Brandstof- en voertuigtechnologie Jan Ros Mobiliteit en Transport LEF-sessie 2 8 maart 2013
Jan Ros (PBL) Verkenning routes 2050 Brandstofverbruik
Jan Ros (PBL) Verkenning routes 2050 Schatting mogelijke bijdrage in 2050 circa 50-90% voor personenauto’s en transport over korte afstanden Optie: elektrisch vervoer
Jan Ros (PBL) Verkenning routes 2050 Productie brandstofcel en H2-opslagtanks Elektrolyse waterstofauto Productie waterstofauto Schatting mogelijke bijdrage in 2050 circa 10-20% voor personenauto’s en 0-50% voor vrachtauto’s (vliegverkeer relevante bijdrage niet voor 2050 te verwachten) Optie: waterstof als brandstof
Jan Ros (PBL) Verkenning routes 2050 Optie: biobrandstoffen
Biomassa-aanbod voor energie in Nederland in 2050 Mondiaal: PJ verdeelsleutel Voor Nederland: 285 PJ per capita 735 PJ per eenheid BNP In Nederland (vooral reststromen): circa 200 PJ Prioriteit bij toepassingen zonder schone alternatieven in 2050: vliegverkeer, scheepvaart, vrachtwagens Bij 100% biobrandstoffen is PJ biomassa nodig
Jan Ros (PBL) Verkenning routes 2050 Schatting bijdrage in % vervanging van fossiele brandstoffen voor alle vormen van transport Optie: biobrandstoffen
Jan Ros (PBL) Verkenning routes 2050 Ik heb zekerheid nodig over de markt voor mijn nieuwe technologie Ik moet de publieke gelden optimaal besteden en algemeen belang dienen Innovatietrajecten zijn leertrajecten Beleidsconsistentie zit in heldere afspraken over de zoektocht Visie op kansrijke opties voor de lange termijn Concrete acties op de korte termijn Doelen passend bij de acties en afspraken over evaluatiemomenten
Vragen?