Gedragsmatig Arrangeren Een praktische kijk op eigen(-)aardigheden
Programma Inleiding Korte uitleg van het theoretisch kader Praktische opdracht Evaluatie praktische opdracht
Factoren binnen de gymles Welke elementen hebben er invloed als je gaat kijken naar gedrag? de leerling zelf de leerkracht de medeleerling de ruimte de activiteit / het arrangement Onze focus zal liggen op het arrangement
Factoren binnen het arrangement Hoeveel confrontaties heb ik met onvermogen? Aantal deelnemers Nabijheid van die deelnemers Winst & verlies Overleg & dialoog Vrijheid versus omkadering* Wachttijd Voorspelbaarheid van het verloop Bewegingsniveau* Etc. * in deze workshop van ondergeschikt belang
Beweegwijs Even Niet spelen Veilige plek, zonder spel, zonder verstoring. Naast elkaar spelen Afgebakende tijd, autonoom, zonder winst en verlies. Om de beurt spelen Geen vaste tijd, op volgorde, zonder winst en verlies. Samen delen spelen Meestal met winst en verlies, Tegenstander(s) spelen op afstand Samenwerken Zonder winst en verlies, (veel) teamgenoten. Tegen elkaar spelen Met winst en verlies, tegenstanders komen dichtbij.
Skills & Battles Skill activiteit zonder teamgenoten en tegenstanders en zonder winst of verlies. Team Skill Activiteit met teamgenoten, zonder tegenstanders, zonder winst of verlies. Battle activiteit zonder teamgenoten maar met tegenstander(s) en met winst en verlies. Team Battle Activiteit met teamgenoten en tegenstanders, met winst en verlies
Praktische Opdracht Arrangeer een activiteit met een doorgaande-, gedragsmatige lijn. Gebruik daarbij de indeling van Beweegwijs of Skills & Battles. Je kunt kiezen uit: Basketbal achtige spelen Trefbalachtige / afgooi spelen Stoeispelen / mma Touwzwaaien Frisbee