Rapportage onderzoek bedrijfsvoering Licom Deel 2: routes voor de toekomst.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Entreeonderwijs in een regionaal netwerk Aanpak Graafschap College 3 oktober 2012 Aanpak Graafschap College 3 oktober 2012 OF.
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Financiering van HIC Tessa de Bruin Michiel van Hees
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Projectmatig werken Simone van den Hil.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Presentatie raadscie Maasdriel 27 maart 2012 Jan van de Sluis manager Financiën & Informatie Jan van der Hidde Manager Arbeidsmarktbeleid & Productontwikkeling.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Bijeenkomst Noord- Brabant, Gemeentehuis Oisterwijk Mathilde van de Ven.
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen 7 maart 2012.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Werken naar Vermogen In de Drechtsteden G.A. ten Dolle, directeur Dordrecht Projectgroep Wwnv 1 December 2011.
iipoverheid Terugkoppeling 0-meting IiP
6 stappen in Risico management
Aanvraag transformatie- en innovatieplannen SW-bedrijf
Toekomst Wsw Presentatie IPSE-studies, 13 december 2007.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Tafel dagbesteding gemeenten
Bijeenkomst naar aanleiding van Rapport Ecorys Beleidsdoorlichting “Positie van de client “ Brigitte Zonneveld Plv. Directeur Markt & Consument.
SOFN 24 oktober 2015 Welkom… …op deze informatiebijeenkomst voor en door obligatiehouders. SOFN-bestuur is volledig onafhankelijk! Start voor steungroep:
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Presentatie Wet Werken naar Vermogen Gemeente Berkelland 29 maart
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Kaders portefeuillestrategie Eigen Haard Bijeenkomst Alert, 12 november 2015.
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
1 december Stand van zaken Centrumplan – fase 1 ● Terugblik ● Financieel kader ● Risico’s ● Vooruitkijken.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Veranderingen binnen het Sociale Domein Specifiek: Wet Werken naar Vermogen en herstructurering Promen Gouda.
Rapport commissie De Vries B&W-presentatie 27 januari 2009.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Brunssum & Landgraaf Januari Even terugkijken.
Wettelijke taak: Het bieden van aangepaste arbeid aan personen die door lichamelijke, verstandelijke of psychische beperkingen uitsluitend onder aangepaste.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
1 Verbeterplan Zwembad “De Marke”” in opdracht van gemeente Hattem Maart 2014.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Tussenstand onderzoek Bedrijfsvoering Licom 1 juli 2011.
Herstructurering De Betho Informatieve raad d.d. 12 november 2015 Participatiewet Afschaffen Wsw, beschut werken Doelgroep uitbreiding Re-integratie.
Informatieavond subsidie- en accommodatiebeleid Gulpen, 2 juni 2009.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Presentatie WVS-groep Woensdrecht 3 november 2009.
Informatiemarkt 5 april 2012 Herstructureringsfaciliteit voor Sw-bedrijf Rijnstreek (SWA) Marjolein Buis Strategisch adviseur maatschappelijke ontwikkeling.
Op weg naar een financieel gezond Gouda ‘Op weg naar een financieel gezond Gouda’ Alternatieve begroting/beleidsvoorstellen e.v.
AHAD vervolg1 Vervolg besluitvorming bezuinigingen Alle Hens aan Dek raadsbijeenkomst 2 februari 2010.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Rekenkamercommissie Noordoost Fryslân, 10 september 2013.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Nota Risicomanagement & Weerstandvermogen Verkennende bespreking Auditcommissie 20 november.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
Woningbedrijf Oirschot Privatiseren of handhaven vanuit financieel perspectief 16 januari 2007 Henk van Rens Leon van den Hoogen.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Businessplan April 2012 International Airport Teuge
Workshop 9 februari.
Verbreed Afvalwaterakkoord “Maasduinen” 20 – 10 – 2010
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet Gemeenteraad Apeldoorn 18 april 2013 Gerrie van Sunder Theo Beijer.
De noodzakelijke herstructurering
Herstructureringsfonds
Transcript van de presentatie:

Rapportage onderzoek bedrijfsvoering Licom Deel 2: routes voor de toekomst

Agenda Terugblik deel 1 Beoordeling vervolgplannen directie Licom Hoe verder

Terugblik deel 1 Gaf een analyse van de oorzaken van de huidige situatie Licom: Beweging van binnen naar buiten nooit echt uitgevoerd ondanks plannen Relatief grote afstand tussen directie en business units: eilandenrijk Directie hield zich vooral bezig met vastgoed, overname/verkoop bedrijven en minder met bedrijfsvoering en wettelijke doelstellingen

Terugblik deel 1 (vervolg) Analyse: Weerstandsvermogen verzwakt door terugkerende tekorten (geen grip op afwijkingen t.o.v. budgetten).Weerstandsvermogen verzwakt door terugkerende tekorten (geen grip op afwijkingen t.o.v. budgetten). Tegenover activering stille reserves zijn grote financiële verplichtingen ontstaan (onvoldoende gecommuniceerd). Checks & balances intern onvoldoende (toezicht, p&c).

Terugblik deel 1 Commentaar Reset (beleidsplannen Licom directie): Meer aandacht nodig voor: PMC analyses OrganigramOntwikkelplanReorganisatieplan Verbeteren relatie gemeenten Nadenken over rechtsvorm Verbetering toezicht

Beoordeling vervolgplannen directie Licom (1) PMC-analyse heeft plaats gevonden: kritische beschouwing realiteitsgehalte mist. PMC-analyse biedt onvoldoende aanknopingspunten voor binnen halen binnen gestelde budgettaire kaders. Kostenbesparing nadert maximale mogelijkheid zonder ingrijpende veranderingen. Hogere Netto Toegevoegde Waarde compenseert teruglopende subsidie onvoldoende.

Beoordeling vervolgplannen directie Licom (2) Focus nog te weinig op het vinden van passend werk. Business Development niet ingepast binnen de sectorafdelingen. Plannen te veel geredeneerd vanuit het bestaande aanbod aan PMC’s en niet vanuit de kansen van de werknemer.

Ons advies naar aanleiding van plannen directie Geen verhoging risico’s van de gemeenten dus: Geen gemeentelijke kredieten. Verruiming liquiditeiten door verkoop OG aan de gemeenten. Licom moet eerst risico’s saneren omdat nu nog onduidelijk is hoe groot de financiële risico’s zijn uit vroegere transacties (onder meer verkoop OG).

Opties voor de aandeelhouders 1.Vertrouwen uitspreken in de aanpak. 2.Kritisch reageren en vragen om bijstelling en uitwerking. 3.Vertrouwen opzeggen in de directie.

Conclusies en aanbevelingen Drastische verlaging uitgaven vraagt om ingrijpender aanpak. Zolang niet alle risico’s in beeld zijn dienen gemeenten alle opties open te houden. Kritisch reageren op plannen directie (optie 2). Overnemen OG om risico’s gemeenten beheersbaar te houden.

Hoe gaan de gemeenten verder Een gezonde bedrijfsvoering is niet op korte termijn te realiseren. De korting van het rijk blijft doorlopen tot 2015 (van ca per SE naar ca per SE). Op korte termijn moeten tekorten aangevuld worden. Ook voor de periode zullen tekorten afgedekt moeten worden. Er zijn middelen nodig voor een transitie.

Gemeentelijke uitgangspunten: Gemeenten hebben de regie op het arbeidsmarktbeleid. Licom is er alleen voor de Wsw beschut werk. Dus geen andere activiteiten en geen andere doelgroepen. Benoeming externe programmamanager. Licom maakt analyse per unit zodat gemeenten keuzes kunnen maken. Gemeente doen beroep op herstructureringsfonds. Licom maakt op basis van deze uitgangspunten een businessplan.

Financiële maatregelen Gemeenten prolongeren betaling voorschotten. Licom verkoopt grond Kerkrade (5,5 miljoen)aan gemeente(n). Optie: achtergestelde lening door gemeenten. Optie: gemeenten geven garantstelling af voor financiering door banken (in tijd en omvang gelimiteerd). Afdekken tekorten door gemeenten.

Tekortfinanciering * € Brunssum Gulpen-Wittem Heerlen Kerkrade Landgraaf Nuth Onderbanken Simpelveld Vaals Valkenburg Voerendaal

Kosten herstructurering In € Brunssum Gulpen-Wittem Heerlen Kerkrade Landgraaf Nuth Onderbanken Simpelveld Vaals Valkenburg Voerendaal Totaal

En nu implementatie Zorg dragen voor uitwerking en implementatie van de nieuwe uitvoeringsstructuur voor onderkant van de arbeidsmarkt. Onderdeel is het proces van herstructurering van de sw- voorziening in relatie tot arbeidsmarktbeleid in het algemeen en de positie en taken van Licom nv in het bijzonder.

Structuur Portefeuillehouders 11 gemeenten zijn opdrachtgever; zij vormen de stuurgroep. Ambtelijke uitvoerder zijn de directeuren van de gemeenten; zij vormen de projectgroep. Externe programmamanager (voorzitter projectgroep). Programmabureau met ambtenaren uit deelnemende gemeenten.

Eerste opdracht Opstellen van gedragen bestuursopdracht aan het programmabureau: doel, taken, uitwerking en fasering van proces, planning en beschikbaar budget. Overeenstemming over bestuursopdracht in minimaal Parkstadverband aan de directeuren Wwnv om zodoende doorzettingsmacht en kracht voor de programmaorganisatie te organiseren en Herpositionering van de programmastructuur onder de brede verantwoordelijkheid van het arbeidsmarktbeleid Parkstadgemeenten.

Doel Per 1 januari 2013, de invoeringsdatum van de Wet Werk Naar Vermogen, is het arbeidsmarktbeleid bepaald en staat er een nieuwe organisatie voor de uitvoering van het arbeidsmarktbeleid.