Toezicht: vangnet of dwangbuis ? Jan Dirk Steenbergen Hoofdinspecteur
Inspectie Leefomgeving en Transport dd Vangnet & ILT regelgeving = vangnet ILT handelt op basis van Regelgeving
Inspectie Leefomgeving en Transport Regelgeving:Beleid en EASA Uitvoering:sector Toezicht:ILT Sector verantwoordelijk voor veiligheid ILT:- vertrouwen tenzij - regelgeving basis voor toezicht Rolverdeling dd
Inspectie Leefomgeving en Transport Wat doet ILT wel / niet Wat doet ILT? Vergunning verlening ( toelaten, luchtvaartuigen, organisaties en personen) Handhaving (audits & interventie) Voorval registratie en analyse Implementatie regelgeving Wat doet ILT niet? Regelgeving maken Advies geven (inspecteur is geen consultant) dd
Inspectie Leefomgeving en Transport dd Ontwikkeling Van nationale naar EU-regulering Effecten: Eenduidig en geldigheid binnen EU Nieuwe regelgeving Regelgeving meer proactief (SMS, voorvalmelding) Aanvullende eisen aan sector en overheid Rolwijziging KNVvL Roluitbreiding ILT toezicht en vergunning verlening Ja…. Het is veel Ja…. Er komen nog wijzigingen Ja…. Veranderingen voor sector en overheid
Inspectie Leefomgeving en Transport dd Veranderen..Hoe?? Met begrip voor elkaars: rol, positie en verantwoordelijkheid Dialoog GA vertegenwoordigers overleg met: Beleid (regelgeving) ILT (toezicht op uitvoering) Zodat Een ieder haar eigen verantwoordelijkheid kan invullen Dus niet
Inspectie Leefomgeving en Transport dd Ervaringen dialoog Dialoog & begrip hebben zich positief ontwikkeld Resultaten geboekt: samenwerking tussen scholen convenant AFF consultatie conversie GA veel diversiteit met verschillende belangen en onderlinge concurrentie. Aandachtspunt aansluiting achterban
Inspectie Leefomgeving en Transport Motivaties om te veranderen dd WILLEN KUNNEN Uitleg / Dialoog “vangnet” Interventie “dwangbuis”
Inspectie Leefomgeving en Transport Invulling om te veranderen dd WILLEN KUNNEN 2 weten meer dan 1 Zoek samenwerking Sluit aan bij sector vertegenwoordigers Lees u in Bepaal effecten Ga aan de slag
Inspectie Leefomgeving en Transport Vormen van samenwerken dd Vest 2 Vest 1 Vest X ORG met vestigingen ILT Aanvraag + Convenant partij ILT Aanvraag Master + Conv. Org X Conv. Org 2 Conv. Org 1 Aanvraag +
Inspectie Leefomgeving en Transport Proactief Reageren op voorstel regelgeving (NPA) Deelname aan EASA-werkgroepen Gebruik EU-koepelorganisaties Reactief Mogelijkheden zeer beperkt Aantonen safety case dd Hoe beïnvloeden
Inspectie Leefomgeving en Transport Vangnet of dwangbuis afhankelijk van motivatie Constructief overleg Samenwerking binnen GA helpt Proactief reageren tijdens ontwikkeling regelgeving EU-regelgeving voor GA in ontwikkeling KNVvL en AOPA primaire gesprekpartners voor ILT dd Samenvatting
Inspectie Leefomgeving en Transport dd
Inspectie Leefomgeving en Transport Aanpassingen Aircrew regulation –Verlenging transitie termijn 2018 besluitvorming NL –Verhoging leeftijd (ballon) –Toezicht cyclus –Vereenvoudiging organisatie eisen –Consultatie GA geweest op 06 november 2014 Wens sector gebruik langere transitie termijn Doorgaan met ontwikkelen van training syllabi Berichtgeving verzonden aan AOPA en KNVvL Effecten GA roadmap - In ontwikkeling, uitkomst en planning ??? - Mogelijke effecten op :training, part M, certificatie dd Actualiteit
Inspectie Leefomgeving en Transport Operaties –Introductie “non commercial complex operation” en “non commercial non complex operation”2016 –Introductie “Special operation” 2017 –2015 sector bijeenkomst zie ook : ILT website en EASA website dd Actualiteit