Visie – didactische invalshoeken Elly Quanten 21 maart 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Techniek in het basisonderwijs!
Advertisements

EDO in de lerarenopleiding
Educatief pakket Basis Onderwijs
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
STUDIEDOMEIN WETENSCHAPPEN EN TECHNIEK INHOUD SESSIE •Doel van de oefening •Omschrijving van het domein •Analyse van enkele studierichtingen •Het continuüm.
Fantasiedier AV1A / AV1B Opdracht 1, Blok 2.
Goede samenwerking: vrijwilligers en beroepskrachten
Visiedag VVKSO: Toekomst SO in kleuren
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
Techniek Eigen inhoud rekening houdend met de toepassingsgebieden:
Technische geletterdheid en onderwijs
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
STUDIEDOMEIN WELZIJN EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE Welzijn en maatschappij Doel van de oefening Analyse van enkele studierichtingen Studiedomein Welzijn.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Inleiding Mediakunde. Inleiding Mediakunde Situering Mediakunde “Van leerkrachten wordt verwacht dat zij vlot kunnen omspringen met allerlei apparatuur.
Secundair onderwijs van de toekomst
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Herkansing MedMec Q3 co creatie 15 en 16 juli 2009 De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden.
Media en creativiteit Herfst les 4.
MedMec Q3 Workshop co-creatie De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden te benoemen om te.
STUDIEDOMEIN KUNST EN CREATIE INHOUDSESSIE INHOUD SESSIE Doel van de oefening Omschrijving studiedomein Kunst en creatie Analyse van enkele studierichtingen.
Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Evaluatie Leerlijnen.
Aan te vullen met slides: bepalen van reacties op basis van uitwendige evenwichtsvergelijkingen ( + voorbeelden) slide met schuifspanningen aan vier zijden.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Kinderen kunnen meer dan je denkt, ze zijn ondernemend, creatief en vooral erg nieuwsgierig. De wereld van techniek is voor hen dan ook een wereld waarin.
Differentiëren in de Franse les
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Thema 5 Ontwerpen en onderzoeken in de (nieuwe) bètavakken. Elise Quant Master SEC – Bètadidactiek I.
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Lessenserie voor groep vier en acht Petra Schilder Esther Soeters Hoogezand, juni 2010 Kerndoelen: 2,3, 33, 42,44, 45, 55.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Techniek in de basisschool Met visie op techniekgeletterdheid in de lerarenopleiding BALO – KHLim 21 maart 2012.
Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Studiekeuzes van uw kind
Maandag 7 november 2016.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Professionele ontwikkeling
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Informatieavond ouders groep 8
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Schoolscheikunde + Bedrijf  Eitje
PABO 4 TMS BCDE model.
Moderne vreemde talen in het basisonderwijs
Experimentele modevormgeving
Project Algemene Vakken
Studie van de levende en de niet-levende natuur
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Godsdienst in afstudeerstage
ECONOMIE en IT (A stroom)
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Producten van TU Delft, SEC
Natuurkunde 2.3. Elektriciteit en magnetisme 3.3. Straling
Transcript van de presentatie:

visie – didactische invalshoeken Elly Quanten 21 maart 2012

techniek deel van WO BASIS onderwijs technische geletterdheid voor iedere burger

taal tijd ruimte natuur LOmuzische vorming wiskunde technische geletterdheid maatschappijtechniekmens WO

TG-BEKWAME LERAAR kader TG didactiek bevorderen TG inhouden techniek TG-BEWUSTE STUDENT techniek in je leven TG-ONBEWUSTE STUDENT  inleidende sessie: oefening  inleidende sessie (2u)  geïntegreerde workshops (8u)  ontwerpopdracht GWP (4u)  didactische oefening (3u)  praktijkopdracht

Techniek … voor mij - burger E E13-15 E4 E3 Keuzes maken – beoordelen In gebruik nemen – gebruiken Onderhouden Herstellen

Techniek … voor mij – technicus, ingenieur, ontwerper … Maken - uitvoeren Ontwerpen Analyseren Relateren aan wetenschap E13 E E(1-)2 E6

CONSTRUCTIETRANSPORTENERGIE COMMU- NICATIE BIOCHEMIE  omschrijving  materialen  vormen en profielen  verbindingen  krachten  omschrijving  middelen  informatie- technologie  omschrijving  bronnen  vormen  omzettingen  elektriciteit  voeding: grondstoffen verwerking bewaring verpakking  verzorging  omschrijving  bron - kracht  overbrenging

OPPORTUNITEIT  durf!  stagepraktijk: meer techniekactiviteiten  olievlek voor mentoren NOOD  afbakening en aanbod (achtergrond)info (lkr)  gelijkgestemde didactiek  verwachtingen inhoud per graad (lln)

Hoe kunnen we … maken?  realiseren van een technisch systeem BEGRIJPEN technisch proces opbouw stappenplan werking TS inzicht in hulpmiddelen HANTEREN lezen stappenplan hulpmiddelen DUIDEN impact op maatschappij beïnvloeding leven mens beroepen organisatie onderhouden herstellen ontwerpen U ITVOEREN - M AKEN

beeldend stappenplan beeldend en beschrijvend stappenplan beschrijvend stappenplan prototype bouwplan of werktekening Hoe kunnen we … maken?  realiseren van een technisch systeem U ITVOEREN - M AKEN : opbouw en differentiatie Lln stappenplan laten voorlezen Rijker aanbod aan hulpmiddelen Materialen vooraf niet ‘pasklaar’ maken

Hoe kunnen we … onderhouden? Hoe kunnen we er voor zorgen dat … beter functioneert / langer werkt?  gepast onderhouden technisch systeem BEGRIJPEN onderhoudsvoorschriften en -producten werking TS inzicht in hulpmiddelen HANTEREN lezen onderhoudsplan hulpmiddelen DUIDEN belang voor maatschappij, mens, milieu beroepen verhogen TG en aanscherpen zelfvertrouwen maken herstellen ontwerpen O NDERHOUDEN

opbergen hulpmiddelen eenvoudig TS / instructie lkr meegeleverde onderhouds- instructies ≠ TS uit zelfde toepassingsgebied ? zonder instructies O NDERHOUDEN : opbouw en differentiatie Lln instructies laten voorlezen Rijker aanbod aan hulpmiddelen Materialen vooraf niet ‘pasklaar’ maken Hoe kunnen we … onderhouden? Hoe kunnen we er voor zorgen dat … beter functioneert / langer werkt?  gepast onderhouden technisch systeem

Hoe kunnen we … herstellen / repareren? (Waardoor functioneert … niet meer?)  een falend technisch systeem herstellen maken ontwerpen H ERSTELLEN BEGRIJPEN werking TS inzicht in hulpmiddelen HANTEREN lezen herstelplan hulpmiddelen DUIDEN belang voor maatschappij, mens, milieu beroepen verhogen TG en aanscherpen zelfvertrouwen

H ERSTELLEN : opbouw en differentiatie Rijk aanbod aan hulpmiddelen Aanbod van niet-falende TS Hoe kunnen we … herstellen / repareren? (Waardoor functioneert … niet meer?)  een falend technisch systeem herstellen eenvoudig TS / klassikaal eenvoudig TS / parallel groepswerk complexer TS / parallel groepswerk TS - ≠ oorzaken / complementair groepswerk ≠ TS uit = toepassingsgebied / complementair groepswerk

Hoe kunnen we … ontwerpen?  (creatief) ontwerp (concept – product) BEGRIJPEN inzicht in ‘wetenschap / technologie’ inzicht in elementen ontwerp inzicht in hulpmiddelen  keuzes [HANTEREN] lezen ontwerpplan hulpmiddelen DUIDEN impact op maatschappij en milieu invloed op mens beroepen verhogen TG en aanscherpen zelfvertrouwen maken O NTWERPEN maken analyseren relateren wetenschap

O NTWERPEN : opbouw en differentiatie Aanbod aan ontwerpplannen Rijk aanbod aan hulpmiddelen Aanbod aan TS Hoe kunnen we … ontwerpen?  (creatief) ontwerp (concept – product) confrontatie bestaand ontwerp schets - tekening ontwerpplan met aanduiding onderdelen ontwerpplan met aanduiding afmetingen, bevestigingswijzen, lijst hulpmiddelen ontwerpplan met stappenplan

Didactische benadering ingrediënten stappenplan eindproduct voorbeeld 1a TECHNIEK  invalshoek = UITVOEREND aanbod hulpmiddelen

ingrediënten stappenplan eindproduct TECHNIEK  invalshoek = ONTWERPEND aanbod hulpmiddelen … … Didactische benadering voorbeeld 1b

ingrediënten? eindproduct TECHNIEK  invalshoek = ANALYSEREND hulpmiddelen? Didactische benadering voorbeeld 1c

criteria eindproducten TECHNIEK  invalshoek = EVALUEREND Didactische benadering voorbeeld 1d

materialen stappenplan eindproduct TECHNIEK  invalshoek = UITVOEREND Didactische benadering voorbeeld 2a

materialen eindproduct TECHNIEK  invalshoek = ONTWERPEND stappenplan … … Didactische benadering voorbeeld 2b

materialen + functie? eindproduct TECHNIEK  invalshoek = ANALYSEREND Didactische benadering voorbeeld 2c

criteria eindproducten TECHNIEK  invalshoek = EVALUEREND Didactische benadering voorbeeld 2d

ingrediënten probleem/vraag waarneming WETENSCHAP  invalshoek = EXPERIMENTEREND Hoe lang moet de soep koken? (gaar) Didactische benadering voorbeeld 1e

materialen probleem/vraag waarneming Welke blokken zijn het sterkst? WETENSCHAP  invalshoek = EXPERIMENTEREND Didactische benadering voorbeeld 2e