Een voorstel voor een referentiekader SDG’s
Wie? Bos+, Broederlijk Delen, Caritas International, Djapo, Kiyo, Plan België, Protos, Solidagro, Studio Globo, Unicef, Via Don Bosco,
Doel Het referentiekader wil een kader zijn dat afspraken tussen de organisaties verduidelijkt.
Kritische blik schaart zich volledig achter de geest van de SDG-agenda Leaving no one behind Ondeelbare doelstellingen Universele agenda ziet een aantal positieve elementen Aandacht voor ongelijkheid. Sleutels hiervoor zijn waardig werk, sociale bescherming, rechtvaardige fiscaliteit Aandacht voor grenzen aan planeet. Sleutels hiervoor zijn klimaatrechtvaardigheid en beheer natuurlijke rijkdommen ziet ook knipperlichten Huidige manier van ontwikkeling te weinig in vraag gesteld (economische groei, overconsumptie, handel) Financiering
Onderwijs Lager onderwijs Secundair onderwijs Lerarenopleiding Hoger onderwijs
Focus vanuit de NGO’s De educatieve medewerkers vinden het belangrijk om bij de ontwikkeling van materialen de verhalen uit het zuiden aan bod te laten komen, maar daarnaast ook samenwerking te zoeken met andere sectoren (milieu, duurzaamheid, jeugd, gezondheid,...). Ze zien een grote meerwaarde in het samenwerken in een grotere coalitie, maar denken ook aan de ontwikkeling van specifieke materialen voor de onderwijssector.
Voorbeelden van ontwikkelde materialen Lesmap kinderrechten in de duurzame ontwikkelingsdoelen De wereld die we willen, een toekomst voor iedereen Stadspel ‘Brussel goes sustainable’ World’s largest lesson Traject post 2015
Enkele ideetjes (1) Werken met internationale thema’s: 2016: Ensuring that no one is left behind (SDG 1, 6, 8, 10) 2017: Ensuring food security on a safe planet by 2030 (SDG 2, 13, 14, 15) 2018: Making cities sustainable and building productive capacities (SDG 7, 9 11, 12) 2019: Empowering people and ensuring inclusiveness: peaceful and inclusive societies, human capital development, and gender equality (SDG 3, 4, 5, 16)
Enkele ideetjes (2) Traject aan jongeren aanbieden waarbij jongeren zelf het thema kiezen waarrond ze willen werken De actualiteit kan een aangrijpingspunt zijn; uitwerken van een actuales rond internationale samenwerking (Global lesson) Campagne, acties, aanbod,… situeren in SDG’s/subdoelen