Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
voor de zomervakantie tot
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Een continue vakantiegevoel dankzij Audit & Control
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Taalkunde Grammatica A
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
SOO werkgroep imago kinderopvang 2011 Resultaten werkgroep IMAGO Kinderopvang.
Experts werkvorm + begrippentest
V.E.G.O.
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
CanDo Coaching.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 4.
Visie & Strategie.
Meubelindustrie/ interieurbouw Op stap in de Welkom!
Ik ben naam, functie Wie zijn jullie? bedrijfsnaam Welkom bij.
Online filmpjes maken. (
Onze doelen en visie in beeld
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Wjk.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
GROEIEN MET JE IDENTITEIT. EVEN VOORSTELLEN… WAT IS EEN KLANT?
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
Rob Goossens De Werkomschrijving.
Rob Goossens Het Werkplan.
Communicatie. Lesinhoud Doel van de les Terugblik Stof over vergaderen Vragen.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Onderhouden met Werktuigen en machines
Methodisch werken, wat is dat eigenlijk?
Rob Goossens Het Werkplan.
Onderhouden met Werktuigen en machines
Onderhouden bestratingen
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Onderhouden met Werktuigen en machines
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Les 5: Het marketingplan
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Direct Uitwerken concept DEM
Digi(bord)boek project <titel project>
Les 1: Introductie Marketing
Samenwerken aan veiligheid voor het hele gezin
Werken in een arbeidsorganisatie
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Gedragsproblemen en stoornissen
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Maak Maar Duidelijk!.
ADL Les 1.
Rob Goossens Wat weten we nu?.
Transcript van de presentatie:

Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning

Oriëntatie: doelen, voorkennis activeren via vragen stellen Aan de slag: voorkennis bepalen met voorbeeld- opdracht. (in Duo’s uitwerken, iedere persoon krijgt een rol) Evaluatie: via werkvorm AFVINKEN Transfer: koppeling met lesstof “Het Werkplan” maken. Programma Rob Goossens

Doel(en) van deze les Aan het einde van deze les hebben we bepaald wat je allemaal al weet over de onderwerpen werkplan, werkomschrijving en werkplanning. Voorkennis activeren: D.m.v. de voorbeeldopdracht in de aan de slag fase. Rob Goossens

Aan de slag: -Vorm groepen van 2 personen en zorg ervoor dat tafels en stoelen zo staan dat je naast elkaar zit. (1 minuut) -Iedereen in de groep krijgt een rol waarmee hij de opdracht uitvoert (2 minuten) -Ga, met die rol in je achterhoofd, de voorbeeldopdracht zo nauwkeurig mogelijk uitvoeren. (maximaal 30 minuten) -Zorg ervoor dat je de uitgevoerde opdracht duidelijk kunt toelichten. Noteer dus alle gegevens voor jezelf op een duidelijke manier. Rob Goossens

Aan de slag: -De twee rollen zijn: calculator en voorman. Bepaal in je duo wie, welke rol aanneemt. Als calculator ben je vooral bezig met cijfers, eenheden, uren, beschikbare uren e.d. Als voorman ben je vooral met de uitvoering bezig: wanneer moet ik welkewerkzaamheden uitvoeren, met wie doe ik dat, wat moet ik daarvoor regelen, logistiek op de werkplek e.d. -Met deze rol in je achterhoofd voer je de voorbeeldopdracht zo nauwkeurig mogelijk uit. (maximaal 30 minuten) Rob Goossens

Aan de slag: De opdracht is: “Een jong stel wil als eerste in de buurt, in hun achtertuin een terras aan laten leggen. Zij nemen met jullie contact op en willen graag een offerte voor de werkzaamheden. I.v.m. met hun drukke leven willen ze graag weten, wanneer er wat gedaan wordt en wat voor invloed dit heeft op de buren e.d. Ze zijn nieuw in de buurt en willen een goede eerste indruk maken. De potentiele nieuwe klanten (buren) zijn aantrekkelijk voor jullie bedrijf. Een goed doordacht plan van aanpak is dus belangrijk.” Prijzen hoeven niet uitgewerkt te worden, wel moet duidelijk zijn: welke werkzaamheden en handelingen, hoe uitgevoerd worden en in welke tijdsplanning (wanneer) en waarom. Denk ook aan in te huren diensten, machines en producten. -Evaluatie → Rob Goossens

Evaluatie werkvorm AFVINKEN (15 minuten) Eén groepje begint met het opnoemen van de eerste handelingen die zij uit zouden voeren. De andere groepjes zetten een “Vinkje” bij de eigen handelingen als die overeenkomen met het eerste groepje. Het tweede groepje doet hetzelfde voor een tweede gedeelte van hun handelingen, de anderen zetten weer een vinkje, daar waar van toepassing. Niet alle groepjes komen zo aan de beurt maar er zal steeds meer een duidelijk beeld komen over de handelingen en volgorde. Rob Goossens

Transfer In de les van vandaag hebben we gekeken wat jullie al weten over het werkplan, de werkomschrijving en de werkplanning. In de komende lessen gaan we hier uitgebreider op in en zullen jullie zelf, in steeds wisselende samenstellingen en werkopdrachten de lesstof gaan verkennen en je eigen maken. Voor de volgende les graag hoofdstuk 6 “Het Werkplan” doorlezen. Je weet dan wat: De werkmethode, De tijdsduur vaststellen, De werkvolgorde en De planning zijn. In die les gaan we met deze begrippen, praktisch aan de slag! Rob Goossens