Commercie en recht Hoofdstuk 5 Concurrentie?
Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat heeft een onderneming nodig om succesvol te zijn? 5 Concurrentie? 6 Gezocht: leuke, betrouwbare klanten 7 Onderhandelen 8 De juiste marketingmix 9 Marketingdoelstellingen 10 Recht(en) 1
Hoofdstuk 5 Concurrentie? 2 ► Concurrentie ► Er is bijna altijd sprake van meerdere aanbieders – je hebt dus concurrenten ► Vier soorten concurrentieniveaus: Merkenconcurrentie Productconcurrentie Generieke concurrentie Budget- of behoefteconcurrentie
Hoofdstuk 5 Concurrentie? 3 ► Concurrentieanalyse ► Zorg dat je weet wie je concurrenten zijn en wat zij aanbieden ► Gebruik hiervoor de 6 P’s van de Marketingmix: Prijs Plaats Product Promotie Personeel Presentatie
Hoofdstuk 5 Concurrentie? 4 ► USP: Unique Selling Point ► Wat maakt jou anders dan andere aanbieders? Formuleer dit en maak het tot je USP ► Belofte maakt schuld: houd je aan je USP!
Hoofdstuk 5 Concurrentie? 5 ► Kijk om je heen ► Ondernemen is kansen zien – gebruik je voelsprieten! Waar hebben mensen behoefte aan? Welk probleem is er, hoe kun jij dit oplossen? ► Leer van anderen: kijk naar andere ondernemers, wat doen zij? Maar: blijf wel uniek – niet kopiëren.