Building Alliances Gezond In … Brian Tjemkes 23 juni 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Accountancy -2% in 2013  Minder vraag naar advies  Minder administratie en samenstelling (automatisering)  Tarieven onder druk  Meer transparantie.
Advertisements

Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Warmte Koude Kaart en 3D model Den Haag
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Hoe richt je de openbare ruimte zó in dat kinderen er echt gezond opgroeien? Jaap Verkroost, wethouder gemeente Maarssen 15 maart 2007.
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
© 2005 natuurlijke partner voor jongerenmarkten Products, services & marketing for sustainable [youth]markets ¤
Maatschappelijk Aanbesteden
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
[datum].
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Manager, Medewerker, Mobiliteit
The vision at work Batteries included Ervaringen van een ISV op hosting avontuur Sven Middelkoop Corporate ICT Manager Exact Holding N.V.
Inleiding tot management en organisaties
1 Samenwerking in de keten Toegevoegde waarde of illusie ?
Samen werken aan duurzame productketens Dromen, durven en doen…
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Business Marketing Management
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Transmurale artrosezorg Sint Maartenskliniek Els van den Ende
The survival of the fittest
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Nike Supply Chain Management
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Participatie in de praktijk
Interorganisationele samenwerking. Evoluon, 6 april 2004 Waarom interorganisationele samenwerking? (1) o Risico’s en vaste kosten kunnen delen; o Sneller.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Informatie management HC2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Vragen Business IT & Management
Title Sub-title PLACE PARTNER’S LOGO HERE European Commission Enterprise and Industry Advies voor uw onderneming binnen handbereik Gunter Lauwers European.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
KVO-B Presentatie KVO-B 16 juni 2014 Overleg Ondernemersverenigingen Gemeente Maasgouw Chris Bosch (OML) (
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
Bestuurs- en Concerndienst Meisjes willen graag sporten! De UTRECHTSE aanpak.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
23 juni 2017.
Embedded Librarianship
Afdeling Bijzondere Onderzoeken
Loont investeren in DCIM?
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
Economy for the common good gemeinwohl-Ökonomie  Gemene-Goed-Economie
Ondernemende Netwerken
Leiding geven aan school ontwikkeling
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Desirée Houkema – (Hoog)begaafdheid In-Zicht
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Flexibiliteits opties in Energie Prestatie Contracten
Nederland Filantropieland
Transcript van de presentatie:

Building Alliances Gezond In … Brian Tjemkes 23 juni 2016

SAMENWERKEN Een alliantie is een vrijwillige, lange termijn, contractuele relatie tussen een twee of meer partijen met als doel het bereiken van individuele en gezamenlijke doelen Plantion bruisende marktplaats voor o.a. bloemisten, hoveniers en detaillisten bundelen out bound logistiek Overgewicht te stabiliseren en bewegingsarmoede te verminderen onder de Rotterdamse jeugd door het bevorderen van gezonde voeding en beweging. Independent open-innovation R&D centre Develops generic technologies for Wireless Autonomous Sensor Technologies and Flexible Electronics

Kernoorzaken van falen Instabiel a.g.v. Spanning coöperatie vs competitie Afwezigheid hiërarchie

COÖPERATIE VERSUS COMPETITIE 5 De grote van de taart en de verdeling van de taart? Niet aan elkaar verbonden! Bedrijf A: 50% =€ 100 Bedrijf B: 50% =€ 100 Totaal: € 200 Bedrijf A: 75% =€ 150 Bedrijf B: 25% =€ 050 Totaal: € 200

COÖPERATIE VERSUS COMPETITIE 6 Bedrijf A: 50% =€ 100 Bedrijf B: 50% =€ 100 Total: € 200 Bedrijf A: 75% =€ 75 Bedrijf B: 25% =€ 25 Total: € 100 De grote van de taart en de verdeling van de taart? Wel aan elkaar verbonden!

Oplossing (en stap 1 in het hele traject) Triple Win: Doelen hiërarchie Wat is het maatschappelijk probleem/issue? Wat is het gezamenlijke doel van de betrokkenpartners? Wat zijn de individuele doelen die de partners willen bereiken?

Mythe 1 Samenwerken is dé oplossing Ongekende mogelijkheden, biedt vele kansen, staat in beleidsnota’s, MVO als trend, co-creatie/ participatie/ samenwerken als hype Hoge coördinatiekosten, andere alternatieven, gebrek aan vaardigheden, tegengestelde belangen, gedeelde controle/sturing

Mythe 2 Meer is beter De belofte dat meer dan twee partners leidt tot extra voordelen: Meer middelen, meer kennis, etc. Verdeling van risico’s, investeringen, etc. Multi-partner samenwerking is complex: ‘Free-riding’”: wel baten, niet lasten Afstemmen van verschillende belangen Coördinatiekosten nemen toe

Mythe 3 ONTWERPEN WE TOCH EVEN? De belofte dat blauwdrukken leiden tot controle: Vastleggen (in contracten) geeft zekerheid Monitoren van specificaties geeft inzicht Maar onvoorziene omstandigheden vragen om Ontwikkel benadering (in balans) Kaders, flexibiliteit en aanpassingsvermogen

Mythe 4 (PPS) Ongeïnteresseerde boeven en bureaucratische monsters

“DONT’S” Vervallen in vooroordelen – Samenwerken met een partij kan niet, we moeten controle houden – Samenwerken heeft alleen maar voordelen Vervallen in het zoeken van schuldigen als het mislukt – Samenwerken komt met mislukkingen – Leer van eerdere ervaringen “Hop on the bandwagon” (omkering doel en middel) – Samen werken om het samenwerken … – Elke relatie samenwerken gaan noemen

“DO’S” Systematische aanpak – Integrale benadering van klanten, innovatie en samenwerken Belonen van “spookrijders” – Wie heeft de ideeën? Niet degene die vast zit in het “hokje” Beperk initiatieven en wees selectief – Zorg voor keuze en onderbouw selectie (van partner) – Beperkte management aandacht/tijd beschikbaar “Internal (& external) branding” – Intern samenwerken versus extern samenwerken – Voorbeeld functie(s) en succes