Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Aspecten van evaluatieonderzoek
Begeleiders in Beeld.
EFP Studiedag LVB en zwakbegaafdheid
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
“Ouderenpsychologie: de grijsheid voorbij”
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Spijbelbegeleiding: CLB aan zet!
Voorspellen van recidive onder jeugdige delinquenten
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Bureau Jeugdzorg Jeugdreclassering.
Een eigen persoonlijkheid
Begeleiding door de SPV
het risk - needs - responsivity principe
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Criminaliteit & Rechtsstaat
1G1P voor de JGT’s ZUID-HOLLAND NOORD November 2014.
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Ontwikkeling gedragsinterventie middelengebruik jeugdige delinquenten IVO: Elske Wits, Soenita Ganpat, Tim Schoenmakers, Anke Snoek Tactus: Judith Boonstra.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege
Ontwikkeling van het jonge kind
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
DAVID PINTO
Uitvoering zero tolerance drugsbeleid. Flexteam Ervaringen flexteam Toenemende vraag om handhaving n.a.v. “successen” Verplaatsing naar drugsgerelateerde.
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 1.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader de laatste.
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2 deel 1 1.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 6. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader laatste les grote lijn
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 5, 2016 ‘Needs’ en responsivity
Psychologie Informatieverwerkingsproces
Laaggeletterdheid en de BPV
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Risk Need Responsivity Prncipes
Visie op Forensische Verslavingszorg
Beste havo 4..
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
Psychologie Informatieverwerkingsproces
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Coachtraining DOEN?! Dag 3
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Interventies kiezen is even puzzelen! Muriel Smink Britt Meuter
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3

Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze binnen het kader van het strafrecht niet opnieuw met het strafrecht in aanraking te laten komen Deze les: Je weet wat het verschil is tussen risicotaxaties en criminogene behoeftes en hoe het ‘responsiviteit principe’ hier mee samenhangt.

Agenda vandaag 1.Theorie criminogene behoeftes en responsiviteit. 2.Oefenen casus

What Works-beginselen 1. Risicobeginsel: wie (interventie afhankelijk van recidiverisico) 2. Behoeftebeginsel: wat (veranderbare factoren) 3. Responsiviteit: hoe (motivatie, leerstijl en (on-)mogelijkheden hiervan te profiteren) 4. Behandelmodaliteit (evidencebased) 5. Programma-intergriteit (getoetste theorie uitgevoerd volgens programma) 6. Professionaliteit (opleiding, training inter- en supervisie) RNR-Model, Risks, Needs Responsivity Assessement

Dus? Wat leerde het risico beginsel ons ook alweer? 1.Grijp niet te zwaar maar ook niet te licht in 2.Risico wordt bepaald door statische factoren 3.En door veranderbare/dynamische factoren 4.Het risico profiel bepaalt de intensiteit van het ingrijpen

Die dynamische factoren gaat het hier over Wat is het doel van de behandeling/interventie? Welke veranderbare (risico) factoren hangen samen met het delict en schade is hier de vraag Opzoek naar de criminogene factoren (= dus veranderbaar en delict gerelateerd)

Binnen de criminogene factoren: delict en schade gerelateerde factoren 1.Algemeen en specifiek 2.Statisch en dynamisch 3.Stabiel en acuut Denk bij de schade ook aan de schade voor de jongere zelf (IVRK): de zorgsignalen.

Stabiele delictgerelateerde criminogene factoren: The big four 1.Antisociale cognities (normen, attitude, gevoelens als haat, wrok) 2.Antisociaal netwerk 3.Antisociaal gedrag (incl. verslaving) 4.Antisociaal persoonlijkheidscomplex (agressief egocentrisch temperament, psychopathie, zwakke probleemoplossing)

In de media weten velen PRECIES hoe het moet Gezien het voorgaande, wat is de kans dat een voorstel gaat werken: Van Keith Bakker: ouders opsluiten Van Henk Ouwens van Glen Mills: persoon heropbouwen in inrichting Van de Rob Hessing van de politie: zero tolerance bij schuin oversteken Van Silvain Ephimenco: hard optreden, terug naar Marokko Van Sherita Nerain opleiding: wat geeft jou een goed gevoel, sporten En wat denken jullie op basis van de lessen tot op heden?

Wat werkt bij jeugdgroepen Analyse van de individuen, wat zijn de individuele risicoprofielen en criminogene behoeften. Dan in de keten een op de individuen gerichte aanpak.

Responisiviteit Hoe moet er geholpen worden? Rekening houden met mogelijkheden en motivatie van het individu: Waar is er eventueel lijdensdruk? Waar is snelle beloning te scoren? Wat kan deze jongere (en omgeving) aan?

Van criminogene behoefte naar responsiviteit Rapport van Tim Schipper (ik deel uit) Welke delict gerelateerde criminogene factoren zie je en met welke factoren moet er (responsiviteit) rekening gehouden worden? Volgende week: welke interventies dan?