1 Programma 8 burger en bestuur Interne- en externe dienstverlening Vormgeving en ondersteuning lokaal bestuur
2 Dienstverlening Gemakkelijk en bereikbaar (overbodige formulieren, voorschriften) Duidelijk, vindbaar en transparant (Servicecode en KCC ) Kanaalonafhankelijk (sturen op digitaal) Klant- en medewerkertevredenheid behandeling bezwaren krijgt ruime 8 MTO 7,3 digitale balie 7,8 vrije inloop 7,3 Informele behandeling bezwaren ruim gehaald (55%) Deregulering 25% Goudse regelingen geschrapt, APV en 7 andere verordeningen vereenvoudigd Effecten
3 Meerkosten vervroegde verkiezingen € 40K Extra verkiezingen / extra inzet 650 uur Achterblijven opbrengsten (leges - € 50K) Financiën 2010
4 Veranderende en veeleisende omgeving Steeds mondiger wordende burgers Samenwerking (Waddinxveen, Belastingtaken) Druk op financien Achterblijven opbrengsten (leges) Vertraging / stopzetten projecten bijv. Antwoord© Gevolgen crisis Onvoorziene omstandigheden en risico’s 2010
5 Verbeteren dienstverlening (verkorten doorlooptijden, afsprakenmodule, digitalisering, servicecode) Doorpakken op lastenverlichting / deregulering Gouda op de kaart Samenwerking Publiekszaken en bedrijfsvoering Ontwikkelthema’s (Huis van de Stad, digitalisering) Betrokken en geïnformeerde burgers Opgaven 2010