MBO - inspiratiemiddag Jíj maakt het verschil ? Doe jij er als persoon dan toe ? Of ben je inwisselbaar? Bestaat er nog zoiets als roeping in het onderwijs?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Geloof in werking GEMEENTE DOK MARCEL GENEZING GAVEN VAN DE GEEST.
Advertisements

Wat maakt het leven zinvol?
Godsdienst 1 1.
Godsdienst 1 1.
Matteus 18: 2- 6 Hij riep een kind bij zich, zette het in
Gewoon de Bijbel? 19 oktober 2014 Urk.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Preek Jakobus 2:
Kerstproject 2011 Vertel Het Maar
Pasen 2015 Groep 5, 6, 7 en 8 ‘t Bolwerk.
Jezus volgen kan niet in deeltijd
Durf te dromen.
& God verheugd Zich in ons en heeft ons zeer lief
Welkom Gezamelijke avonddienst, zondag 13 december 2015 Voorganger: Ds. H. J. H. Pap Ouderling van dienst: Egbert Duurkoop Organist: H. Snel Lezing: Psalm.
Gods aanwezigheid maakt het verschil. Mozes was gewoon de schapen en geiten van zijn schoonvader Jetro, de Midjanitische priester, te weiden. Eens dreef.
Thema: Je bent geliefd… wees een zegen! Zondag 23 november 2014.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 4 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over de.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over.
Hartelijk bedankt voor uw inzet let op: Op het parkeerterrein bij de toren zijn er extra paaltjes geplaatst, let hier vooral op tijdens het parkeren en.
De Brug Nieuwkoop 29 mei 2016 Gert Visscher. " Ze loven God en staan in de gunst bij het hele volk."
Muziek kan houvast zijn, troost,
Johannes 16:5-8 5 En nu ga Ik heen naar Hem Die Mij gezonden heeft, en niemand van u vraagt Mij: Waar gaat U heen? 6 Maar omdat Ik deze dingen tot u.
De Geest en een Heilig Leven
Persoonlijkheid van de Geest
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
Open de ogen van je hart Efeze 1:15-23.
10. De Geest, het woord en gebed
Delen van Jezus lichaam
Gehoorzaam zijn als een dienaar
Ben je blind of zo? Intro: Blind zijn, is ook Al ziende blind zijn.
Woord van Leven Mensen van diverse godsdiensten voelen zich aangetrokken door de geest van broederschap die de Focolarebeweging kenmerkt. Men doet de ervaring.
op weg met een jaarthema
Blok III Jezus, Gods Zoon
Les 12 Wees zuinig op de liefde
Les 9 Vader Wat doe ik hier vandaag? Ik leer mijn Vader beter kennen.
Praat met eerbied over God
Les 8 Bidden kun je leren.
Blok I God ontmoeten Wie is God? Kun je Hem eigenlijk wel kennen?
Les 21 Wat geeft de heilige Geest?
Les 7 De Vader straft Wat doe ik hier vandaag?
1.
In de lichtkring | 2 Geroepen en gegaan Lucas 1,
‘Ik zag een nieuwe hemel en aarde.
Marcus 2: 1-12 Jezus ging naar het dorp Kafarnaüm.
Blok II God de Vader God bestaat uit drie personen.
Les 5 Om je heen kijken Wat doe ik hier vandaag?
Les 20 Wat doet de heilige Geest?
Matteüs 13:44-46 Jezus vertelde aan de mensen een verhaal:
6 – Kun je steeds opnieuw beginnen?
Johannes 1: Hij kwam naar wat van hem was, maar wie van hem waren hebben hem niet ontvangen.
9 – Is er maar één waarheid?
Lucas 1: God stuurde een engel met de naam Gabriël naar de stad Nazaret.
Ik weet bij wie ik terecht kan met alles wat er in mijn leven speelt.
Wat doe ik hier vandaag? Ik zie dat christenen van alle tijden en alle plaatsen zich verbonden voelen met dezelfde God. Ik denk na over de manier waarop.
Blok II Bidden In de lessen 7 t/m 13 ontdek je hoe jij verbinding kunt maken met God door te bidden.
Keuzeblok I Wat valt er te geloven?
Les 6 De Vader roept Wat doe ik hier vandaag?
Les 18 De Geest geeft Wat doe ik hier vandaag?
Blok III Jouw leven Wat heeft jouw geloof te maken met jouw leven? Daarover gaan de komende lessen.
Bidden om dat waar je naar verlangt; danken voor dat wat je ontvangt: om 1 kracht; 2 geloof; 3 liefde; 4 kennis; 5 volheid Mysterie Daarom buig ik mijn.
Les 14 De Zoon bidt Wat doe ik hier vandaag?
WELKOM.
Blok IV God de heilige Geest
Les 5 Geloven is zo gek nog niet
Kom Heilige Geest Vernieuw Uw kerk Vernieuw mijn leven.
Welkom in deze kerkdienst
Onze (geestelijke) zintuigen oefenen
“OPDAT ZIJ ALLEN ÉÉN ZULLEN ZIJN”
Generaties.
Transcript van de presentatie:

MBO - inspiratiemiddag Jíj maakt het verschil ? Doe jij er als persoon dan toe ? Of ben je inwisselbaar? Bestaat er nog zoiets als roeping in het onderwijs? Zo ja, wat heeft dat met je professionaliteit te maken?

Drachtig ?

In blijde verwachting !

Drachtig ?In blijde verwachting ! U bevindt zich hier in de zaal. Zoals uw studenten zich in uw lokaal bevinden.

Drachtig ?In blijde verwachting ! U bevindt zich hier in de zaal Is dat ook een je welbevinden hier in de zaal?

Drachtig ?In blijde verwachting ! U bevindt zich hier in de zaal Is dat ook een welbevinden, hier in de zaal? Meten = weten !Alternatief ? Vooral toetsen en cijfers produceren ? Ranglijsten en benchmarks ?

Andy Hargreaves: de eenzijdige nadruk op toetsen en cijfers heeft een paradoxaal effect.

Bill Banning: 56 jaar fulltime leraar VO & parttime levensbeschouwelijk identiteitsbegeleider PO Proefschrift: Leraren, wat boeit jullie? Theoretisch en empirisch onderzoek naar roeping binnen het professioneel zelfverstaan

Twee verhalen uit het onderzoek: -Waarom zou ik dan geen luisterend oor bieden? -Zou deze persoonlijke verdieping (yoga en gebed) tot een verdiept pedagogisch werkklimaat hebben geleid?

Alle 18 verhalen: Geen lesboeren, maar: intense wisselwerking tussen persoonlijke en professionele ontwikkeling

Roeping: het je aangesproken weten door jonge mensen en je op grond daarvan gedreven weten om bij te dragen aan hun vorming en ontwikkeling. 40 % enquête 210 leraren: spirituele inspiratie 16 van de 18 geïnterviewden: 88 % !

Roeping:- méér dan je op school bevinden - méér dan toetsen: -Kunnen studenten hun verhaal kwijt ? -op verhaal komen ? -bijdragen aan elkaars levensverhaal ? -Welke verhalen draag jíj met je mee? -Welk verhaal / wat draagt jou ? -Waarvan ben jij in blijde verwachting ?

Het belang van verhalen: narrativiteit: in en met verhalen bouwt de mens zijn wereld op: persoonlijke & gemeenschapsverhalen

Gemeenschapsverhaal: Zacharias Zijn tong werd gebonden Hij mocht weer spreken. Pedagogische betekenis?

Op de achtste dag kwamen ze het kind besnijden, en ze wilden het Zacharias noemen, naar zijn vader. Maar zijn moeder zei: ‘Nee, Johannes zal hij heten!’ Ze zeiden tegen haar: ‘Er is niemand in je familie die zo heet’. Ze beduidden zijn vader te laten weten hoe hij het kind wilde noemen.

Hij vroeg om een schrijftablet en schreef erop: ‘Johannes is zijn naam’. Iedereen was verbaasd. En meteen werd de verlamming van zijn mond en zijn tong ongedaan gemaakt, en begon te spreken en loofde God. Lucas 1.

Zacharias vroeg aan de engel: ‘Hoe kan ik weten of dat waar is? Ik ben immers een oude man en ook mijn vrouw is al op leeftijd’.

De engel antwoordde: ‘Ik ben Gabriël, die altijd in Gods nabijheid is, en ik ben uitgezonden om je dit goede nieuws te brengen. Maar omdat je geen geloof hebt gehecht aan mijn woorden, die op de voorbestemde tijd in vervulling zullen gaan, zal je tong gebonden worden en zul je niet kunnen spreken tot de dag waarop dit alles gaat gebeuren’.

Pedagogische betekenis gebonden tong: Op moment dat - wij cynisch zijn, - niets positiefs meer te zeggen hebben, - niet meer geloven in het onmogelijke, kan onze tong beter gebonden zijn. Dan verspreiden we slechts zinloosheid en cynisme (en uiteraard kun je je altijd op de feiten beroepen: die geven je gelijk).

Pedagogische betekenis losgemaakte tong: Op moment dat - wij weer openstaan voor JOHANNES - d..w.z. voor GOD IS GENADE, - en IN BLIJDE VERWACHTING zijn, mag onze tong spreken: - dan hebben we werkelijk iets te zeggen. - dan loven we God in woorden en daden.

Drachtig ?In blijde verwachting ! U bevindt zich hier in de zaal Is dat ook een welbevinden, hier in de zaal? Meten = weten !Er is meer… Dus toetsen en cijfers produceren Zien wat niet te meten valt: geloven in mogelijkheden… Ranglijsten en benchmarks Geloven in wat de engel ons te zeggen heeft.

Een eigentijds verhaal “Meneer, u vecht tegen de berg. Maar wij, wij laten ons dragen door onze heilige berg”

Meneer / mevrouw, waarom bent u eigenlijk het onderwijs ingegaan?

Studenten verwachten wat van je: op vakinhoudelijk & pedagogisch gebied: Maak jíj een verschil ?

Wat je als leraar aan kennis, vaardigheden, attituden en levenslessen aan je studenten geeft, geef je als een geschenk

Dat geschenk kunnen ze aannemen of afwijzen: Dat maakt je kwetsbaar…

Die kwetsbaarheid vraagt om een diep, heel diep vertrouwen

Dat vertrouwen: ook bij tegenslag vol te houden wanneer je je gedragen weet door God, de Gever van welwillendheid

Mijn credo Mijn zee was woest de golven hoog mijn lippen droog ik wist niet meer waar ik het zoeken moest

Drachtig ? In blijde verwachting ! U bevindt zich hier in de zaal Hopelijk een welbevinden Meten = weten ! Zien wat niet te meten valt: geloven in mogelijkheden… Dus toetsen en cijfers produceren Geroepen om te geloven wat de engel ons te zeggen heeft. Ranglijsten en benchmarks Onderwijs in gezegende staat !

Dank dat u naar mijn verhaal hebt willen luisteren. Zou ik naar úw verhaal mogen vragen? Waartoe u zich wel of niet geroepen voelt? Zouden we die verhalen kunnen delen?

motivatiecirkel De leraar gééft weloverwogen les Lln. waarderen inzet (ontvangen van lln.) Lln. geven welwillende inzet terug aan leraar Leraar ontvangt reactie van lln. en laat waardering merken Lln: ontvangen + geven: 'Graag gedaan, meneer / mevrouw'