Ingewikkelde puzzels Een lichte verstandelijke beperking en woonoverlast ??? LVB ???

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De (on)gezonde leerling?
Advertisements

SG-LVB Behandeling EFP, Den Dolder Teunis van den Hazel
Activiteiten afasie regio Utrecht
Behandeling en begeleiding
Begeleiders in Beeld.
Gedragsproblemen
Wat is het OCB? Het Orthopedagogisch Centrum Brabant is een instelling voor behandeling van jongeren met een licht verstandelijke beperking die gedragsproblemen.
Bianca van Kouwen Brian Twint
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Werkconferentie 4 april 2013
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Dove en slechthorende kinderen
Een aanzet tot deeltijdbehandeling
Valerie Bommers Jill Vannieuwenhuyse
Autisme en intelligentie
Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast
Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (Hulp aan Huis)
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Beter door Meer Samenwerking Elkaar: –Leren kennen –Weten te vinden –Ondersteunen in het werk.
Basisschool Wagenborgen.  Ouderavonden  Gezamenlijke teamvergaderingen.
Verstandelijke beperking
Alice Hammink, MSc Dr. Ir. Carola Schrijvers 30 oktober 2012
Project oriëntatie op het beroep Aanvulling op indicatiestelling, financiering AWBZ, Jeugdzorg, justitieel kader Kwartaal 2.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Opvoedrelaties onder spanning B
Project oriëntatie op het beroep
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Tussen wal en schip 2 februari Wie is De Lichtenvoorde? De Lichtenvoorde ondersteunt en begeleidt mensen met een lichte, matige of ernstige verstandelijke.
Belang van etnische achtergrond in de geestelijke gezondheiszorg Flor Pyfferoen.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
1 Transitie jeugdzorg MEE Zuidoost Brabant Ondersteuning bij leven met een beperking Presentatie gemeenten regio Zuidoost Brabant 10 juni 2011 Jeannette.
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
(L)VB – Jeugd Naar maatschappelijke participatie.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Psychologische begeleiding van patiënten met kanker.
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Cliënt en Mediawijsheid Les 5 Mensen met een (lichte) verstandelijke beperking.
Zorgmijding in de verstandelijke gehandicaptenzorg Jannie Boomsma, december 2008.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Inleiding Toenemende vergrijzing, ook bij ouderen met een beperking
Workshop Vlaggensysteem
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Tussen wal en schip 2 februari 2016.
Doelen behalen met activiteiten
Koningin Julianaschool,
Doelen behalen met activiteiten
Communicatie met LVB-ers, maatwerk!
"Een goede oude dag, zo doen wij dat...."
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Unbeteiligter? hoogbegaafd?
levensloopfunctie en beveiligde intensieve zorg
WELKOM! 16 maart 2017.
Aanpakken! CGT behandelmodule voor volwassenen
Kenniskring jobcoaching SBCM
Meer op eigen benen in een etnisch diverse stad
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Artikel over transactionele analyse
VERWARD IN DE WIJK Henk Rosendal / Irene Baten.
Prader Willi en schoolkeuze
Transcript van de presentatie:

Ingewikkelde puzzels Een lichte verstandelijke beperking en woonoverlast ??? LVB ???

“Mensen met een lichte verstandelijke beperking en onbegrepen, risicovol gedrag, al dan niet met een forensische achtergrond” Leeftijd vanaf 16 jaar, IQ circa 50/55 – 80/85 Doelgroep van Trajectum

Daardoor aanbod van volledige ketenzorg:  Behandeling in alle gradaties: klinisch, dagbehandeling, poliklinisch, ambulant  Verblijf (besloten en open)  Ambulante begeleiding  ACT team  Werk, dag- en vrije tijdsbesteding  Advisering en consultatie  Teamcoaching  Deskundigheidsbevordering Hanzeborg + Hoeve Boschoord =

Lichte verstandelijke beperking: (55 <IQ < 70)  Vertraagde ontwikkeling  Leerproblemen op school  Verminderd aanpassingsvermogen  Maatschappelijke handicap LVB Zwakbegaafdheid (70 < IQ < 85) wordt tot LVB gerekend wanneer aanpassingsvermogen gering is LVB

normaal begaafd

Negatieve omschrijving Onbegrijpelijk en beledigend “Niet speciaal” Niet zichtbaar > overvraging en zelfoverschatting Gevolgen: acceptatieproblemen en ontkenning lage zelfwaardering onvrede en frustratie Voedingsbodem voor veel problemen! Plus: slecht probleemoplossend vermogen LVB of laag IQ?

Korte voordracht casus Maartje Casus Maartje

casus Maartje in de media

Heeft Maartje een verstandelijke beperking volgens jullie?

Cliënt zelf vaak geen besef van “anders-zijn” Cliënt niet op zoek naar verklaring Geen realistisch zelfbeeld Wel vergelijk, maar meer naar resultaat Voelt zich “de grond in gestampt” Ik heb niet: huisje, boompje, beestje en grote auto Ik heb geen diploma door het speciaal onderwijs Verhaal cliënt

Belang van : bejegening juiste niveau van aanspreken aangepaste omgeving duidelijk dagprogramma gezelschap op afstand Programma-aanbod psycho-educatie op maat training op maat tipsop maat Het gaat niet om het etiket, maar om het bepalen van een passende begeleidingsmethodiek! Waarom puzzelen

??? LVB ??? Contactgegevens Kjest Herder : Karelien Raben: