Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Retail- en promotiemix ► Wat ga ik nu leren? ► Reclame ► Massamedia ► en spam ► Online of traditionele media? ► Reclame door fabrikanten ► Sociale media ► Bedrijfswebsite of sociale media ► Contact met je klanten ► Voor- en nadelen sociale media 1
Inhoud H1Verkoopgesprekken H2Rechten en plichten H3Verkoopafhandeling H4Afrekensysteem en geldbeheer H5 Retail- en promotiemix H6Reclame en sociale media H7Verbetervoorstellen doen ten aanzien van het aanbod en de winkelpresentatie 2
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media ► Reclame is een krachtig promotiemiddel. Van alle middelen uit de promotiemix bereik je hier de grootste groep consumenten mee. Reclame 3
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media ► Wie zendt de boodschap? En wat is het doel? ► Winkelier Wil de consument overhalen naar zijn winkel te komen. ► Fabrikant Wil de consument overhalen zijn product te kopen. ► Winkelier en fabrikant samen De winkelier en fabrikant werken samen om de consument een bepaald product in een bepaalde winkel te laten kopen. Reclame (vervolg) 4
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media 5 ► Brancheorganisatie Consumenten stimuleren om een bepaald soort product te kopen, los van een bepaald merk of bepaalde winkel en fabrikant. ► Twee of meer fabrikanten van verschillende producten Consumenten ervan overtuigen dat hun producten elkaar aanvullen en dat het goed is om ze allemaal te kopen. ► Invloed reclame ► Overtuigen ► Manipuleren ► Indoctrineren Reclame (vervolg)
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media ► Kijkcijfers ► Kabeltelevisie ► Online televisie ► Adverteren op internet ► Zoekmachinemarketing ► Websites ► Sociale media Massamedia 6
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media 7 ► ► Weinig moeite en geld voor de winkelier ► Groot bereik ► Persoonlijke aanbiedingen ► Spam ► Lage kosten ► Weinig moeite voor de winkelier ► Grootste nadeel: het is ongevraagd ► Telecommunicatiewet en spam
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media 8 ► Online en traditionele reclame hebben allebei hun eigen voor- en nadelen. ► De keuze is o.a. afhankelijk van: ► Reclamebudget ► Welke media het best bij je doelgroep past ► Bedrijven kiezen vaak allebei. Online of traditionele media?
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media 9 ► Fabrikanten haken in op trends en rages. ► Consumentenmerken bieden steeds meer merkbelevingen aan. Reclame door fabrikanten
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media 10 ► Sociale media: online platformen waar je informatie met andere gebruikers deelt. ► Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Google+, … ► Sociale netwerksite: groep mensen met een gezamenlijke interesse. ► Bedrijven maken reclame op sociale media door: ► Een eigen bedrijfspagina te maken ► Te betalen voor advertenties ► Andere gebruikers te sponsoren Sociale media
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media 11 ► Vooral bloggers en vloggers hebben grote invloed op het imago en de verkoop van een winkel, bedrijf of product. ► Je kunt sociale media ook gebruiken voor personeelswerving. Sociale media (vervolg)
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media 12 ► Website ► Leads: potentiële klanten of klanten die terugkeren naar de website voor een nieuwe aankoop. ► Maar voor echt contact met je doelgroep zijn sociale media beter. ► Gebruikers volgen je website of sociale media: ► Voor hun plezier ► Om aanbiedingen in de gaten te houden ► Voor de laatste productinformatie ► Klantenservice ► Feedback ► Social merchandising Bedrijfswebsite of sociale media
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media 13 ► Communicatieregels ► Ga in interactie met je klanten ► Houd de actualiteit in de gaten ► Volg de Wet bescherming persoonsgegevens ► Door sociale media ook meer negatief contact met klanten: webcare Contact met je klanten
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media 14 ► Voordelen sociale media ► Groot bereik ► Lage kosten ► Snelheid ► Interactie ► Nadelen sociale media ► Kans op imagoschade ► Tijdsinvestering ► Slecht meetbaar Voor- en nadelen sociale media