Department of General Practice CAPHRI School for Public Health and Primary Care NHG Wetenschapsdag 2012 Workshop Carrière en of in de wetenschap Loes van Bokhoven Jochen Cals Paul Ram Geert-Jan Dinant
Department of General Practice CAPHRI School for Public Health and Primary Care Warming up / 10 minuten twee inleiders –casus oud-hoio –casus oud-aiotho –bril van de huisarts-onderzoeker Stellingen / 30 minuten 4 subgroepen gespreksleider en woordvoerder Apotheose / 30 minuten twee vliegende ondervragers 4 mee-naar-huis conclusies
Department of General Practice CAPHRI School for Public Health and Primary Care Met als doel hoe (huisarts-)onderzoekers werven en behouden welke randvoorwaarden nodig –juiste mensen –goede ideeën –goede vaardigheden –goede afstemming
Department of General Practice CAPHRI School for Public Health and Primary Care Casus oud-hoio Huisarts Onderzoeker In Opleiding soort voorloper aiotho 1984 tot 1987 twee cohorten van 10 huisartsen daarna gestopt want geld op eenjarig all in – brede werving 1 dag praktijk + 1 dag onderwijs + 3 dagen project
Department of General Practice CAPHRI School for Public Health and Primary Care Terugkijkend passend in die tijd goede onderzoeksideeën opleiding compact en compleet goede samenwerking geen huisartsen in opleiding kort en geen proefschrift wel goede opwarmer geen automatisch vervolg
Department of General Practice CAPHRI School for Public Health and Primary Care Casus oud-aiotho Arts In Opleiding Tot Huisarts en Onderzoeker : opleiding, onderzoek, ouderschap individueel maatwerk ruimte gecreëerd voor part-time post-docplekken maatwerk opleiding tot onderzoeker nu: 0,1 docent master arts-klinisch onderzoeker; 0,3 onderzoek; 0,4 praktijk en zorg voor 2 kinderen
Department of General Practice CAPHRI School for Public Health and Primary Care Terugkijkend extra uitdaging naast de huisartsopleiding even zoeken: voor wie geschikt traject echte opleiding tot onderzoeker klinisch relevant onderzoek onderzoek beter door praktijkwerk v.v. eigen inbreng in onderzoek financiering, acceptatie door opleiders, acceptatie in het land aanvankelijk knelpunt teamgeest mede-aiotho’s passend vervolgtraject is uitdaging
Department of General Practice CAPHRI School for Public Health and Primary Care Stellingen groep 1 en 3 De beste onderzoekstalenten haal je uit de collegezaal. De vraag om goede ideeën voor huisartsgeneeskundig relevant onderzoek kun je het beste aan praktiserende huisartsen stellen. Het doen van onderzoek vereist vaardigheden die de praktiserende huisarts niet kan opdoen en onderhouden. Ieder zijn vak. Het is kiezen of delen voor de beginnende huisarts. Je doet de eerste 5 jaar het beste alleen patiëntenzorg zonder onderzoek of onderwijs. Met een beetje goed regelen krijg je thuis veel voor elkaar. De een past op de kinderen terwijl de ander aan zijn of haar proefschrift werkt.
Department of General Practice CAPHRI School for Public Health and Primary Care Stellingen groep 2 en 4 De beste onderzoekstalenten vind je onder deelnemers aan de Kaderopleidingen van het NHG. Vraag huisartsen niet om goede ideeën voor onderzoek, ze komen nooit verder dan casuïstiek. Implementatie van onderzoeksresultaten in de dagelijkse huisartspraktijk is alleen in goede handen bij huisarts-onderzoekers. Beginnende huisartsen doen er naast patiëntenzorg het beste zo snel mogelijk onderzoek of onderwijs bij. De combinatie houdt je scherp. Een onderzoekscarrière naast patiëntenzorg is niet te combineren met een gezin.
Department of General Practice CAPHRI School for Public Health and Primary Care Juiste mensen De beste onderzoekstalenten haal je uit de collegezaal. De beste onderzoekstalenten vind je onder deelnemers aan de Kaderopleidingen van het NHG.
Department of General Practice CAPHRI School for Public Health and Primary Care Goede ideeën Vraag huisartsen niet om goede ideeën voor onderzoek, ze komen nooit verder dan casuïstiek. De vraag om goede ideeën voor huisartsgeneeskundig relevant onderzoek kun je het beste stellen aan praktiserende huisartsen.
Department of General Practice CAPHRI School for Public Health and Primary Care Goede vaardigheden Het doen van onderzoek vereist vaardigheden die de praktiserende huisarts niet kan opdoen en onderhouden. Ieder zijn vak. Implementatie van onderzoeksresultaten in de dagelijkse huisartspraktijk is alleen in goede handen bij huisarts-onderzoekers.
Department of General Practice CAPHRI School for Public Health and Primary Care Goede afstemming op het werk Het is kiezen of delen voor de beginnende huisarts. Je doet de eerste 5 jaar het beste alleen patiëntenzorg zonder onderzoek of onderwijs. Beginnende huisartsen doen er naast patiëntenzorg het beste zo snel mogelijk onderzoek of onderwijs bij. De combinatie houdt je scherp.
Department of General Practice CAPHRI School for Public Health and Primary Care Goede afstemming thuis Een onderzoekscarrière naast patiëntenzorg is niet te combineren met een gezin. Met een beetje goed regelen krijg je thuis veel voor elkaar. De een past op de kinderen terwijl de ander aan zijn of haar proefschrift werkt.
Department of General Practice CAPHRI School for Public Health and Primary Care Mee-naar-huis ……………………