Nascholingsmiddag vmbo bovenbouw Utrecht, 17 juni 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Advertisements

Methodepresentatie Pincode 5e editie
in de bovenbouw van HAVO en VWO
Aardrijkskunde kiezen in de bovenbouw VWO
3 havo/vwo: een brug naar de tweede fase
Demografie.
Naar een nieuw examenprogramma Aardrijkskunde vmbo 27 november 2009 Onderwijscentrum VU.
Steden: van hier tot Tokyo
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
Hoofdstuk 2 Verbanden tussen patronen Paragraaf 6 t/m 9
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: arm en rijk Paragraaf 6 t/m 8
Ondernemen na je studie!
Demografische druk.
Klimaatonderzoek Meteorologie Seismologie Hydrografie Bodemonderzoek Archeologie Weg- en waterbouw Delfstofwinning Energie Landbouw Milieukunde Bestuurskunde.
Hfst 1: de wereld; Het wereldbeeld
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: arm en rijk Paragraaf 6 t/m 8
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
De Geo vmbo bovenbouw 3e editie
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Hoofdstuk 2 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 4
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 4
Hoofdstuk 2 Verbanden tussen patronen Paragraaf 6 t/m 9
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Hoofdstuk 6 Energie, milieu en ruimte in Brazilië.
Een wereld van verschil
Een wereld van verschil
Grontmij Duurzaam ontwerpen & realiseren. Wie we zijn | Grontmij Group 2  Derde grootste interdisciplinair advies- en ingenieursbureau in Europa  Voor.
Een wereld van verschil
Aardrijkskunde Brugklas 1 Les 1.
Door Fleur Bel en Lotte Heijnen
Nakijken lesbrief Opdracht 5: Gebied E (Laagland v. Oost-China)
Kies aardrijkskunde in de bovenbouw!
Scheikunde in de bovenbouw
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Hoofdstuk 5 Bevolking en ruimte in Duitsland en Nederland.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
Hoofdstuk 6 De Chinese bevolking.
2TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §2 en 3
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Herziening examenprogramma en syllabus Albert van der Kaap
2 7 september 2015, informatie klas 4 Voorstellen Werkhouding Melding ziekte/afwezigheid Vragen/opmerkingen per mail Contactgegevens Sectorwerkstuk Informatie.
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
Wegwijzers aardrijkskunde 21 en 28 november 2015.
Wat feiten en cijfers Calvijn Business School
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking
CENTRAAL EXAMENS PTA CENTRAAL EXAMENS.
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Aardrijkskunde Introductie
Ruimtelijke ordening Een kwestie van keuzes.
Hoofdstuk 3 Bronnen van energie: Brazilië
Het centraal examen vmbo, sprong in het duister of voorspelbaar?
2 B.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
December ’18 Jacqueline Kerkhoffs.
1 vmbo-T/havo 1 bevolking, §2 en 3
Voorlichting aardrijkskunde havo bovenbouw
Deelvraag: Hoe ziet Nederland en zijn bevolking eruit?
Leegstand en regionale samenwerking
Hoofdstuk 3 Paragraaf 2: Toerisme.
Keuzemoment 2e klas BWI (Bouwen, Wonen & Interieur)
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

Nascholingsmiddag vmbo bovenbouw Utrecht, 17 juni 2014

Programma 14:00 uurInloop met koffie/thee 14:15 uurPlanning en PTA: Hoe bereid ik mijn leerlingen voor op het examen? 15:30 uurPauze 15:45 uurOriëntatie op oefentoetsen Cito en Wereldwijs uurBevolking en ruimte in China, een vakinhoudelijke toelichting 17:00 uurAfsluiting en borrel

Eigen omgevingNederland en Europa Wereld Arm en rijk Bronnen van energie Grenzen en identiteit Water Bevolking en ruimte Weer en klimaat Opbouw examenprogramma Eigen omgevingNederland en Europa Wereld Arm en rijkEigen omgevingNederlandVS, Nigeria Bronnen van energie Eigen omgevingNederland, Frankrijk Brazilië Grenzen en identiteit Eigen omgevingNederland, België Rusland WaterEigen omgevingNederlandMidden-Oosten, China Bevolking en ruimte Eigen omgevingNederland, Duitsland China Weer en klimaat Eigen omgevingNederland, Spanje VS

Vaste verdeling CE/SE Eigen omgevingNederland en Europa Wereld Arm en rijkSE Bronnen van energie SE Grenzen en identiteit SE WaterSECE Bevolking en ruimte SECE Weer en klimaat SECE

Enkele uitdagingen: Overlap eindtermen ‘Eigen omgeving’ (SE) en ‘Nederland’ (CE). Groot aantal subeindtermen. Detailniveau onduidelijk. Erg veel begrippen. Relatie eindtermen en begrippen ontbreekt.

Enkele uitdagingen -> hoe zijn we daarmee omgegaan? Overlap eindtermen ‘Eigen omgeving’ (SE) en ‘Nederland’ (CE)-> hoofdstuk Eigen omgeving sorteert voor op hoofdstuk Nederland. Groot aantal subeindtermen -> logische ordening. Detailniveau onduidelijk -> relevantie vmbo. Erg veel begrippen -> spreiding over drie hoofdstukken. Relatie eindtermen en begrippen ontbreekt -> keuzes gemaakt.

Hoe is de opbouw en structuur van Wereldwijs vmbo 4 in relatie tot de eindtermen? Wat is een logische planning? Wat is belangrijk? Hoe ziet een PTA eruit?

Zijn er tot zover vragen? Daarna: pauze!

Hoe ziet een voorbeeldexamen eruit? In hoeverre worden leerlingen voldoende voorbereid met Wereldwijs?

Eindterm: 18. De kandidaat kan de bevolkingsontwikkeling en het ruimtegebruik in een buiten- Europese macroregio beschrijven en verklaren de samenstelling, ontwikkeling en spreiding van de bevolking vanaf 1980 in China op hoofdlijnen beschrijven en verklaren de omvang en de richting van binnenlandse migratie en de ontwikkeling daarin vanaf 1980 op hoofdlijnen in China beschrijven en verklaren aan de hand van gegeven toekomstverwachtingen van de Chinese bevolkingsontwikkeling in de komende decennia de daarmee samenhangende demografische, sociaal-economische en ruimtelijke gevolgen beschrijven en verklaren de oorzaken van de snelle verstedelijking vanaf 1980 in China op hoofdlijnen beschrijven en verklaren de gevolgen van de snelle verstedelijking vanaf 1980 in China voor wonen, werken, verkeer en milieu beschrijven en bij maatregelen voor- en nadelen vanuit verschillende dimensies beschrijven. a) Ontwikkeling, spreiding en samenstelling van de bevolking; b) toekomstverwachtingen van de bevolking; c) omvang en richting van binnenlandse migratie; d) oorzaken en gevolgen van verstedelijking.

Algemene ontwikkeling China Mao Zedong: 1949 – 1976, De Grote Sprong Voorwaarts Deng Xiaoping: 1978 – 1989, socialistische markteconomie Jiang Zemin: 1997 – 2003, de drie vertegenwoordigingen Hu Jintao: 2003 – 2013, vorming van de Xiaokang Xi Jinping: 2013 – nu, de Chinese droom

Algemene ontwikkeling China

Ontwikkeling en spreiding van de Chinese bevolking

Samenstelling: jong en oud, stad en platteland, man en vrouw

Toekomstvoorspelling: vergrijzing en eenkindproblematiek

Binnenlandse migratie: ontwikkeling, richting en omvang

Verstedelijking: oorzaken

Verstedelijking: gevolgen Slums Congestie Ongelijkheid Milieuvraagstukken

Afsluiting Hartelijk dank voor uw komst. U ontvangt een nascholingscertificaat. Per ontvangt u een verslag van de middag.

Borrel