Trekkingsrecht werkdruk CAO-VO Jo Simons, projectleider Arbo-VO juni 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Persconferentie: juni 2012
Studie Evolutie van de situatie van een cohorte werkzoekenden op de arbeidsmarkt.
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Communicatief gedrag + / -
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
/TB Samenwerking huisartsen fysio-/oefentherapeuten Vlaardingen 10 mei 2012 Tineke Bolsius ELO-adviseur.
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Waarom een vitale organisatie positief werkt
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Onderzoek in de onderwijspraktijk
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Wetsvoorstel Kilometerprijs KIVI NIRIA Ledenpeiling februari 2010.
Functieprofiel en beoordeling
Hfst 1 paragraaf 3 Enkelvoudige ionen.
Meertrapsmailing: verschillende vormen 1)De teaser: –1e mailing (is de voorloper/teaser) –2e mailing (hoofdmailing) 2)De reminder: –1e mailing (hoofdmailing)
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Groepsverdeling Randvoorwaarden voor de groepsindeling: -de beschikbare formatie (leerkrachten / management, ib, etc) -de aantallen leerlingen.
Keuze van de VMBO leerling
Informatieavond andere (school)tijden
Taalportfolio Les 5, jaar 1, Zomer 2008 Afronding: beoordeling en publiceren tekst.
Bevindingen onderzoek inzetproces. Doel van het onderzoek Komen tot een beschrijving van het inzetproces van het onderwijzend personeel dat voldoet aan.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderzoek Bekostiging Voortgezet Onderwijs Te downloaden via:
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
NEDERLAND OVER BELONING TOP FINANCIËLE INSTELLINGEN 20 APRIL 2015 VERTROUWEN & ETHIEK.
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Jouw partner in de school Taakbeleid: CAO 2015 Om vooruit te gaan, moet men de weg kennen.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Evaluatie voortgang Scouting Academy. Resultaten en wat gaan we ermee doen? a.Eerste inkijk in belangrijkste uitkomsten b.Discussie in subgroepen c.Aanbevelingen.
1 Enquête ROWF Hoofddoel: In grote lijnen zicht krijgen op het landschap van het Opleiden in de School in de ROWF. Afgeleid doel: Basis vormen voor het.
Terug naar eerste pagina Introductie Individueel Keuze Budget (IKB)
Presentatie ledenvergadering NVLT d.d. 13 september 2016.
Externe validering; de handschoen opgepakt
Tevredenheidsonderzoek 2017
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Bevraging GPMI Eerste korte evaluatie bij de OCMW’s van de gewijzigde regelgeving van het GPMI vanaf 01/11/2016 Periode van bevraging: 17 juni 2017 –
Wat zit er allemaal in je hoofd ?
Eerder op niveau, wat heeft het opgeleverd?
Profiel Product Presentatie
LOB 13. Goede en slechte ervaringen
Hoofdstuk 1 Meningen en argumenten
Terugkoppeling thema avond verkeerVoeg een titel toe
Richard West University of Georgia
Praktijk Opleiders Cursus
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Informatieclip Noortje Jonker, MSc Verloskundige - docent
Mediaplanning – bijeenkomst 6
Meldcode Kindermishandeling
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Identiteit, vooroordelen & beeldvorming
Voorstel CAR3 door Stuurgroep LOP.
Leden enquête Otto Philipse
Aan de slag met werkdruk: nieuwe plannen uit de sector
Informatieclip Noortje Jonker, MSc Verloskundige - docent
Transcript van de presentatie:

Trekkingsrecht werkdruk CAO-VO Jo Simons, projectleider Arbo-VO juni 2009

Ledenpanel VO-raad april/mei 2009 Aantal respondenten: 112 Functie van de respondenten: 60% eindverantwoordelijk schoolleider / bestuurder 30% overig management 10% staf

Verdeling naar schoolgrootte 200 Aantal

Percentage docenten dat kiest voor uitbetalen 75% Op 57% van de scholen kiest meer dan 50% van de docenten voor uitbetalen Aantal

Keuze werkdrukvermindering Lestaken Niet-lestaken Bij werkdrukvermindering kiest 2/3 van de docenten voor vermindering van niet-lestaken Aantal

Motief om te kiezen voor uitbetalen Het belangrijkste motief (volgens schoolleiding) van docenten om te kiezen voor uitbetalen is dat de 24-uur trekkingsrecht geen merkbaar effect heeft op de werkdruk. Dit motief wordt door 45% van de schoolleiders aangekruist.

Beoordeling trekkingsrecht door schoolleiding positief negatiefneutraal 80% van de schoolleiders oordeelt negatief over het trekkingsrecht Aantal

Oordeel docenten volgens schoolleiding positief neutraalnegatief Volgens 45% van de schoolleiders beoordeelt een meerderheid van de docenten het trekkingsrecht als neutraal Aantal

Achtergrond negatieve beoordeling Volgens de schoolleiding zijn de uitvoeringsproblemen groot terwijl het effect op de werkdruk gering is. Wat betreft het oordeel van docenten zijn de toelichtingen speculatief en het beste samen te vatten als: “Meningen zijn verdeeld, sommigen zijn positief, deel vindt het een sigaar uit eigen doos”

Correlaties 1.Neutrale houding van de schoolleiding t.o.v. het trekkingsrecht gaat samen met een - volgens de schoolleiding - grotere groep docenten die neutraal of positief is. 2.Een negatieve houding van de schoolleiding gaat samen met een groter percentage docenten dat zich laat uitbetalen en het argument dat trekkingsrecht geen effect op de werkdruk heeft.

Inventarisatie onder docenten (AOb) AOb heeft aan leden gevraagd hoe het trekkingsrecht op school wordt uitgewerkt. Eerste beeld (60 reacties) laat zien: –Op de helft van de scholen krijgen docenten een uitgebreide toelichting en een duidelijke keuzeformulier –Op de andere helft worden andere procedures gehanteerd, zoals: Inkadering al dan niet na overleg met de PMR Voorstel of voorkeur directie voor collectieve mogelijkheden

Conclusies op persoonlijke titel 1.Implementatie trekkingsrecht is ingewikkeld, vooral vanwege organisatorische consequenties. 2.Keuze voor uitbetalen zegt niets over al dan niet bestaan van werkdruk. 3.Of het trekkingsrecht het gesprek over werkdruk in de school op positieve wijze beïnvloedt, is vooral afhankelijk van het overlegklimaat in de school en de vertrouwensrelatie tussen schoolleiding en medewerkers. 4.Om werkdruk, of wat daarachter schuilgaat, werkelijk aan te pakken zullen schoolleiding en personeel (inclusief OOP) samen aan de slag moeten.