Netwerken: Je bent wie je kent v=A042J0IDQK4
Netwerken: Je bent wie je kent
Programma 1. Wat en waarom netwerken 2. Achterliggende principes bij netwerken 3. Breng je netwerk in kaart en maak een analyse van je netwerk 4. Netwerk doelgericht 5. Hoe je netwerk uitbouwen en onderhouden? 6. Netwerken bij evenementen 7. Netwerken on-line 8. Personal branding: je profiel 9. Arbeidsmarktgericht netwerken
Wat? Is het leggen en onderhouden van contacten die je kunnen helpen om een bepaald doel te bereiken. Uitwisselen van informatie of diensten tussen personen die elkaar op de een of andere manier kennen, met de bedoeling elkaar van dienst te zijn. Is ook: netwerkmanagement: systematisch, doelgericht en gedoseerd onderhouden en voeden van je relaties
Researcher Development Framework (Vitae)
Netwerken Developing, maintaining and leading networks of individuals who can offer advice and access to opportunities
Waarom? Je visibiliteit vergroten: je komt/bent/blijft in beeld Anderen kunnen je helpen om je doel te bereiken: o Bv.: 53% van de Belgen vindt een nieuwe job via relaties (studie HUB, 2000) o Weet dus wat je met netwerken wil bereiken (KT – LT) Jij kunt ook anderen helpen om hun doel te bereiken (win- win)
3 principes Is geven en krijgen: het is de bedoeling dat ook de anderen er beter van worden. Verloopt in 3 fasen: know – like – trust Netwerken is een doelgerichte activiteit
Achterliggende principes bij netwerken Eerst aanbieden, dan krijgen Eerst zaaien, dan oogsten o Houding van proactief en reactief geven zonder er iets terug voor te verwachten o Tevredenheid/ontevredenheid = voordeel – investering o Maak een lijstje van wat je met een minimale investering aan anderen kan geven dat voor hen van grote waarde is
“Op schrift gestelde doelen zijn dromen met deadlines” (Brian Tracy) Onderzoek aan Amerikaanse Universiteit Harvard: Mensen die zichzelf doelen stellen, zijn veel succesvoller dan anderen. Slechts 15% van de studenten stelt zichzelf doelen. Slechts 3% daarvan schrijft ze op. Deze 15% deed het 20 jaar later financieel gemiddeld 2X zo goed als de overige 85% De 3% deed het 10X zo goed als de overige 97%. Bron: Let’s connect. J. Vermeiren. Een doel helpt je netwerkacties richten: je hebt iets om naartoe te werken.
De gouden driehoek van het netwerken Aanbieden Vragen Bedanken
Wie behoort tot je netwerk? 1. Breng je netwerk in kaart o Iedereen die je kent en gekend hebt én die een positieve indruk van je heeft, behoort tot je netwerk. o Stel een namenlijst op. o Bronnen: gsm, adresboek, doos met visitekaartjes, geheugen, … 2. Maak een analyse van je netwerk o Orden in categorieën: familie, vrienden, collega’s, studiegenoten, vakgenoten, …
Netwerk doelgericht Stel jezelf een doel en verken je netwerk aan de hand van je doel(en): Stap 1: stel je een doel Stap 2: wie is het meest interessante contact om je doel te bereiken? Stap 3: probeer dan die contactpersoon te bereiken via je eigen netwerk of het netwerk van je netwerk. -Vb: als ik een job zoek in sector X, wie ken ik daar dan? Wie ken ik die daar iemand kent?
Hoe je netwerk uitbouwen en onderhouden? Zoek goede gelegenheden op: Congressen, meetings, recepties Presentaties of posters Publicaties (co-auteurs) Opleidingen, trainingen, cursussen Vakgroepen Verenigingen Social media: LinkedIn …
Hoe je netwerk uitbouwen en onderhouden? Houd contacten warm Bedank mensen die iets voor je hebben gedaan Laat ook wat van je horen als je mensen niet nodig hebt Breng mensen met elkaar in contact Organiseer zelf je netwerkgelegenheden Gebruik online netwerken Blijf niet te lang bij een gesprekspartner hangen Denk aan know – like – trust Houd je namenlijst up-to-date
Hoe je netwerk uitbouwen en onderhouden? o Vooral een kwestie van doen! o Voorbeelden: Wissel visitekaartjes uit Maak foto’s op congressen en stuur ze door Doe mee met het sociale programma op een congres Houd contact per na de meetings e.d. Houd regelmatig contact, al is het kort Stel gerichte vragen Verwacht er niet meteen iets van terug: zaadjes planten
Netwerken bij evenementen Voorbereiding Bepaal je doel, zoek op google evenementen die met je doel verband houden. Zoek wie in jouw vakdomein de belangrijkste contacten zijn en vraag hen van welke organisaties ze lid zijn of welke websites, newsletters,… ze je aanraden. Informeer je op voorhand van de opzet en het soort van evenement, de andere mogelijke aanwezigen,… Neem mee: visitekaartjes, pen, denk na over gespreksstarters en gespreksonderwerpen Bepaal of je alleen of met iemand gaat: heeft allebei voor en nadelen. Blijf niet hele avond samen.
Netwerken bij evenementen De evenementruimte binnengaan en contact leggen Leg al contacten bij de receptiebalie, de ontvangsthal of op de parking: je komt direct in de juiste stemming Begroet mensen, haal iets te eten of te drinken voor ze Zoek punten van overeenkomst Stel open vragen, bv. Wat sprak je aan in het programma? Welk aspect van je werk vind je het leukst? Wat maakt jouw organisatie, project,… bijzonder? Laat je voorstellen Praat met de sprekers
Netwerken bij evenementen ‘Inbreken’ in een groepje: Kijk of mensen een gesloten of open lichaamstaal hebben. Wacht tot de groep zich opent Het gesprek beëindigen: Loop rond en wissel regelmatig van gesprekspartner Bedank voor het gesprek en wissel visitekaartjes uit Zeg dat je je collega gaat zoeken (als dat het geval is) Stel je gesprekspartner aan andere aanwezigen voor. Bedank de organisatoren bij het verlaten van het evenement
On-line netwerken als manier om je netwerk te onderhouden Hanteer zelfde communicatie-en gedragsregels als offline Zorg voor zichtbaarheid op het internet en hou je profiel actueel Verzamel informatie die je bij een bepaalde vraag aan iemand kan doorsturen Stuur berichten vanuit bv. linked in, maak deze altijd persoonlijk Word lid van groepen, maar niet van té veel Gepast gebruik van twitter
Tips voor optimaal gebruik van LinkedIn Know: zorg voor een zo duidelijk en volledig mogelijk profiel en hou het up-to-date Like: gebruik een goede profielfoto; Trust: maak en benut ‘recommendations’; Trust: word lid van groepen, stel daar regelmatig een vraag, neem deel aan discussies.
Zorg voor zichtbaarheid ‘personal branding’ Ontdekken Versterken Zichtbaar maken Van je talenten, je uniciteit Op een authentieke manier Zodat mensen uit je netwerk je contacteren voor die opdrachten, vragen,… die écht bij je passen.
Een zichzelf versterkend proces Wie ben je Waar sta je voor Communicatie/gedragBeeld-perceptie
Arbeidsmarktgericht netwerken Bij het zoeken naar een nieuwe job: zet je netwerk in elke fase doelgericht in. De meeste mensen denken dat het vinden van een goede job hier begint, maar eigenlijk begint het hier helemaal onderaan. Exploration What’s out there? What options do I have? Would I prefer business, non-profit or public sector? What jobs fit my skills? What careers and industries use them? What organizations are a good fit? What do I need to be competitive? Who can connect me to these organizations? Focusing Job Search/ Action Plan Resumes, Interviews Networking, Researching What are my interests? What kind of skills do I have? What are my values? What is my work style? Self-Assessment Bron: Peter S. Fiske (2010)
Arbeidsmarktgericht netwerken Wees je bewust van je talenten en ga pro-actief op zoek –via netwerking- naar een job die bij je past. Een reeks sollicitaties lijkt op hordelopen – CV versturen, afwachten, go/no go, na elke horde maar hopen dat je een job krijgt. Netwerken lijkt meer op zweefvliegen - na een duwtje uit je netwerk krijg je meer overzicht, inzicht, zie je steeds meer mogelijkheden, telkens krijg je een nieuwe stimulans en gaat het in stijgende lijn.
Arbeidsmarktgericht netwerken Fase 1: feedback over jezelf toon je “Wanted” profiel, vertel wat je zoekt en vraag eerlijke feedback of ze jou dat zien doen. Fase 2: persoonlijke arbeidsmarkt in kaart Welke organisaties zijn aantrekkelijk voor jou? Schakel je netwerk van je netwerk in om meer informatie te verzamelen over de arbeidsmarkt, type jobs, wie de interessante contacten zijn
Arbeidsmarktgericht netwerken Fase 3: Leg contacten met je doelstelling in het achterhoofd Maak een top-tien van contacten in de volgorde waarin je ze wil spreken. Vraag niet om een job, vraag om advies ! Leg ‘poortwachters’ jouw vraag uit en betrek hen (bv onthaal) zodat je persoon aan lijn krijgt Zodra je gesprek hebt: Stel veel vragen, maar probeer ook een thema in te brengen dat voor jouw contactpersoon boeiend is om over te praten, bv. ontwikkelingen in de branche
Veel succes !