MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Wat is het geven van feedback?
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Feedback geven en ontvangen
Communicatief gedrag + / -
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Hogescholen in Dialoog
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Vergaderen.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Gespreksvaardigheden
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
De zeven deugden van communicatie
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
Handvatten voor coaching
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Deel 4: Spreken en gesprekken
Het loopbaangesprek.
OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren
Hand-Out.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Covey trainingsavond.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Praktijk Opleiders Cursus
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Coaching.
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Gesprekstechnieken Les 5.
Gesprekstechnieken Les 1.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
Omgaan met verschillen
gesprekstechnieken Les 2
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN

INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen van de zorgprofessional

OPEN VRAGEN Een open vraag zorgt ervoor dat de ander gaat vertellen. De vragensteller is maar 10% aan het woord, de rest van de tijd de verteller. Open vragen beginnen vaak met een W:  Wie  Wat  Waar  Wanneer  Hoe

SOORTEN OPEN VRAGEN Verduidelijkende vragen Je wilt meer informatie over het onderwerp. Je vraagt dan:  wat betekent het nu precies voor je?  kun je er iets meer over vertellen?  hoe bedoel je dat precies?  wie doet dat dan, met welke reden denk je?

SOORTEN OPEN VRAGEN Creatieve vragen Je wilt dat de ander zich openstelt voor nieuwe mogelijkheden. Je vraagt dan:  hoe gaan jouw groepsgenoten met de situatie om?  hoe zou je het aanpakken als het om.... (hobby).... ging?  hoe zou.... (idool).... het aanpakken denk je?  als.... (vrienden).... dit overkwam, wat zou je dan adviseren?

SOORTEN OPEN VRAGEN Procesgerichte vragen Je wilt weten hoe het komt dat de prestatie niet voldoet. Je vraagt dan:  wat heb je nodig om je werk op tijd af te hebben?  wat wil je als resultaat van dit gesprek?  wie kun je om hulp vragen?  hoe is het zo gekomen?

SOORTEN OPEN VRAGEN Empathische vragen Je wilt weten wat het effect is voor de ander op een gebeurtenis. Je vraagt dan:  hoe voelde je je toen dat gebeurde?  kun je het aan denk je?  wil je erover praten?  wat zou je het liefst willen?

TIPS BIJ HET VOEREN VAN GESPREKKEN Gebruik LSD! Luister naar het verhaal en vat het samen. Laat de ander reageren, zodat je weet dat je samenvatting klopt. Stel een doorvraag. Luisteren Samenvatten Doorvragen 80% van de tijd luisteren 15% van de tijd samenvatten 5% van de tijd doorvragen

TIPS BIJ HET VOEREN VAN GESPREKKEN LSD LSD is een gesprekstechniek die ingezet wordt om een situatie helder te krijgen. Je kan het inzetten als je wilt weten hoe het met iemand gaat, als je vermoed dat er een probleem is of als iemand zijn hart bij je lucht. Door LSD in te zetten voelt iemand zich gehoord, kun je aansluiten bij de ander en kun je gericht vragen stellen en dus ook gericht oplossingen bieden. Een groetenboer heeft nog één kistje sinaasappels. Er komen twee klanten de groentewinkel binnen en beiden klanten hebben één kist sinaasappels nodig, dus geen halve kist. Er ontstaat een gevecht tussen beide klanten. Dan vraagt de groenteboer waarvoor ze de sinaasappels nodig hebben. Klant 1 heeft de sinaasappels nodig vanwege het sap (smoothie). De andere klant heeft de sinaasappels nodig om de schil te verwerken (taart).

TIPS BIJ HET VOEREN VAN GESPREKKEN Laat OMA (wat vaker) Thuis! Oordelen Meningen Adviezen Maak je hoofd vrij van eigen oordelen, invullingen, ideeën. Luister ongekleurd en zonder oordeel naar het verhaal van de ander.

TIPS BIJ HET VOEREN VAN GESPREKKEN Neem ANNA mee! Altijd Navragen, Nooit Aannemen Neem niet zomaar aan dat je begrijpt wat de ander bedoelt. Vraag het na, zeker als je twijfelt.

TIPS BIJ HET VOEREN VAN GESPREKKEN N iet I nvullen V oor E en A nder SMEER NIVEA! Als je iemand al langer kent, vul je makkelijker in wat die ander bedoeld.

TIPS BIJ HET VOEREN VAN GESPREKKEN

DE REGELS VAN FEEDBACK  Beschrijf veranderbaar gedrag  Beschrijf concreet en specifiek gedrag  Spreek in de ik-vorm  Vraag om gewenste gedrag  Geef feedback op het juiste moment  Laat de ander reageren  Verken de mogelijkheden om te veranderen

DE METHODE: 4 G’S  G1: beschrijf welk gedrag je van de ander hebt waargenomen  G2: benoem het gevoel dat het gedrag bij je oproept  G3: geef aan wat hiervan het gevolg is  G4: beschrijf het gewenste gedrag

BIJVOORBEELD  G1: ik hoorde je zojuist tegen je man zeggen dat je niets aan de thuiszorg hebt  G2: Ik ben daar erg van geschrokken en vind het jammer dat je het niet met mij bespreekt  G3: het gevolg is dat ik niet weet hoe ik je het beste kan ondersteunen  G4: ik zou het prettig vinden als je bij mij aangeeft wat je nodig hebt

FEEDBACK ONTVANGEN  Luister actief naar de feedback gever Hummen, knikken Aantekeningen maken Open houding, oogcontact  Vraag om toelichting U zegt dat ik me niet aan de afspraak houdt. Wat hadden we afgesproken?  Toon waardering Ik vind het heel fijn dat je dit tegen me zegt. Nu kunnen we er wat aan doen!  Doe iets met de feedback Ik heb gehoord wat je zei, ik ben het er mee eens. De volgende keer …. Ik heb gehoord wat je zei, ik ben het er niet mee eens. De reden hiervoor is …

VALKUILEN VAN DE ZORGPROFESSIONAL Valkuilen ContrasteffectCentrale tendentie (positieve of negatieve) discriminatie/vooroordeelCompenseren Halo-effectGeneraliseren Net-als-ikToegeeflijkheid NieuwsgierigheidOordelen vanuit het verleden Eerste indrukRelatie PreoccupatieVerbreding Projectie