Onderzoek, resultaten en vervolg
Wat? instrument ontwikkeld door de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen vzw (VAD) de mate waarin verschillende winkels zich houden aan de wetgeving betreffende de verkoop van alcohol aan minderjarigen in kaart brengen 15- jarigen proberen alcohol te kopen, 16- jarigen proberen sterke drank te kopen Strikt protocol Op basis van de resultaten preventieve acties opzetten ism de sector
Waarom? Onderzoek door de WHO toont aan dat ‘beschikbaarheid’ en ‘bereikbaarheid’ kritieke factoren zijn bij alcoholgebruik door jongeren Overmatig gebruik van alcohol op jonge leeftijd verhoogt het risico op problematisch gebruik op latere leeftijd Sensibiliseren van de detailhandel Kaderen binnen een lokaal beleid
Opzet onderzoek Informatiebrief over de campagne naar alle winkeluitbaters, drie weken vooraf Representatieve selectie maken Aalter: n=9 Knesselare: n=6 Jongeren (2x -16, 2x -18) selecteren Goedkeuring van de ouders Vorming geven aan jongeren en hun ouders Winkels bezoeken, gestandaardiseerde registratie, verwerken
Resultaten In totaal werd er 14 keer een potentiële aankoop van alcohol door jongeren geregistreerd. Slechts één winkel (7%) weigerde de aankoop en leeft de wetgeving dus correct na. In slechts twee winkels was een leeftijdsaanduiding terug te vinden rond de verkoop van alcohol aan jongeren.
Resultaten Het checken van de leeftijd van de jongere via een vraag van de kassabediende (vraag naar identiteitskaart of leeftijd) werd in vier winkels (27%) geregistreerd de aankooppoging kon in drie van deze vier gevallen toch doorgaan In één geval boden andere klanten in de winkel aan om de alcohol voor de jongere te betalen
Vervolg Samen zitten met de winkeluitbaters Leeftijdsaanduiding plaatsen Training voor kassapersoneel indien gewenst Gezamenlijke persmededeling Herhalen van de lokale monitor binnen twee jaar Andere suggesties?