Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef in het geschiedenisonderwijs Studiedag 6 maart 2012
Tien tijdvakken, tien iconen
Tijdvakken Tijd van monniken & ridders – 500 - 1000 Tijd van jagers & boeren – 3000 v.C Tijd van Grieken & Romeinen – 3000 v.C – 500 n.C Tijd van steden & staten – 1000 - 1500
Tijdvakken Tijd van ontdekkers en hervormers 1500 - 1600 Tijd van burgers en stoommachines 1800 - 1900 Tijd van regenten en vorsten 1600 -1700 Tijd van Wereldoorlogen 1900 – 1950 Tijd van televisie en computers Tijd van pruiken en revoluties 1700 - 1800
Tien tijdvakken, tien iconen Waarom passen de gekozen iconen bij uw periode (ME, …)? Zijn er volgens u ook alternatieve of betere iconen mogelijk? Hoe kan het gebruik van iconen bijdragen tot de vorming van een historisch referentiekader? Zijn er mogelijke valkuilen of gevaren aan het gebruik van (deze) iconen verbonden?
Iconische beelden voor specifieke lessen of lessenreeksen Zijn iconen ook toepasbaar op microniveau, bijvoorbeeld bij een bepaalde les, een lessenreeks of tijdvakoverschrijdend thema? Hoe kunnen iconen het begrip van een bepaald onderwerp bevorderen? Zijn er ook nadelen bij het gebruik van zulke iconen voor een lessenreeks?
Welke functie voor iconen? voordeel voor leerlingen met een visueel geheugen goed om de basis duidelijk en simpel voor te stellen en van daaruit verder te werken indien systematisch toegepast vanaf aanvang herkenbaar in verschillende situaties (als hulpmiddel, niet dwingend) vooral handig voor lager onderwijs en BSO (voor ASO misschien wat kinderachtig) op microniveau: wel bruikbaar maar chronologische aanpak en beeldende aanpak kunnen in combinatie gebruikt worden mogelijkheid: binnen periode icoon per domein
Nadelen afbakening van periode wordt te strikt sommige iconen beperken een periode eerder (vb. 1 icoon voor periode van 1000 jaar) stigmatisering van periode weinig ruimte voor nuancering zeer eurocentrisch (maar geldt ook voor tijdlijn) misschien beter iconen plaatsen bij scharniermomenten binnen ons systeem: moeilijkheid: vb. 3e jaar = middeleeuwen 1 icoon per jaar