Uitleg Examen Gesprekken voeren Emine Osmanoglou.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Delf examen B1.
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Debatteren college 2 luisteren en reageren.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Opbouw debat (3-3) Voorstander minuten
Aan de slag met competenties beoordelen
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
Al doende leren training docenten
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
WAT IS L.O.B. ? ? ?.
Workshop “Beoordelen”
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Het maken van een spreekbeurt
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Visie & Strategie.
Toolboxmeeting VCA Veldwerk algemeen; Waar heb je mee te maken?
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Presenteren en communiceren
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Etalage Domotica. Afspraak met de klant maken Bereid samen het telefoongesprek voor. Voer het telefoongesprek Juiste toon spreken, duidelijk en verstaanbaar.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Het perspectief van de mantelzorger
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Pedagogisch werken in de wijk
HET DEBAT Discussiëren met regels Basis = onenigheid Voor- en tegenstanders Een derde partij overtuigen (het publiek, de jury)
Praktijkervaring en reflectie
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
SET schrijfvaardigheid H5
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Verbindend communiceren met ouders
Emine Osmanoglou  Examen spreken is een PPP  Het mondeling examen wordt opgenomen met een voice-recorder.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Deel 4: Spreken en gesprekken
SPREEKVAARDIGHEID V6.
Instructie geven en uitvoeren
Interview voorbereiden
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Les 3 Lezen 4.2, 4.3 en 4.4.
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Gesprekstechnieken Les 1.
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Frans Interactie-strategieën Interactie
Transcript van de presentatie:

Uitleg Examen Gesprekken voeren Emine Osmanoglou

Examen Gesprekken voeren Bestaat uit 2 onderdelen: 1 Interview 2F: 2 keer 2 minuten 3F: 2 keer 3 minuten 2 Discussie 2F: 5 tot 8 minuten 3F: 6 tot 10 minuten

Cruciale factoren Je bent verstaanbaar De gesprekken zijn de uitvoering vd opdracht Je voldoet aan minimale duur

Onderwerp Kiezen in overleg met docent Heeft te maken met: Opleiding of beroep Werk Stage Project Interview over: Werkzaamheden, ideeën, ervaringen, keuzes, mening, project Discussie over: Een dilemma, meningsverschil, probleem, stelling of keuze Voorbeeld: Kunststof kozijnen of houten kozijnen? Verf op waterbasis of op synthetische basis? Kast van massief hout of plaatmateriaal?

Opnames Het mondeling wordt opgenomen met een voice-recorder

Interview en discussie Interview (2 of 3 min) Zoek achtergrondinformatie over het onderwerp waarover je wordt geïnterviewd Bereid minimaal 5 vragen voor over het onderwerp voor je gesprekspartner Vraag naar de mening Vraag naar de ervaring van iemand Vraag om voorbeelden Vraag door op de antwoorden die je krijgt Beurt omdraaien Discussie (5 of 7 min) Er is een stelling Er is een voorstander Er is een tegenstander Bereid minimaal 2 argumenten: vóór de stelling Bereid minimaal 2 argumenten: tegen de stelling Docent start de discussie

Schematisch 1

Beoordeling Je voldoet aan de opdracht Je geeft genoeg informatie en je bent overtuigend Je bent gericht op je gesprekspartner Je laat iemand iemand spreken maar je neemt ook het woord (beurt geven en nemen) Je voert samenhangende gesprekken Je woordgebruik is trefzeker en correct Je woordenschat is groot Je bent verstaanbaar Je spreekt vloeiend Je spreekt grammaticale correct

Aandachtspunten Maak gebruik van verschillende soorten vragen Open vragen Wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe Reageer adequaat op de vragen Gebruik LSD luisteren, samenvatten, doorvragen Gebruik feedbackregels Aankijken, reageren, hummen, bevestigen, ik- boodschap, non-verbaal gedrag Onderbouw jouw mening met deugdelijke argumenten Haal de argumenten van je tegenstander onderuit met tegenargumenten

Uitwerking beoordeling (verschil 2F en 3F) Is de uitvoering vd opdracht daadwerkelijk een interview en een discussie? Wordt er genoeg informatie gegeven over het onderwerp? Is er diepgang? Hoe hoog is het abstractieniveau van je taaluitingen? Blijf je dichtbij jezelf of heb je meer kennis in huis dan je eigen ervaring en belevingswereld? Kun je verschillende tekstdoelen combineren, zoals informeren, overtuigen, instrueren, etc? Bereik je je doel? Neem je genoeg initiatief in het gesprek? Reageer je adequaat op je gesprekspartner? Zorg je voor interactie (gerichtheid op gesprekspartner)? Komt elk gesprekspartner evenveel aan het woord? Gebruik je standaard zinnen om aan het woord te komen en te blijven? Zorg je ervoor dat het gesprek samenhangend is? Een logisch gesprek, met begin en eind? Gebruik je een passende toon? Ben je formeel/informeel? Zijn je gekozen woorden trefzeker? Varieer je in woorden? Maak je gebruik van een uitgebreide woordenschat? Spreek je verstaanbaar? Spreek je vloeiend? Spreek je grammaticaal correct? Stel je open vragen, om de ander uit te lokken? (discussie) Maak je gebruik van gesprekstechnieken zoals LSD en andere feedbackregels? Communicatieve vaardigheden

Verschil 2F en 3F Strengere beoordeling op 3F: Argumentatie (Meerdere, sterkere, slimmere argumenten) Complexiteit (maatschappelijk, economisch, politiek relevant) Informatiedichtheid Diepgang Het nemen van initiatief tijdens het gesprek De bijdrage aan de samenhang van het gesprek Het bereiken van het doel (informeren, overtuigen) Afstemming op de gesprekspartner (verbaal/non-verbaal gedrag, formeel/informeel, juiste taalvariant, juiste toon) Woordgebruik (correct en trefzeker) Variatie in woordenschat (grootte woordenschat) Vloeiendheid Verstaanbaarheid Grammaticale correctheid Abstractieniveau Afstand tot de belevingswereld Gebruik van gesprekstechnieken (LSD, feedbackregels, communicatietechnieken)

Onderwerpen uit de bouw PW9.6 Fraude in bouw/infra: prijsafspraken, kartelvorming Klokkenluiders in de bouw/infra, wel of geen bescherming? Gedragscode voor aannemers: wel of niet Zelfbouw: voor- en nadelen Renovatie of nieuwbouw Aanscherping van veiligheidsregels in de bouw/infra Gebruik van kunststof Gebruik van prefab elementen Duurzaam bouwen: voor- en nadelen Hoe kan de overheid werkgelegenheid stimuleren in de bouw/infra, en zou dat moeten? (denk aan andere sectoren) Nederland is al volgebouwd, dus niet meer bouwen van gebouwen, snelwegen, spoor, tunnels, bruggen Aanscherpen van toezicht op beunhazerij (zwart werken in de weekenden) Zzp’er, voor- en nadelen Belasting ontduiken van aannemers, consequenties voor de staatskas Maasvlakte 2, succes of mislukking? Arbo-inspectie, last of lust Luchtdicht bouwen, wel of niet? Wel of geen zonnepanelen Staalbouw of houtskeletbouw Regelgeving vanuit overheid moet versoepeld worden (vergunningen, etc) De machthebbers in de bouw hebben mede de crisis veroorzaakt (dure huizen, hoge hypotheken) Bouwen kan veel goedkoper dan aannemers ons doen voorkomen Vinexwijken, een zegen of een vloek zie lijst onderwerpen It’s Learning/docent Isolatie woningen, beste manier Toolboxmeeting, nodig of niet?

PW9 taak 6 Interview Discussie Bevraag de ander over de materiaalkeuzes die hij/zij gemaakt heeft Beurt omdraaien 2 keer 3 minuten Discussie Bespreek tijdens voorbereiden waar jullie verschillen liggen Ga na het interview over op de discussie over de verschillen 6 tot 10 minuten Minimaal 2 argumenten en 2 tegenargumenten

Motivatie voor keuze materialen: Soorten stenen Soorten vloeren Soorten dakplaten Soorten dakpannen Soorten ventilatiesystemen Afweging cv-installatie en warmtepomp Soorten dragende binnenwanden Soorten palen Soorten kozijnen Soorten dekvloeren