Workshop PR en communicatie
Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Concrete marketingdoelen vaststellen (bijvoorbeeld: groei aantal leden van 60 naar 80 binnen 2 jaar, of: 10% meer bezoekers bij activiteit X) Concrete marketingdoelen vaststellen (bijvoorbeeld: groei aantal leden van 60 naar 80 binnen 2 jaar, of: 10% meer bezoekers bij activiteit X) Vaststellen van doelgroepen die je wilt bereiken Vaststellen van doelgroepen die je wilt bereiken Positionering (Wie ben je? Waar sta je ten opzichte van anderen?) Positionering (Wie ben je? Waar sta je ten opzichte van anderen?)
Huisstijl Waarom een huisstijl? Waarom een huisstijl? Identiteit (kernwaarden) Identiteit (kernwaarden) Imago Imago Identificatie eigen leden en vrienden Identificatie eigen leden en vrienden Onderscheiden ten opzichte van anderen Onderscheiden ten opzichte van anderen Eigentijds, maar ook houdbaar voor langere termijn Eigentijds, maar ook houdbaar voor langere termijn
Communicatieplan (1) 1. Wat wil je bereiken? (zie hiervoor het marketingplan!) 2. Welke communicatiedoelen heb je? (dit zijn altijd afgeleide doelen van marketingplan!), bijvoorbeeld kwantitatief (naamsbekendheid) of kwalitatief (imago, attitude) 3. Wat is je budget voor communicatie?
Communicatieplan (2) 4.Wie zijn je doelgroepen? Maak die zo homogeen mogelijk! (bijvoorbeeld vrouwen tussen de 25 en 45 jaar) 5.Welke boodschap heb je voor die doelgroepen? (Specificeren per doelgroep!) 6.Welke middelen heb je om die boodschap over te brengen?
Middelen Website Website Sociale media (twitter, facebook) Sociale media (twitter, facebook) Brochures, flyers, posters Brochures, flyers, posters (digitale) Nieuwsbrieven (digitale) Nieuwsbrieven Eigen (afdelings)bladen Eigen (afdelings)bladen Media (lokale en regionale kranten, lokale radio en TV etc.) Media (lokale en regionale kranten, lokale radio en TV etc.) Overig Overig
Samenvatting marketingplan marktpositioneringDoelen Communicatiestrategie