Tom Thomas en Karst Geurs Universiteit Twente Tom Thomas en Karst Geurs Universiteit Twente Het Mobiele Mobiliteitspanel
Hoe mobiel zijn we nu eigenlijk? Verplaatsingen meten met smartphones in het Mobiele Mobiliteitspanel Karst Geurs, Tom Thomas, Centre for Transport studies, UT Johan Koolwaaij, Marcel Bijlsma, Martin Wibbels, Mobidot Maarten Streefkerk, Salima Douhou, CentERdata
3 Onderzoeksvragen Biedt dataverzameling met smartphones een effectief en efficiënt alternatief voor de dagboekmethode? Biedt dataverzameling met smartphones inzicht in de (intra-persoonlijke) dynamiek van verplaatsingsgedrag van personen?
Detectie (GPS/GSM/Wifi) Ritdetectie Coordinaten vertrek Coordinaten herkomst Tijdstip Backend server Mapping Kwaliteitsindicatie meting Detectie straat/plaats, Detectie vervoerwijze/motief Splitsen ritten Samenvoegen ritten Data verrijking Webportal Check en correcties ritten en ritkenmerken Goedkeuren ritten Dagboekje 1e dag Vragen over bijzondere omstandigheden Database CentERdata Koppeling LISS
Werving onder leden van het Longitudinal Internet Studies for the Social Science (LISS) panel van CentERdata Random steekproef onder leden die geinteresseerd zijn in smartphone studies (800 uitgenodigd; ca. 650 deelnemers) Gebruik van 200 leentelefoons (Samsung Gio) (45% deelnemers) Uitval (vooral na wave 1) en bijwerving in 2014 and 2015 (ruim 200 deelnemers doen 3 jaar mee) 2013: 2 batches, 2 weken (April-Juli);, ca ritten 2014: 2 batches, 4-6 weken (Maart-Juli) ca. 42,000 ritten 2015: 2 batches, 4-6 weken (Maart-Juli) ca. 62,000 ritten Veldwerk
KENMERKEN STEEKPROEF (2013)
Ritregistratie meting 2015 (aantal ritten pppd)
Aantal verplaatsingen per persoon per dag Vergelijking MMPN2015, MPN2015 en OViN /07/2016 8
Naar huis: 1,27 vs. 1,07: 19% verschil Onderwijs (ca. 0,05) en toeren (0,15): vrijwel geen verschil Naar werk: 0,41 vs. 0,34: 22% verschil Zakelijk: 0,12 vs. 0,03: Bijna een factor 4 verschil Winkelen / pers. diensten: 0,54 vs. 0,42: 29% verschil Halen en Brengen: 0,24 vs. 0,14: 71% verschil Recreatief: 0,79 vs. 0,44: 79% verschil Verplaatsingen pppd naar doel: MMPN vs. OViN
Ritregistratie meting 2015 versus 2014 (aantal ritten pppd)
Eigen telefoon vs. leentelefoon Aantal respondentenGemiddeld aantal ritten pppd Leen telefoon Eigen smartphone Leen telefoon Eigen smartphone Verschil in ritten pppd man ,44,41,0 vrouw ,64,50, jaar761883,44,51,1 45 en ouder ,54,40,9 sterk stedelijk ,54,40,9 niet stedelijk ,54,51,1 laag inkomen80983,44,51,1 hoog inkomen671084,04,40,4 lage opleiding ,44,51,1 hoge opleiding ,64,40,9 Eigen telefoon: meer MoveSmarter ritten, meer ritten in naregistratie Leentelefoon - movesmarter vs. na: 2,9 vs. 3,5 pppd Eigen telefoon – movesmarter vs. na: 4,5 vs. 4,5 pppd Gelijke ritgeneratie: In OViN wel verschillen (2,4 – 2,5 voor 45+, lage opleiding & inkomen; 2,8 – 2,9 voor 45-, hoge opleiding & inkomen)
Modal split 07/07/
Nauwkeurigheid detectie vervoerwijze neemt toe met de verplaatsingsafstand 07/07/
Evaluatie batterijverbruik van de smartphone
15 Conclusies: MoveSmarter biedt een effectief en efficiënt instrument voor dataverzameling (onder smartphonebezitters) als aanvulling op dagboekmethode (naregistratie blijft wenselijk) MoveSmarter verbetert de nauwkeurigheid van de ritregistratie ten opzichte van de dagboekjes. Onderregistratie (met name niet woninggebonden en recreatieve ritten) speelt zowel bij OViN als MPN MoveSmarter biedt voldoende kwaliteit voor grootschalige toepassing in verplaatsingsonderzoeken (en dus input voor verkeersmodellen).
16 Meer informatie: