FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat een verhaalprobleem/thema is en hoe dit verwoord wordt. Hoe spanning ontstaat en welke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een kijkje in de schatkist…
Advertisements

Medmec 1 herfst Les 4. Dummie Verwerk een actueel thema in je dummie Bv. Pausbezoek Londen Bv. Prinsjesdag Bv. ………………..
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 7.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
STUDIEWIJZER NEDERLANDS
STOF PW hst. 3 Fictie vertelstandpunten
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Blok 4.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
Briant College Fictie h4 Spanning. Briant College ­ Wat een verhaal spannend maakt ­ Welke ‘trucjes’ de schrijver gebruikt om het verhaal spannend te.
De indeling van een tekst
Lesbrief Kidsbios. Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens.
Lesbrief Kidsbios. Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens.
Briant College Fictie h4 Tijd. Briant College ­ Op welke manier een schrijver ‘tijd’ gebruikt in een verhaal. 2 Wat ga je deze les leren.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Het belang van voorlezen
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
SPELLING BIJVOEGLIJK GEBRUIKT DEELWOORD HOOFDLETTERGEBRUIK.
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
LEZEN 3.4 PUBLIEK, TEKSTDOEL, TEKSTSOORT. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE.. Hoe een schrijver rekening houdt met zijn publiek bij het schrijven van.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
POETRY Monday 01/01/2016. TRENT SHELTON ‘SPOKEN WORD’
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat hoofd- en bijfiguren zijn en hoe je deze herkent in een tekst. Hoe het komt dat je.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Nederlands Blok 5.
ADL Les 3 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Luisteren en begrijpen
Beeldspraak: de vergelijking
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Griekse leenwoorden samenstelling en afleiding
S/k/l 1.6 Kritisch kijken.
Overtuigende tekst/betoog
Fictie 2.1 tijd.
Aantekeningen maken en navertellen
Begin en einde van een boek
Een reisverslag schrijven
Realistische en niet-realistische verhalen
Vaste tekststructuren
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
Effect van vertelstandpunt, tijd
Instructie geven en uitvoeren
Aantrekkelijk formuleren
Kerntaak 3: Praktijkvoering Kerntaak 1: Triëren
Fictie 2.1 tijd.
Mannelijke en vrouwelijke woorden
Woorden 4.3 Woordvorming bn en zn.
Lezen samenvatten.
Soorten zinnen en verbindingswoorden
Voorlichtingsavond groep 3
Les 1 Hoofdstuk Ecologie
Een instructie schrijven
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Informatieve teksten, interviewverslag
Interview verslag schrijven
Klassiekers Vwo 2 – project periode 4.
Inleiding, middenstuk, slot
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
LG42 IBS2.4 Communiceren Bedrijfseconomie – les 5.
Erosie en Sedimentatie
Kritiek geven en krijgen
Hoofdstuk 2 Paragraaf 2 Blz. 26 / 27 Overleven in de Woestijn.
Hoofdstuk 3.4 Een reisje langs de Rijn
Thema 4: gedrag 4.1 Geprikkeld
Doel van deze les: Een brief schrijven op een officiële manier.
Transcript van de presentatie:

FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN

AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat een verhaalprobleem/thema is en hoe dit verwoord wordt. Hoe spanning ontstaat en welke middelen een schrijver/filmaker gebruikt om spanning te creëren.

WAT GAAN WE DOEN? Huiswerk kort bespreken Uitleg theorie Aan de slag met je huiswerk! Lezen

In ieder probleem krijgt de hoofdpersoon te maken met een probleem: pesten, verliefdheid, sterfgeval enz Het verhaal gaat over hoe de hoofdpersoon met het probleem omgaat De beschrijving van het verhaalprobleem noemen we het thema. Een thema kan op drie manieren verwoord worden: In één of een paar woorden: pesten, verliefdheid In een korte zin: Pesten heeft ernstige gevolgen Als een vraag: hoe is het om gepest te worden? Wat heeft het voor een gevolgen? VERHAALPROBLEEM

Spanning ontstaat wanneer je nieuwsgierig wordt naar de antwoorden op het verhaalprobleem. Spanning verhogend: Spanning uitstellen De lezen/kijker weet meer dan de hoofdpersoon Cliffhanger SPANNING

Huiswerk voor vrijdag Fictie 1.1 opdr 4,5,6 Kies een boek uit en neem deze mee om te lezen. OPDRACHTEN