Nascholingsmiddag vmbo bovenbouw Utrecht, 17 juni 2014
Programma 14:00 uurInloop met koffie/thee 14:15 uurPlanning en PTA: Hoe bereid ik mijn leerlingen voor op het examen? 15:30 uurPauze 15:45 uurOriëntatie op oefentoetsen Cito en Wereldwijs uurBevolking en ruimte in China, een vakinhoudelijke toelichting 17:00 uurAfsluiting en borrel
Eigen omgevingNederland en Europa Wereld Arm en rijk Bronnen van energie Grenzen en identiteit Water Bevolking en ruimte Weer en klimaat Opbouw examenprogramma Eigen omgevingNederland en Europa Wereld Arm en rijkEigen omgevingNederlandVS, Nigeria Bronnen van energie Eigen omgevingNederland, Frankrijk Brazilië Grenzen en identiteit Eigen omgevingNederland, België Rusland WaterEigen omgevingNederlandMidden-Oosten, China Bevolking en ruimte Eigen omgevingNederland, Duitsland China Weer en klimaat Eigen omgevingNederland, Spanje VS
Vaste verdeling CE/SE Eigen omgevingNederland en Europa Wereld Arm en rijkSE Bronnen van energie SE Grenzen en identiteit SE WaterSECE Bevolking en ruimte SECE Weer en klimaat SECE
Enkele uitdagingen: Overlap eindtermen ‘Eigen omgeving’ (SE) en ‘Nederland’ (CE). Groot aantal subeindtermen. Detailniveau onduidelijk. Erg veel begrippen. Relatie eindtermen en begrippen ontbreekt.
Enkele uitdagingen -> hoe zijn we daarmee omgegaan? Overlap eindtermen ‘Eigen omgeving’ (SE) en ‘Nederland’ (CE)-> hoofdstuk Eigen omgeving sorteert voor op hoofdstuk Nederland. Groot aantal subeindtermen -> logische ordening. Detailniveau onduidelijk -> relevantie vmbo. Erg veel begrippen -> spreiding over drie hoofdstukken. Relatie eindtermen en begrippen ontbreekt -> keuzes gemaakt.
Hoe is de opbouw en structuur van Wereldwijs vmbo 4 in relatie tot de eindtermen? Wat is een logische planning? Wat is belangrijk? Hoe ziet een PTA eruit?
Zijn er tot zover vragen? Daarna: pauze!
Hoe ziet een voorbeeldexamen eruit? In hoeverre worden leerlingen voldoende voorbereid met Wereldwijs?
Eindterm: 18. De kandidaat kan de bevolkingsontwikkeling en het ruimtegebruik in een buiten- Europese macroregio beschrijven en verklaren de samenstelling, ontwikkeling en spreiding van de bevolking vanaf 1980 in China op hoofdlijnen beschrijven en verklaren de omvang en de richting van binnenlandse migratie en de ontwikkeling daarin vanaf 1980 op hoofdlijnen in China beschrijven en verklaren aan de hand van gegeven toekomstverwachtingen van de Chinese bevolkingsontwikkeling in de komende decennia de daarmee samenhangende demografische, sociaal-economische en ruimtelijke gevolgen beschrijven en verklaren de oorzaken van de snelle verstedelijking vanaf 1980 in China op hoofdlijnen beschrijven en verklaren de gevolgen van de snelle verstedelijking vanaf 1980 in China voor wonen, werken, verkeer en milieu beschrijven en bij maatregelen voor- en nadelen vanuit verschillende dimensies beschrijven. a) Ontwikkeling, spreiding en samenstelling van de bevolking; b) toekomstverwachtingen van de bevolking; c) omvang en richting van binnenlandse migratie; d) oorzaken en gevolgen van verstedelijking.
Algemene ontwikkeling China Mao Zedong: 1949 – 1976, De Grote Sprong Voorwaarts Deng Xiaoping: 1978 – 1989, socialistische markteconomie Jiang Zemin: 1997 – 2003, de drie vertegenwoordigingen Hu Jintao: 2003 – 2013, vorming van de Xiaokang Xi Jinping: 2013 – nu, de Chinese droom
Algemene ontwikkeling China
Ontwikkeling en spreiding van de Chinese bevolking
Samenstelling: jong en oud, stad en platteland, man en vrouw
Toekomstvoorspelling: vergrijzing en eenkindproblematiek
Binnenlandse migratie: ontwikkeling, richting en omvang
Verstedelijking: oorzaken
Verstedelijking: gevolgen Slums Congestie Ongelijkheid Milieuvraagstukken
Afsluiting Hartelijk dank voor uw komst. U ontvangt een nascholingscertificaat. Per ontvangt u een verslag van de middag.
Borrel