Varianten wijkverkeers- plan Lyceumkwartier-Zuid en Wilhelminapark 20 juni 2016 Lars Matthijssen, Jan Vos en Wouter Das.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeling Noordrand Zevenbergen
Advertisements

Concept-Regelscenario, situatie 6: Blokkade Kruithuisbrug
Wijkconferentie Zuiderburen 2011 ….. Presentatie project Drachtsterweg e.o. ….. 13 april 2011.
Informatieavond Toelichting : - marktselectie Bouverijen e.o. - werk Waterakkers 27 maart 2012 – Dorpsherberg Teteringen.
Verkeersplan Binnenstad
Uitvoering Rioolvervanging en Herinrichting Ulicotenseweg en omgeving
Inloopavond Húns 19 juni 2012 N359 Bolsward-Leeuwarden Kruispunt Húns-Leons 1.
Aan- & afvoer MFA Skoatterwâld Juni 2007 Werkgroep Wijkraad Skoatterwâld.
Parkeerproblematiek prioritaire straten
CDA Variant Hét alternatief voor het verkeersknelpunt
Varianten-studie dubbele overweg
Nr. 3, augustus 2013 ‘Ruimte om te leven met water’ PROJECT KOSTVERLORENSTRENG en KLOOSTERZIELSTRENG Waar staan we nu? In de afgelopen periode is gewerkt.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Concept-Regelscenario, situatie 2C: Prinses Beatrixlaan: knelpunt bij ’t Haantje. Hart rond Delft 30 juni 2005 Omschrijving Prinses Beatrixlaan: knelpunt.
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Ombouw Amstelveenlijn
Knip Hogeweg Informatiebijeenkomst 22 januari 2015
Veelgestelde vragen Omlegging N215 bij Melissant
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Centrumplan Oldemarkt Het plan. Toekomstvisie: Planuitgangspunten –handhaven en versterken oorspronkelijk bebouwingsstructuur –goede bereikbaarheid winkels.
Van krachtwijk naar fietswijk
Aanpak N629: één project, twee delen
Fase 1 Parkeergarage Sint Jacobsplaats Parkeergarage WTC en V&D Coolsingel Meent Haagseveer Binnenrotte Rodezand Stadhuisstraat Doelwater Haagseveer Weena.
Wegwerkzaamheden Verlorenkost en Kaaibeeksedijk infovergadering donderdag 13 augustus 2015.
Verkenning OV lijnennet Lent Het Proces Informatiebijeenkomst 20 september 2012.
Verkeersveiligheid voor kinderen voorop! Fusie, verhuizing, nieuwe school?
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
Noordelijke Ontsluiting Enschede - Kennispark Spreker Gerry Waanders Datum 15 juni 2011 PlaatsEnschede.
Ontwikkeling Stationsgebied Haren - Fase II. Even voorstellen Welkom vanavond!
A1 - Startoverleg, 15 januari 2013, Arnhem Beesel Evaluatie Heerstraat- Kesselseweg.
Reconstructie Kerkweg Roelofarendsveen
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Bestemmingsplan Buitenwatersloot voormalig Combiwerk Presentatie voor de Commissie Ruimte Verkeer en Wonen 27 oktober 2014.
Herinrichting Bisschopsmolenstraat 29 juni Opzet avond Welkom Wethouder van Jan van Hal Toelichting Peter de Leeuw Gelegenheid tot het stellen van.
Welkom Provincie Noord-Brabant in samenwerking met de gemeente Heusden, ’s-Hertogenbosch, Waalwijk, en het waterschap Aa en Maas. Informatieavond GOL Nota.
Fusieschool in het midden van het dorp. Namens. NOORD & ZUID.
Wijkverkeersplan Wilhelminapark 2e bijeenkomst klankbordgroep 17 maart 2016.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Banakkers. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Welkom Informatiebijeenkomst RijnGouwelijn Lammenschansweg Gemeente Leiden.
Presentatieavond Definitief ontwerp aanpak wateroverlast Zijlkwartier.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Herstructurering Sluispolder West en de Binnenstad Informatiebijeenkomst 1 oktober 2014.
Restauratie en gebruik Jeruzalemkapel en Schoolmeesterwoning Presentatie Siebe Keulen 5 februari 2010.
Stadswerven-Zuid Geplande inrichting: P parkeergarage B Bioscoop Stedelijk plein P P Parkeervoorziening ‘maaiveld’
Herziening mobiliteitsplan Berkel Presentatie raad 31 maart 2015.
Verkeersdoorstroming Gouda Integraal bekeken en aangepakt Raadspresentatie 21 juni 2010.
Aanleg N197 Westelijke Randweg Beverwijk Jon Bellis april 2009 Bewonersinformatie over het werk aan de Velsertraverse.
Welkom bij de Informatieavond Groot onderhoud N mei 2016.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Informatie voor de Raad Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Baarn Beleidsvisie en uitvoeringsprogramma 2012 – 2016, gemeente Baarn Informatie voor de.
Uitvoering Actiepunten Parkeerbeleidsplan Maandag 6 Mei 2013.
DE NOORDERLIJN IN EEN NOTENDOP Tramverbinding tussen centrum, Eilandje en noorden van de stad Nieuwe P+R Havana Heraanleg Noordelijke Leien, Rooseveltplaats.
Wijkplan Egmond aan den Hoef Algemene ledenvergadering 22 november 2007.
Fietspad Kattendijksedijk. Inleiding door Loes Meeuwisse en Sophie van ‘t Westeinde Inhoudelijke toelichting op project Gelegenheid stellen.
De Hoofdstraat gaat op de schop!. 16 september 2013 Hoofdstraat op de schop 2 Programma 20.00, en uur: presentatie ontwerp (10 minuten) gesprek.
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
Terugblik & stand van zaken Vluchtelingenopvang Amersfoort
WAAR VINDT GROOT ONDERHOUD PLAATS?
Westerschans Informatiebijeenkomst 6 juni 2017
Informatiebijeenkomst GOL
Kennedybaan geschiedenis
Herinrichting Stationsstraat en omgeving
Wijkverkeersplan Wilhelminapark (& Lyceumkwartier-Zuid)
CENTRUMPLAN SCHAIJK Centrumplan Schaijk
GRS Wetteren – deelstudie mobiliteit
Noord-Zuidlijn en Openbaar Vervoer
Infovergadering Heraanleg Pauwelslei fase II
Erfgoed in de Omgevingswet: Technische toelichting bestemmingsplan Amstelwijck 19 juni 2019.
Herinrichting Barchemse Veengoot en Nieuwe beek
Transcript van de presentatie:

Varianten wijkverkeers- plan Lyceumkwartier-Zuid en Wilhelminapark 20 juni 2016 Lars Matthijssen, Jan Vos en Wouter Das.

Inleiding Uitgangspunt van de verkeersmaatregelen in het verkeersplan vanuit de centrumvisie conform raadsbesluit 3 maart 2015 en collegebesluit 8 maart Na consultatie van de klankbordgroepen Wilhelminapark en Lyceumkwartier-Zuid zijn maatregelen opgesteld die de effecten van de maatregelen in het centrum in deze wijken moeten verzachten. Uitgangspunt is ook reeds vastgestelde infrastructurele maatregelen op de Lindenlaan (zie sheetnummer 14). Versie 20 juni

Inleiding In de volgende sheets zijn de verschillende varianten weergegeven inclusief een kwalitatieve analyse (verwacht effect, ze zijn dus nog niet doorgerekend). De varianten zijn tot stand gekomen na diverse overleggen, waaronder met de klankbordgroepen van beide buurtverenigingen. Legenda kaarten Bestaande eenrichtingsverkeer Maatregel eenrichtingsverkeer centrumplan Voorgestelde maatregel wijkverkeersplan Aanvullende maatregelen 30 km/uur Afsluiting voor gemotoriseerd verkeer (maatregel centrumplan) Versie 20 juni

Huidige situatie (inclusief verkeersplan centrumvisie en bestaande plannen Lindenlaan). Voor methodiek vergelijking resultaten, zie sheet 19. Versie 20 juni 2016 REF 3

Basispakket = eenrichtingsverkeer op Verlengde Slotlaan en Lyceumlaan + toegezegde maatregelen Lindenlaan Versie 20 juni

Verwachte effecten variant 1 Doorgaand verkeer van noord naar zuid wordt met deze maatregelen geweerd uit het Lyceumlaan en Verlengde Slotlaan. Wel een verwachte toename via Pauw van Wieldrechtlaan – Boslaan of Professor Lorentzlaan. Effecten op de Slotlaan zijn beperkt. Vermoedelijk minder verkeer op busstation i.v.m. openhouden Stationslaan, Pauw van Wieldrechtlaan en Professor Lorentzlaan in noordelijke richting. Bereikbaarheid – De bereikbaarheid van het Wilhelminapark is gelijk aan de huidige situatie, behalve vanuit Korte Steynlaan. – Lyceumkwartier-Zuid blijft goed bereikbaar via Professor Lorentzlaan, Aristoteleslaan, Lyceumlaan. Verkeer vanaf de rotonde Boulevard - Slotlaan moet omrijden via de Boulevard - Lindenlaan om het Lyceumkwartier-Zuid in te rijden. Vanaf de Slotlaan kan verkeer kiezen voor de route Stationslaan – Pauw van Wieldrechtlaan of Professor Lorentzlaan. Versie 20 juni

Basispakket + eenrichtingsverkeer Pauw van Wieldrechtlaan. Versie 20 juni

Verwachte effecten variant 2 Effecten op sluipverkeer – Sluipverkeer van noord naar zuid wordt geweerd uit Pauw van Wieldrechtlaan en daarmee uit het Lyceumkwartier-Zuid en Wilhelminapark. – Sluipverkeer verplaatst zich vermoedelijk naar de Professor Lorentzlaan. Effecten op de Slotlaan zijn beperkt. Vermoedelijk minder verkeer op busstation i.v.m. openhouden Stationslaan, Pauw van Wieldrechtlaan en Professor Lorentzlaan in noordelijke richting. Bereikbaarheid wijken – Bereikbaarheid Lyceumkwartier-Zuid is gelijk aan vorige variant. Lyceumkwartier-Zuid kan de wijk alleen niet meer verlaten via de Pauw van Wieldrechtlaan, nog wel via Professor Lorentzlaan. – Wilhelminapark via dezelfde wegen bereikbaar als vorige variant, behalve dat er geen verkeer de wijk kan inrijden via de Pauw van Wieldrechtlaan. Dit verkeer kan via de Professor Lorentzlaan naar het Wilhelminapark rijden. Versie 20 juni

Basispakket + eenrichtingsverkeer op Pauw van Wieldrechtlaan en Professor Lorentzlaan. Versie 20 juni a

Verwachte effecten variant 3a Effect op sluipverkeer van noord naar zuid – Lyceumkwartier-Zuid en Wilhelminapark worden volledig ontlast van sluipverkeer van noord naar zuid. – Lyceumkwartier-Zuid krijgt uitsluitend te maken met verkeer komende uit het Wilhelminapark. Via deze zijde is het Wilhelminapark niet meer te bereiken. Dit betekent dat de wijk ontlast wordt van verkeer met een bestemming in het Wilhelminapark. Effecten op de Slotlaan zijn beperkt. Vermoedelijk minder verkeer op busstation i.v.m. openhouden Stationslaan, Pauw van Wieldrechtlaan en Professor Lorentzlaan in noordelijke richting. Bereikbaarheid wijken – Lyceumkwartier-Zuid blijft bereikbaar via dezelfde wegen als voorgaande variant. Uitrijden van het Lyceumkwartier in de richting van het Wilhelminapark is niet meer mogelijk via Professor Lorentzlaan en Pauw van Wieldrechtlaan. – Wilhelminapark is bereikbaar via dezelfde wegen als in voorgaande variant, behalve via de Professor Lorentzlaan. Via deze straat kan de wijk nu alleen verlaten worden. Versie 20 juni

Basispakket + eenrichtingsverkeer op Pauw van Wieldrechtlaan en Professor Lorentzlaan. Versie 20 juni b

Verwachte effecten variant 3b Effect op sluipverkeer van noord naar zuid – Lyceumkwartier-Zuid en Wilhelminapark worden grotendeels ontlast van sluipverkeer van noord naar zuid. Mogelijk wel NZ-sluipverkeer via Professor Lorentzlaan – Boslaan – Prins Hendriklaan… Effecten op de Slotlaan zijn beperkt. Vermoedelijk minder verkeer op busstation i.v.m. openhouden Stationslaan, Pauw van Wieldrechtlaan en Professor Lorentzlaan in noordelijke richting. Bereikbaarheid wijken – Lyceumkwartier-Zuid blijft bereikbaar via dezelfde wegen als voorgaande variant. Uitrijden van het Lyceumkwartier in de richting van het Wilhelminapark is niet meer mogelijk via Professor Lorentzlaan en Pauw van Wieldrechtlaan. – Wilhelminapark is bereikbaar via dezelfde wegen als in voorgaande variant, behalve via de Professor Lorentzlaan. Via deze straat kan de wijk alleen verlaten worden. Versie 20 juni

Basispakket + eenrichtingsverkeer op Pauw van Wieldrechtlaan / Professor Lorentzlaan + maatregelen in Wilhelminapark zelf (Stationslaan en Vijverlaan) Versie 20 juni

Verwachte effecten variant 4 Idem als bij vorige variant. Eenrichtingsverkeer zorgt vooral voor een rustiger verkeersbeeld in de Stationslaan ter hoogte van de school. Dit leidt tot een verbetering van de verkeersveiligheid. Bethaniëlaan wordt wel drukker t.o.v. variant 3, maar rustiger dan nu. Vijverlaan wordt rustiger, Wilhelminalaan iets drukker. Gaat vooral om verschuiving van verkeer binnen Wilhelminapark, per saldo verandert er niet zo heel veel. Versie 20 juni

Basispakket + eenrichtingsverkeer op Pauw van Wieldrechtlaan, Professor Lorentzlaan en Stationslaan. Openstellen Woudenbergseweg bij de Slotlaan. Versie 20 juni

Verwachte effecten variant 5 Doorgaand verkeer op de Woudenbergseweg van de Slotlaan naar rotonde Woudenbergseweg – Laan van Beek en Royen neemt toe, doordat een diagonale alternatieve route door het Wilhelminapark ontstaat voor de route via de 2 e Hogeweg en Laan van Beek en Royen. Leefbaarheid in Wilhelminapark verslechtert omdat de Woudenbergseweg in het Wilhelminapark zwaarder wordt belast met doorgaand verkeer. Wilhelminapark krijgt extra toegang tot de wijk naast de Choisyweg en Stationslaan, de vraag is of dit nodig is? Staat ook haaks op centrumvisie om winkelbeleving Slotlaan te verbeteren en Slotlaan autoluw te maken. Daarnaast is ook de Woudenbergseweg in twee richtingen openstellen ongewenst, gelet op eenrichtingsverkeer op de Slotlaan. Versie 20 juni

Lindenlaan In 2016 worden toegezegde extra maatregelen in het kader van 30 km/uur inrichting uitgevoerd: – Realisatie van een verkeersplateau op kruising met Platolaan / Aristoteleslaan – Het (her-)aanbrengen rode fietsstroken, – Herinrichting bij het CLZ met behulp van onder andere rood / gele paatjes om de oversteek van schoolgaande jeugd aldaar te verbeteren. – Vergroening / aanpak van de rotondes. – Onderzoek naar de afstelling van de verkeerslichten (groentijden) bij de kruising met de Woudenbergseweg om doorgaand verkeer meer richting de Krakelingweg te stimuleren. – Onderzoek naar andere vormgeving opstelstroken op Geroplein om instroom naar Boulevard te ‘knijpen’. Versie 20 juni

Lindenlaan Lindenlaan wordt geen onderdeel meer van parkeerroute centrum Wanneer Wilhelminapark niet meer direct bereikbaar is via de Lindenlaan en Lyceumkwartier-Zuid is de verwachting dat meer verkeer naar het Wilhelminapark via de Krakelingweg en Woudenbergseweg gaat rijden. Deze wegen zijn ingericht voor het verwerken van dit verkeer. De doorrekening maken de effecten op Lindenlaan inzichtelijk. Dit kan mogelijk aanleiding geven tot aanvullende (infra) maatregelen. Versie 20 juni

Vervolgproces Na 20 juni voorgaande varianten doorrekenen op basis van twee referenties: – Huidige situatie (zonder centrumvisie) – Centrumvisie met aanvullende maatregelen die al vertaald zijn in concept-verkeersbesluiten (3 maart maart 2016). Inloopbijeenkomst dinsdag 28 juni. Alle bewoners van het Wilhelminapark en Lyceumkwartier worden hiervoor uitgenodigd. Uiterlijk 8 juli voorkeursvariant definiëren na consultatie diverse groepen. Versie 20 juni

Vervolgproces Juli – augustus integrale doorrekening (inclusief milieueffecten). Na doorrekening terugkoppeling aan klankbordgroepen, bijeenkomst eind augustus. Aansluitend vaststelling in september door college. Na zomervakantie voorkeursvariant in formele procedure brengen (ontwerp-verkeersbesluit). Deze procedure start gelijktijdig met definitieve verkeersbesluiten binnen het centrum (en beantwoording zienswijzen). Versie 20 juni