Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Vraag en aanbod.
Hoofdstuk 10 Handel en Marketing
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
3.3 Nigeria in de wereldeconomie
Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
Machtige internationale bedrijven
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
Marktvormen Economie.
TLV - Logistiek Wat is logistiek?.
Monopolistische concurrentie
Markt en marktvormen.
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
Agenda  Les  wkn  hs 2 2 marketing
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
ken de detailhandel paragraaf 1.3 de bedrijfskolom
De omstandigheden waaronder de prijsvorming op een markt plaatsvindt
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Midden in de wereld:.
5.2 Hoe kom je aan die broek? Voordat een product in de winkel ligt gaat er veel werk aan vooraf. © Noordhoff Uitgevers
8.1 Waarom handel met het buitenland?
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Ev = - 1,2Elastische vraag +10% prijs verhoging-12% vraag (10 x -1,2) -5% prijs+6% vraag (-5 x - 1,2) Ev = - 0,5inelastische vraag +10% prijs verhoging-5%
Commercieel beleid 2 H2 Inkoopbeleid Ondernemer detailhandel.
functies detailhandel
Antwoorden mobieltje- uit lagelonenlanden dus goedkoper.
Detailhandel algemeen
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 4 Handel.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 5 De bedrijfskolom.
Prijs elasticiteit. Prijsstijging van ‘n product heeft gevolg voor de afzet van het product: door prijsstijging beetje minder afzet door prijsstijging.
Het geheel van vraag en aanbod
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
De productiestructuur
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)
Inkoop. Inkoopplanning: Voorraadbeheer Hoe en wat en waar inkopen Voor een bepaalde tijd Bestellingen.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod Hoofdstukken 1-6.
Ontvangst en opslag Hoofdstuk 1 De logistieke sector.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 3 Handel en distributie.
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Midden in de wereld:.
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Wanneer er maar één aanbieder is
Distributiebeleid.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Inkopen bij De Veiling.
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Vmbo 2 economie Goede producten?
Marktvormen.
Presentatie en marketing
Vraag en aanbod.
Economie en recht voor mbo 2 januari januari 2019.
Hoofdstuk 1 De logistieke sector
Werken in een arbeidsorganisatie
Wat doet de groothandel?
Ontvangt en verwerkt goederen
Nederland en de rest van de wereld
Nederland en de rest van de wereld
Prijszetter binnen grenzen
Marktgedrag.
Hoofdstuk 1 De logistieke sector
Marktgedrag.
Transcript van de presentatie:

marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant

Indeling van de Handel Groothandel: handel tussen ondernemers Kleinhandel : handel tussen ondernemer en consument De Groothandel verzamelt producten en wordt ook wel collecterende handel genoemd Kleinhandel (winkel, detaillist) wordt ook wel distribuerende handel genoemd

Internationale handel Export: uitvoer naar andere landen Import: invoer uit andere landen Functies handel : -Overbruggen afstand tot consument -Overbruggen tijd -Overbruggen hoeveelheid -Overbruggen kennis

bedrijfskolom Weg die product aflegt van producent naar consument Producent Groothandel Kleinhandel, detaillist, winkel consument

Uitbreiding/inkrimping bedrijfskolom Differentiatie Bij differentiatie worden extra schakels aan bedrijfskolom toegevoegd. Bv. Bedrijven die product bewerken Integratie inkrimpen bedrijfskolom. Bv. Producent die rechtstreeks levert aan winkel of consument (huisverkoop boer)

Vormen van kleinhandel Kleinhandel levert aan verbruiker/ consument 3 soorten kleinhandel: - Gevestigde handel: winkels -Ambulante handel: markt, colportage aan huis -Internethandel: webshop

Handelsplaatsen of markten Een Markt is een plaats waar producenten en consumenten samen komen. Veel vormen van Markten: -Weekmarkt in stad: vorm ambulante handel -Beurs: orientatie op product, later levering -Veiling: bij opbod of afslag (ook internet) -Aanbesteding of inschrijving: overheid geeft werk uit en bedrijven schrijven in, laagste bod krijgt werk

Abstracte marktvormen Afhankelijk van concurrentie onderscheiden we: Monopolie: 1 aanbieder, veel vragers. aanbieder heeft veel macht, rest volgt Oligopolie: weinig aanbieders, veel vragers aanbieders veel macht. Bv. Olie, telefoon, tv Monopolistische concurrentie: veel aanbieders en veel concurrentie. ( belangrijk om je te onderscheiden, niet alleen op prijs)

Prijs- of vraagelasticiteit Vraag naar een artikel wordt bepaald door: - behoefte - prijs Prijsdaling gevolg vraagstijging Prijsverhoging gevolg minder vraag Klant reageert dus op prijsveranderingen. Goederen perse nodig: inelastisch (voedsel) Goederen niet perse nodig: elastisch (luxe)