Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Advertisements

HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Werkwijze groep
Kaarten bij de tien tijdvakken
Kaarten bij de tien tijdvakken
1 De tijd van jagers en boeren 2 De tijd van Grieken en Romeinen
Schema H13 par. 1 Vier vrijheid!.
Kloosters & kathedralen
Werkwijze groep
Dorestad in de tijd van Karel
Hoofdstuk 1 De grote lijn..
Workshop begripsvorming
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Tijdbalkopdracht Maak aan de hand van de lesstof en de tijdbalken in je lesboek per tijdvak een tijdbalk (gebruik hiervoor blanco A3 papier) Maak zowel.
Van jagers en boeren … naar regenten en vorsten
Renaissance en opstand
Geschiedenis.
Steunvragen Havo Top geschiedenis periode 1
Topondernemers Het onderwijs in zaakvakken verliep tot nu toe meestal :: boek/plaatje/praatje/verhaal(the) door de leerkracht en .....SAAI De.
Vikingen en Arabieren Grieken en Romeinen Lees blz. 34 van je lesboek
H1 Prehistorie Jagers en boeren.
Informatieve PowerPoint o.b.s. Fiepko Coolman groep 5 en 6
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Heidag FSW Onderzoek H. Schriefers, DCC.
Werkwijze groep
Geschiedenis Mevr. Liefting
Paragraaf 1 De welvaart neemt toe.
WELKOM BIJ ONZE WORKSHOP Leerstof in combinatie van digitaal en papier versie
KOO ‘Kosmisch Onderwijs en Opvoeding’ Montessorischool De Pas.
Voorstellen docent + opstellen plattegrond. De regels doornemen.
Geschiedenis van het Christendom Keuzemodule Hogeschool Rotterdam.
Tijd van jagers en boeren
Geschiedenis van het Christendom Keuzemodule Hogeschool Rotterdam.
Ontdekkers en hervormers
2 ● ● ● ● ● ● ● ● Informatieavond september 2015 Groep 7 Maandag en dinsdag: Katinka Woensdag t/m vrijdag: Melissa, tweede helft schooljaar Judith.
Informatie avond 7B Patricia Scholte ter Horst. Amsterdamseweg 209
Stephan Klein Utrecht, 7 maart 2013 Het nieuwe eindexamen geschiedenis vanaf 2015 Havo - Vwo.
Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch.
Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch.
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef in.
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren. Wat gaan we doen vandaag? Samen lezen 1.1 B Aantekeningen 1.1 B.
Een tijdlijn maken met ICT
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Chronologie v.Chr v.Chr v.Chr v.Chr.
Een kennismaking met de geschiedenis in 10 stukjes.
Paspoort griekse goden
Dide Breuer.
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 KGT Lesweek 2
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Curriculumontwerp AVO
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Informatieavond groep 6
DE TIJDLIJN OPBOUWEN : STAP VOOR STAP
Ontdekkers en Hervormers
Big Data.
Geschiedenis 3de jaar.
Big Data.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Kenmerk 12: Ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur Les 22 artikel: Een hoffelijke anachronisme.
Inspelen op Innovaties
Thema 8: hoe vrij ben jij? Blok 1: Franse volk eist vrijheid
§1.4 Het indelen van de tijd
Aantekening: Energie en grondstoffen
Geschiedenis 3.4 De verhouding tussen heer en vazal
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
Ouderavond 4 HAVO en 4 VWO.
Transcript van de presentatie:

Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef in het geschiedenisonderwijs Studiedag 6 maart 2012

Tien tijdvakken, tien iconen

Tijdvakken Tijd van monniken & ridders – 500 - 1000 Tijd van jagers & boeren – 3000 v.C Tijd van Grieken & Romeinen – 3000 v.C – 500 n.C Tijd van steden & staten – 1000 - 1500

Tijdvakken Tijd van ontdekkers en hervormers 1500 - 1600 Tijd van burgers en stoommachines 1800 - 1900 Tijd van regenten en vorsten 1600 -1700 Tijd van Wereldoorlogen 1900 – 1950 Tijd van televisie en computers Tijd van pruiken en revoluties 1700 - 1800

Tien tijdvakken, tien iconen Waarom passen de gekozen iconen bij uw periode (ME, …)? Zijn er volgens u ook alternatieve of betere iconen mogelijk? Hoe kan het gebruik van iconen bijdragen tot de vorming van een historisch referentiekader? Zijn er mogelijke valkuilen of gevaren aan het gebruik van (deze) iconen verbonden?

Iconische beelden voor specifieke lessen of lessenreeksen Zijn iconen ook toepasbaar op microniveau, bijvoorbeeld bij een bepaalde les, een lessenreeks of tijdvakoverschrijdend thema? Hoe kunnen iconen het begrip van een bepaald onderwerp bevorderen? Zijn er ook nadelen bij het gebruik van zulke iconen voor een lessenreeks?

Welke functie voor iconen? voordeel voor leerlingen met een visueel geheugen goed om de basis duidelijk en simpel voor te stellen en van daaruit verder te werken indien systematisch toegepast vanaf aanvang  herkenbaar in verschillende situaties (als hulpmiddel, niet dwingend) vooral handig voor lager onderwijs en BSO (voor ASO misschien wat kinderachtig) op microniveau: wel bruikbaar maar chronologische aanpak en beeldende aanpak kunnen in combinatie gebruikt worden mogelijkheid: binnen periode icoon per domein

Nadelen afbakening van periode wordt te strikt sommige iconen beperken een periode eerder (vb. 1 icoon voor periode van 1000 jaar) stigmatisering van periode  weinig ruimte voor nuancering zeer eurocentrisch (maar geldt ook voor tijdlijn) misschien beter iconen plaatsen bij scharniermomenten binnen ons systeem: moeilijkheid: vb. 3e jaar = middeleeuwen  1 icoon per jaar