Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de exacte vakken: vakspecifieke begeleiding.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de zaakvakken: vakspecifieke begeleiding.
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Instrumenten en observeren Het gebeurt nog zeer regelmatig dat leerlingen in het basisonderwijs niet als.
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Groep 7&8 INFORMATIEMIDDAG Maandag 24 september 2012.
Ontkavelen van lees- en schrijfonderwijs
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de praktijkvakken en creatieve vakken: vakspecifieke begeleiding.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Inzet ICT-middelen
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Didactiek procesgerichte aanpak
Voortgezet technisch lezen
Een lessenserie van drie lessen
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Dyslexie handleiding Voor docenten Geschreven door: Tom Harmsen
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Welkom op onze open schoolavond
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Een leesstrategie: toepassing
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Lezen: doe het goed voor
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Thema 6: Wet- en regelgeving omtrent dyslexie. Plaats hier uw stelling.
Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie. Passend onderwijs Elke school een zorgplicht Elke leerling een passende onderwijsplek Samenwerking in.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Thema 5: Aanpassing van het onderwijs: compenserende (technologische) faciliteiten en dispensaties.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Dyslexiebeleid Open Huis.
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Pedagogisch-didactische begeleiding In dit college wordt ingegaan op de zorgniveaus, de integrale aanpak.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Informatieavond groep 5
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Informatieavond Kurzweil (basis).
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
taal speelt een rol in alle vakken
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
E-learning, E-health & Domotica
SWV Slinge-Berkel Woensdag 7 november 2018
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
in Word Vijf nieuwe manieren van werken
Transcript van de presentatie:

Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands

Woordenschatuitbreiding Dyslectici hebben vaak een beperkte woordenschat door gebrek aan leeservaring. Woordenschatuitbreiding is een taak van alle docenten.

Begeleidingsmogelijkheden Gebruik specifiek woordenschatmateriaal Stimuleer het lezen van boeken, tijdschriften, kijken naar educatieve programma’s (wereldkennis vergroot woordenschat)

Vertaling naar de eigen lespraktijk Rol van de docent (niveau 1 & 2) en van de zorgspecialist (niveau 3): Vragen: Tot hoever kan jij als vakdocent gaan bij het inzetten van de genoemde begeleidings- mogelijkheden? Waar heb jij de ondersteuning van een zorgspecialist nodig?

Technisch lezen Veel lezen verbetert de technische leesvaardigheid en vergroot het leesplezier.

Begeleidingsmogelijkheden Bied tijd in de les voor (stil)lezen Ondersteun bij boekkeuze Laat een verhaal omzetten in een script Stimuleer lezen van recensies van boeken Laat leerlingen een boekverfilming kijken voordat ze het boek lezen Laat leerlingen luisteren naar voorgelezen boeken

Vertaling naar de eigen lespraktijk Rol van de docent (niveau 1 & 2) en van de zorgspecialist (niveau 3): Vragen: Tot hoever kan jij als vakdocent gaan bij het inzetten van de genoemde begeleidings- mogelijkheden? Waar heb jij de ondersteuning van een zorgspecialist nodig?

Begrijpend lezen Technisch lezen vraagt veel cognitieve belasting van dyslectische leerlingen waardoor ze moeite hebben om tot begrip te komen. Ter compensatie kunnen leerlingen gebruik maken van leesstrategieën.

Begeleidingsmogelijkheden Aanleren van leesstrategieën: – Gebruik directe instructie – Gebruik wederkerend onderwijs Zorg dat het leesdoel helder is voor de leesstrategie bepaald wordt Geef een reëel leesdoel Leer leerlingen te vragen wat schooltaalwoorden als bestudeer, vergelijk, etc. betekenen

Begeleidingsmogelijkheden (vervolg) Leer leerlingen controleren of het leesdoel bereikt is Stem met vakdocenten af dat leerlingen ook bij zaakvakteksten leesstrategieën gebruiken Gebruik extra materiaal gericht op leesstrategieën

Vertaling naar de eigen lespraktijk Rol van de docent (niveau 1 & 2) en van de zorgspecialist (niveau 3): Vragen: Tot hoever kan jij als vakdocent gaan bij het inzetten van de genoemde begeleidings- mogelijkheden? Waar heb jij de ondersteuning van een zorgspecialist nodig?

Spelling Spellingniveaus lopen sterk uiteen. In hoeverre is correct spellen het doel van het voortgezet onderwijs?

Begeleidingsmogelijkheden Laat leerlingen ervaren waarom correcte spelling van belang is Leer leerlingen wanneer een tekst geen spelfouten mag bevatten Leer leerlingen met welke hulpmiddelen je tot een tekst zonder spelfouten kunt komen Geef inzicht in de opbouw van woorden Leer de uitspreken-wat-er-staatmethode Bied extra oefenstof aan Laat leerlingen ezelsbruggetjes bedenken Gebruik voor het aanleren van spellingregels directe instructie

Vertaling naar de eigen lespraktijk Rol van de docent (niveau 1 & 2) en van de zorgspecialist (niveau 3): Vragen: Tot hoever kan jij als vakdocent gaan bij het inzetten van de genoemde begeleidings- mogelijkheden? Waar heb jij de ondersteuning van een zorgspecialist nodig?

Grammatica Dyslectische leerlingen hebben moeite met het onthouden van namen voor woorden en met het onthouden en toepassen van grammaticale regels.

Begeleidingsmogelijkheden Verbind namen van woordsoorten aan betekenissen Geef aandacht aan persoonsvorm, onderwerp en gezegde Controleer of leerlingen de betekenis van een zin begrijpen

Vertaling naar de eigen lespraktijk Rol van de docent (niveau 1 & 2) en van de zorgspecialist (niveau 3): Vragen: Tot hoever kan jij als vakdocent gaan bij het inzetten van de genoemde begeleidings- mogelijkheden? Waar heb jij de ondersteuning van een zorgspecialist nodig?

Schrijven Teksten van dyslectische leerlingen hebben vaak weinig samenhang, zinnen zijn ongrammaticaal, woorden worden weggelaten en er is geen gestructureerde lay-out.

Begeleidingsmogelijkheden Leer leerlingen een schrijftaak voor te bereiden Leer leerlingen geschreven werk te controleren Laat leerlingen aan elkaar hun tekst voorlezen Laat leerlingen elkaar observeren tijdens het schrijfproces Laat digitale hulpmiddelen gebruiken

Vertaling naar de eigen lespraktijk Rol van de docent (niveau 1 & 2) en van de zorgspecialist (niveau 3): Vragen: Tot hoever kan jij als vakdocent gaan bij het inzetten van de genoemde begeleidings- mogelijkheden? Waar heb jij de ondersteuning van een zorgspecialist nodig?

Zelfstudie Henneman, K., Bekebrede, J., Cox, A., Krosse, H. de. (2013). Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs. Handreiking voor directie, middenmanagement en docenten. Den Bosch: KPC Groep Hoofdstuk 7