Rapportering en security Rapportering & toegangsbeleid Gijs Martens Afdeling HR Technologie & Data HRBP-netwerk, 08/09/2016 Agentschap Overheidspersoneel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sofie Similon, Stafmedewerker Registratieverantwoordelijke
Advertisements

Project: Specifieke groepen Presentatie aan ambtelijk overleg 4 juni Johan Gortworst & Ico Kloppenburg.
Beleids- en Beheerscyclus
STRATEGISCHE PLANNING
Het Loopbaanontwikkelcentrum van de Vlaamse overheid: het LOC
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Naar een oplossing voor de clusters weekendverblijven
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
Databank Hoger Onderwijs: Technische architectuur 23 november 2007.
Functiefamilies stand van zaken HR-netwerk 29 april 2005.
Exit-onderzoek. 1. Waarom? Verlies van competentie uit entiteit –Toekomstig vrijwillig vertrek opvangen –Twee kernvragen: wie en waarom? Let op: ligt.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Opmaak van PIP (LA & Projectteam) Bijsturing van Beleidsoptie of Regelgeving ? Betrokken entiteit Functioneel Bevoegd Minister Interne validatie van PIP.
Rapportering over loonkost en personeelseffectief beslissing VR 12/09/03 Infosessie MVG - 27 januari 2004.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Voorbije periode Vertraging van de organisatie
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Infosessie Topambtenaren Vlaamse Overheid 13 juni 2003 Een managementcode voor Personeel & Organisatie.
Doelstellingenmanagement
E-facturatie bij de Vlaamse overheid Campagne Agentschap Ondernemen.
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM PRO 2006: stand van zaken.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Functiefamilies Vlaamse overheid
HR netwerk 30 januari Programma ‘PLOEG proeftuinen’ Bestemd voor elke entiteit die werk wil maken van PLOEG op maat.
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
Lekker kopje welzijn en integriteit Donderdag 15 oktober 2015
Hoe stemmen we de dienstverlening af op onze klanten en hun noden? HR-deelnetwerk Dienstencentrum Personeelsadministratie 16/11/2015.
Social work Week 2.
Kinderbijslag in Vlaanderen na zesde staatshervorming Visie Vlaamse sociale partners op hoofdlijnen 6 november 2013.
Traject Departement Landbouw en Visserij. Agenda 1. Het Departement Landbouw en Visserij 2. Traject binnen het Departement Landbouw en Visserij 3. Aandachtspunten.
BBC januari Planning: inleiding Interne controle: budgetgroepen inbouwen in Mercurius BBC Suite Budgetopvolging: instrumenten ter beschikking.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
Infosessie MAGDA interface voor entiteiten en rapportering Bruno De Vrieze (AIV) Wout Van der Auwermeulen en Luk Verschooren (HR T&D) 02/06/2016.
HR business partner netwerk 8 september Agenda HR BP netwerk 23/06 8u30-9u00 Ontvangst met koffie 9u00-9u15 Welkom, agenda en mededelingen 9u15-9u35.
Rapportering en security Plan van aanpak vanuit de nieuwe context Wout Van der Auwermeulen, Luk Verschooren Gijs Martens Afdeling HR Technologie & Data.
1 Vlaams Proceshuis Toelichting en demo Wegwijs Proces Anneleen Vanden Boer Thomas D’haenens.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
Tools i.f.v. een vlot verloop van de CSR
Generieke rapportering AgO
Rapportering en monitoring
Infosessie lokaal woonbeleid Sociaal Woonaanbod
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Generieke rapportering AgO
Slimme Subsidies Broodje Burger 12/10/2017.
Talent management Personeelpunt
Samenwerking Wave 0.
Demo rapportering Traject
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Agenda Agentschap Overheidspersoneel
ZIVVER introductie implementatieaanpak
Het E-depot van Rotterdam
Geïntegreerd breed onthaal
Beleidsplan vrijwilligersbeleid Mark Borremans - DVP
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017
Functiebeschrijvingen beheren
Zet je kinderopvang lokaal op de kaart
Transcript van de presentatie:

Rapportering en security Rapportering & toegangsbeleid Gijs Martens Afdeling HR Technologie & Data HRBP-netwerk, 08/09/2016 Agentschap Overheidspersoneel

Context HRBP-netwerken van 19/02 & 28/04: Voorstel van generieke aanpak mbt: Security & toegangsbeheer Rapportering Gebruik personeelsdata in eigen randsystemen Zodat HRBP’s & HR-specialisten Toegang hebben tot individuele gegevens Op hun behoeften afgestemde generieke rapportering opzoeken en nakijken Beoogde meerwaarde: Voor jullie: versterking van HR BP-rol Voor de VO: efficiëntere organisatie (cfr. nota’s VR) Conform (privacy-)wetgeving en ifv goed beheer

Eerst nog dit Weddebudgetrapportering blijft prioritair Stappen vooruit gezet Stand van zaken: Structurele opbouw: Veel aandacht voor goede fundamenten Aanrekeningscodes, looncodes, overeenkomst Orafin, … Opvang urgente behoeften: 12 financiële rapporten in rapportenshop Infosessie op 29/09 voor alle entiteiten: Hoe op basis van deze rapporten zelf zicht verwerven over de evolutie van wedde-uitgaven van uw entiteit ?

Rapportering Rapportenshop Ontsluiting Verdere rapporteringsbehoeften

Rapportenshop (1) Ong. 100 rapporten in 10 rubrieken bin/cognosisapi.dll?b_action=xts.run&m=portal/main.xts&startwel=yes

Rapportenshop (2)

Rapportenshop (3)

Ontsluiting (1) Stapsgewijs naar grotere toegankelijkheid: Uitbouw van website ‘rapportering’: Algemene toelichting over rapportering Inhoudelijk overzicht over beschikbare rapporten Toegangspoort naar de rapporten zelf: Meer operationele duiding: Duidelijkere titels van rapporten Zo veel mogelijk uitleg in rapporten zelf Aanduiding van ‘Nieuw’ bij rapporten Verder op de planning: Item op HR-specialistennetwerken (bv. welzijn) Uitwerking opleiding mbt ‘HR & Infosystemen’

Ontsluiting (2)

Rapporteringsbehoeften (1) Context: Aanpak: In elke HRBP-werkgroep: bepaling van rapporterings- behoeften voor eigen thema Ifv opmaak van hierop afgestemde entiteitsrapporten Voorbije traject: In mei/juni: sessies in 5+1 HRBP-werkgroepen In juli/augustus: verwerking deze sessies Inhoudelijke doorvertaling naar concrete rapporten Functionele vergelijking met bestaande MOD-rapporten => Bundeling tot samenhangend geheel Geen analyse van vroegere/entiteitsgebonden lijsten

Rapporteringsbehoeften (2) Resultaten: behoefte aan 40 rapporten 13 overzichts- & 27 specifieke rapporten In vergelijking met bestaand aanbod: 15 al (minstens gedeeltelijk) in rapportenshop 12 (minstens gedeeltelijk) in MOD-rapporten 13 volledig nieuw te ontwikkelen Analoge oefening in werkgroep ‘weddebudget- rapportering’ (cfr. ‘urgente rapporten’). Deels al gerealiseerd: cfr. 12 financiële rapporten Op dit moment: Omzetting naar andere RSZ-categorieën dan ‘050’ Ordonnanceringsrapporten (obv rapporten Go!) Endogene groei (obv bestaand rapport)

Rapporteringsbehoeften (3)

Rapporteringsbehoeften (4) Opmerkingen: Bij uitvoering: aantal nog licht fluctueren Rapporteringsbehoefte soms opgenomen in ander rapport en/of in ander thema Enkele basisrapporten: mogelijks nog apart Bv. personeelsaantal, -beschikbaarheid, -aanwezigheid Enkele behoeften niet opgenomen: Juridisch niet mogelijk (PLOEG-scores, aanvaarde evaluaties) Gegevens niet in Vlimpers (MOF, ziektebeelden, Traject) Ten slotte: Ook opmerkingen ontvangen mbt vorm & layout Wordt zo veel mogelijk mee rekening gehouden

Rapporteringsbehoeften (5) Voorstel van verder traject: Algemeen: streven naar voortdurende wisselwerking Concreet: Nu: Afsluiting 1 ste behoefteronde Start opmaak nieuwe rapporten Als rapporten klaar: Publicatie in rapportenshop Bespreking in HRBP-werkgroepen => captatie van wijzigingen & ev. nieuwe behoeften Bijwerking rapporten Vooropgesteld: tegen 1/10/2017

Vragen ?

Toegangsbeleid Situatie-analyse Voorstel van aanpak & implicaties Timing

Toegangsbeleid (1) Context: Stand van zaken: historisch gegroeid kluwen Inconsistent Niet geactualiseerd Niet afgestemd Mogelijke juridische vraagtekens => Nood aan stroomlijning Principes voor toegangsbeleid: Geïntegreerd toegangsbeheer (Vlimpers & Cognos) Uniform over entiteiten (lezen vs ontwikkelen) Afgestemd op functionele behoeften Enkel data waarvoor gerechtigd

Toegangsbeleid (2) Analyse van situatie: Voor wie: verschillende finaliteiten & doelgroepen Voor HR in de entiteit & Ago (cfr. EC’s): Ifv monitoring personeelsbeleid VO Nood aan gegevens uit Vlimpers & datastromen Voor HRBP’s en HR-specialisten Ifv inzicht in interne werking & ondersteuning management bij besluitvorming Voor Dienstencentrum Personeelsadministratie Ifv opvolging & controle op registraties Voor Sociale Dienst, GDPB, R&S, Vorming, … Ifv opvolging operationele werking & monitoring eigen beleidsthema Voor Go!, MODs, Kanselarij & Audit Vlaanderen

Toegangsbeleid (3) Over wie: verschillen binnen huidige Vlimpers-groep Verschillende posities van de entiteiten in VO: Overzicht op dit moment: Verschillende personeelsstatuten: Bv. privé-statuut, buitenlandpersoneel, gouverneurs, arrondissementscomissarisen Vraag: wie heeft welke toegang tot welke rapporten?

Toegangsbeleid (4) Voorstel van aanpak: Ambitie: transparante & uniforme rapportering voor alle doelgroepen over alle Vlimpers-entiteiten Hoe waarmaken? Van elk rapport 1 versie op 1 plaats over iedereen Mbt toegangen: Enkel brede HR-groep: rechtstreeks toegang tot Cognos (ook als nu nog geen Vlimpers-entiteit). Iedereen met Cognos-toegang: minimaal toegang (met leesrechten) tot gehele rapportenshop. DCPA & horizontale diensten hebben bijkomende toegang tot extra benodigde rapportering. Overige entiteiten: apart verder af te stemmen

Toegangsbeleid (5) Mbt inhoud van rapporten: In rapportenshop zijn alle rapporten voor ‘HR in de entiteit’ en personeelsbeleid VO opgenomen. In zoverre gegevens beschikbaar, worden alle perso- neelsleden van alle Vlimpers-entiteiten opgenomen in alle rapporten van rapportenshop. Elke Vlimpers-entiteit ziet enkel gegevens van entiteit(en) waarvoor gerechtigd.

Toegangsbeleid (6) Implicaties: Noodzakelijke randvoorwaarde: enkel afd. HRTD (Ago) heeft ontwikkelrechten in Cognos. Concentratie van alle beschikbare Cognos-expertise Noodzakelijk ihkv komende upgrade naar Personeelpunt Entiteit kan rapportering controleren door: In Cognos: in elk rapport wordt detail tot op persoons- niveau opgenomen (indien mogelijk). In Vlimpers: toegangsbeleid op rapportering afgestemd. Entiteit kan specifieke rapportering uitbouwen door: Gewenste Vlimpers-data langs MAGDA-platform binnen te halen volgens gewenst formaat (XML/ETL). Idem voor benodigde data ifv andere randsystemen of interne toepassingen. Verdere informatie: cfr. infosessie op 2/06 ifv afronding traject op 1/10/2017 (voor DCPA-entiteiten).

Toegangsbeleid (7) Voorstel van timing (voor DCPA-entiteiten): Principe: Als entiteiten goede rapportering ter beschikking Generiek langs rapportenshop en/of Ev. langs eigen specifieke rapportering Dan kunnen toegangen afgesloten worden: Afsluiting nog niet-gerechtigde toegangen Omzetting van ontwikkel- naar leesrechten Ambitie: tegen 1/10/2017 Entiteiten: tem 1/7/17 Vlimpers-data via Magda- platform aanvragen. HRTD: 2 afgewerkte behoefterondes vr Rapp.shop.

Toegangsbeleid (8)

Vragen ?