Gastvrijheid De Zellingen Presentatie. Locaties De Zellingen Verpleeg- en reactiveringscentrum Rijckehove Woon- en zorgcentrum Crimpenersteyn Woon- zorgcentrum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Onze kernwaarden.
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Introductiebijeenkomst
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Zorg. is een menselijke waarde Verpleegkundige zorg is.
Vraagsturing en marktwerking
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Samenwerken in een concurrerende omgeving. Samenwerken in een concurrerende omgeving wat is ons doel waar hebben we het over: de vraag wie doet wat waar.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
Business Marketing Management
Onderzoeksvraag Op welke wijze beïnvloedt cultuur informatieoverdracht en hoe kunnen wij deze overdracht beïnvloeden? Wat zijn culturele struikelblokken?
Een theoretische verkenning
Onthaal en service.
Interculturalisatie : Allergie of strategie? Congres ActiZ 12 mei 2009 Kleur aan zorg, zorg aan kleur Freddy May.
Project Proceshuis Road show
Welkom bij Woonzorg De Berkenhof Kerkenveld en Ansen.
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Regie over eigen leven..
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Waarden & organisatiecultuur
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Het coachende functioneringsgesprek
Informatiebijeenkomst nieuwe medewerkers
Discussiegroepen - resultaten
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
IKC Klarendal.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Wonen Bestuursstandpunt KansPlus. Het domein van de bewoner De woning is het domein van de bewoner en niet van de zorgaanbieder Het is de plek waar de.
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
Informatiebijeenkomst nieuwe medewerkers
Titel Hospitality experience. Klantreis Bij Hospitality zetten wij de klantbeleving centraal. Wij ondersteunen klanten in de optimale gastvrije klantreis.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
De RDOG Hollands Midden bestaat uit: de GGD Hollands Midden, de RAD Hollands Midden en het GHOR-bureau Hollands Midden Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg.
18 SEPTEMBER 2014 INLOOPSESSIE MASTERPLAN FEELGOOD SESSIES.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Haarlem voor iedereen Koos Pelsser. Toegankelijkheid… … maakt dat mensen zelfstandig en op een gelijkwaardige manier gebruik kunnen maken van vervoer,
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:  1.4 Waarom gezondheid? Zijn milieunormen niet genoeg?  2.18 Gelderse Gezondheidswijzer 
ZORG & WELZIJN. Wat betekent zorg en welzijn? Bij zorg staat zorgen voor iemand centraal. Je zorgt voor je opa of oma of je kleine broertje etc. Welzijn.
Inpassing jeugd-ggz in de drie uitvoeringsvarianten Bijeenkomst 4 juli 2016 met gemeenten, zorgaanbieders en softwareleveranciers met ondersteuning vanuit.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:
Lespakket Opleidingen
Persoonlijk Leiderschap
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
WELKOM.
Hartelijk welkom Contactmiddag.
Met onze klant op reis Tussenstation: een visie in 4 maanden.
Ontwikkeling, wij als EBS
Een lerende en adaptieve organisatie
Kwaliteit in de zorgverlening
Vernieuw je HR-cyclus.
Customer service & Relatiemanagement
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Gastvrijheid De Zellingen Presentatie

Locaties De Zellingen Verpleeg- en reactiveringscentrum Rijckehove Woon- en zorgcentrum Crimpenersteyn Woon- zorgcentrum en zorghotel De Meander Zorgcentrum Bermensteyn Thuiszorgorganisatie de Zellingen Afasiecentrum

Doestelling van het project gastvrijheid DZ: Van vriendelijkheid voor een gast, naar gastgericht werken naar gastbeleving. Een echte gastvrije organisatie weet de voorzieningen, de omgeving, de processen en de medewerkers zo in te richten dat er een verschil in de beleving van de gast wordt gemaakt. Dat kan alleen in een vraag gestuurde en belevingsgerichte organisatie.

Wat is gastvrijheid? Definitie volgens van Dale: Hartelijkheid voor gasten, gulheid in het onthalen of herbergen van gasten. Voor de Zellingen betekent dit hartelijk en gul onze bewoners en elkaar bejegenen.

Er gelden twee belangrijke voorwaarden om een gastvrije organisatie te kunnen realiseren: Een klantvriendelijke en gastgerichte houding van de medewerker naar de bewoner. Het vertrouwen van de klant in De Zellingen wordt veelal gevoed door de manier waarop vragen worden beantwoord en informatie wordt gegeven. Afstemming van de omgeving, de processen en de producten op de beleving van de klant. De bewoner moet zich welkom voelen. De bewoner is de ontvanger van gastvrijheid en aan de andere kant is er de aanbieder van dienstverlening. De mate waarin deze twee op elkaar zijn afgestemd bepaalt de uiteindelijke beleving van de bewoner.

Zich welkom voelen, er heerst een sfeer van welbehagen Menselijk worden benaderd (bejegening) er wordt geluisterd naar mensen Regisseur kunnen zijn over hun eigen leven (eigen regie) Eigen verantwoordelijkheid kunnen dragen Over keuzevrijheid beschikken, wensen van de bewoner staan centraal Aandacht krijgen, verwachtingen worden overtroffen, gedrag van medewerkers is altijd van toegevoegde waarde voor de bewoner Een prettige en sfeervolle omgeving Hoe beleven mensen gastvrijheid?

Welke algemene gastvrijheids-voorzieningen zijn er? Kapsalon, pedicure, schoonheidsspecialiste Spelletjesavonden, muziek maken, breien en knutselen Optredens muzikaal of anderszins Fysiotherapie, logopedie, ergotherapie en diëtiste Tandarts en huisarts inpandig Maaltijdservice, restaurant, winkel, therapeutisch koken Bibliotheek, kranten, tijdschriften Internet, tv, gespreksbijeenkomsten Ontvangst, bewegwijzering, entreebalie, gastvrouw Beveiliging Vervoer op verzoek bij uitstapjes Recreatieruimte, ontmoetingsruimte Stiltecentrum, geloofsruimte, psychologische ondersteuning Huisvuilophaaldienst, was- en strijkservice Parkeervoorzieningen

Hoe wordt facilitair gastvrijheid gemanaged?

Hoe kan de afdeling gastvrijheid managen? Bij personeel gaat het om bejegening van de bewoner en elkaar en het centraal stellen van de bewoner. Medewerkers kennen de achtergrond van elke bewoner en passen zich aan de leefwereld van de individuele bewoner aan. De wensen van bewoners worden gestructureerd geïnventariseerd. Medewerkers luisteren, zien en horen signalen, zijn proactief, pakken vragen op, geven elkaar feedback, zoeken met elkaar actief naar mogelijkheden en komen beloftes na. De medewerker is gericht op samenwerken met elkaar en met alle disciplines. Bij plaats gaat het om huisvesting en inrichting. De focus ligt op het creëren van een huiselijke, veilige en prettige sfeer waarin bewoners zich thuis voelen. Kleur, belichting, geur, klimaat, planten, kunst zijn daarbij van belang. Een opgeruimde en nette omgeving dragen daar aan bij. Een huiselijke herkenbare woonomgeving met associaties uit het verleden. Wordt er rekening gehouden met levensstijl,de eigen leefwereld van de bewoner.

Bij het proces gaat het om een optimale zorg- dienstverlening. Zonder het ervaren van toegevoegde waarde zal de bewoner dit niet als gastvrij herkennen. Is de dagindeling van bewoners flexibel. Kent men de bewoner. En kunnen speciale wensen vervult worden. Leveren we zorg in de leefwereld van de bewoner of past de bewoner zich aan de leefwereld van de zorg aan. Bij product gaat het om zorgverlening en diensten. Het bieden van keuzemogelijkheden en houden van eigen regie. Kan de bewoner zelf bepalen wanneer gegeten wordt? Is er voldoende keuze. Kunnen bewoners zich in het aanbod vinden. Kunnen bezoekers of gasten mee-eten. Worden wensen van bewoners structureel geïnventariseerd en vervuld. Er is aandacht voor bewegen, gym, zinvolle dagbesteding, wandelen, uiterlijke verzorging gericht op de wensen van de bewoner. Wordt een bewoner wel eens verrast met invulling van een langgekoesterde wens?

Vragen?