoren meer dan gemiddeld bij aan het leerproces! Leerkrachtgedrag doet er toe!
Factoren met meeste/ minste invloed op leerprestaties Klas herhalen Metacognitieve vaardigheden aanleren Hoge verwachtingen leraar Directe instructie Huiswerk Klassengrootte Schoolleider Samenwerkend leren Doelstellingen expliciteren Relatie leerkracht / leerling Van school veranderen Strategieën aanleren Feedback geven Sociaal economische status kind Versnellen curriculum
Effecten op leerprestaties Hattie, 2009 Versnellen in curriculum (uitdagen).88 Feedback geven.73 Relatie Leraar-leerling.72 Metacognitieve vaardigheden aanleren.69 Directe instructie.67 Doelstellingen expliciteren.66 Samenwerkend leren.65 Hoge verwachtingen leraar.63 Schoolleider.63 Strategieën aanleren.60 Sociaal economische status kind.57 Huiswerk.29 Klassengrootte.21 Klas herhalen, verlengen leertijd-.16 Van school veranderen-.34
Aansluiten op persoonlijke ontwikkeling Bewustwording is de grootste stap in je ontwikkeling Leren = ‘t beseffen van verschil! Leidt tot zelfsturing en eigenaar zijn van jouw ontwikkelproces!
Uitgangspunten komend schooljaar Uitbreiden Top ondernemers naar onderbouw en verder uitbouwen in de bovenbouw Uitbreiden en onderhouden SLIM plan Verder uitbouwen van de zelfsturing en het eigenaarschap van kinderen Samen met Bureau Wolters kritisch kijken naar de opbrengsten focus op rekenen en begrijpend lezen(cursus, studiemomenten) Einde schooljaar duidelijkheid over Engels Nieuw rapport
Basis van het rapport: - Portfolio door de kinderen - Leervakken door de leerkrachten - Cito Kennismakingsgesprek na de 4 e schoolweek; vanuit het laatste rapport van het vorig schooljaar Rapport na de 1 e Cito en oudergesprek Rapport na de 2 e Cito en wel/geen oudergesprek Kinderen vanaf groep 5 zijn aanwezig tijdens rapportgesprek Kinderen en ouders betrekken in de samenstelling
Continurooster Streven naar invoering op 1 januari Team heeft een voorstel geformuleerd Wordt op 3 oktober voorgelegd in de werkgroep Voor de herfstvakantie worden ouders geïnformeerd over het voorstel De mening van de ouders wordt gevraagd na de herfstvakantie
Communicatie in en om de school Wat we merken: Ouders gaan uit van aannames en deze worden onvoldoende gecheckt op de juiste plek Via social media of speelplaats worden berichten gedeeld die niet altijd positief zijn voor de school Zaken worden groter gemaakt dan ze zijn Ouders lopen niet altijd de route via de leerkracht en kloppen snel aan bij de directeur
Wat zouden we willen: Communiceer op de juiste plek Loop de leerkracht niet voorbij Check informatie voor je die naar buiten brengt Maak vooral zaken groot die positief zijn voor de school Loop binnen! Communicatie in de school
Informatie van de OR De oudervereniging stelt zich ten doel een bijdrage te leveren aan een prettige tijd voor de kinderen op basisschool St. Joan. Zij doet dit middels het medewerking verlenen aan, of het organiseren van diverse activiteiten, in nauwe samenwerking met de leerkrachten. De ouderraad is het bestuur van de oudervereniging, dat door en uit de leden gekozen wordt.
De ouderraad vraagt voor het bekostigen van alle activiteiten een jaarlijkse bijdrage. Het betreft een vrijwillige bijdrage per kind. Echter, de ouderraad kan uw kind uitsluiten van deelname aan bepaalde activiteiten indien u besluit deze niet te betalen. Indien u deze bijdrage niet wenst te betalen verzoeken wij u dit te melden bij de penningmeester. Deze bijdrage bedraagt momenteel €35,00 per kind, per schooljaar.
Uit de ouderbijdrage worden o.a. de volgende zaken betaald: -Schoolreis groep 1 t/m 7 -Traktaties en Versieringen met Kerstmis, Carnaval, Pasen, Koningsspelen etc. -Klassencadeautjes Sinterklaas -Een bijdrage aan het schoolkamp groep 8 -Afscheid groep 8 -Jeugd EHBO diploma -Aanschaf (les)materialen
Traktaties Traktaties bij de verjaardag van uw kind Deze staan in een kar in het OR-hok. De jarige gaat met de leerkracht naar de kar en kiest zelf wat hij/zij wil trakteren. De kosten van deze traktatie is opgenomen in de ouderbijdrage
Wat zoeken we dit schooljaar Een nieuwe Penningmeester (aanmelden of info via Linda of Mirte) Luizenpluismoeders (aanmelden via Fannie) EHBO-instructeurs (aanmelden via Mirte of Toine) Tuinwerkgroep vrijwilligers (aanmelden via Mirte)
Informatie van de MR
Vragen??? Wanneer spreken we elkaar weer en waar hebben we het dan over?
Dank je wel!