Welke aspecten bepalen studenttevredenheid? Dr. Anja van den Broek (ResearchNed) Drs. Cynthia de Gans (InHolland) Drs. Dimphy Hooijmaijers (Fontys) Drs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studenttevredenheid en accreditatie
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
|Datum Matching op de RUG 1. |Datum Inhoud 2 ›Waarom matching? ›Wat is matching? ›Matching 2014 ›Voorlichting en matching.
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Presentatie Harry Donker Januari 2013 Harry Donker Januari 2013
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
De deelnemers over 16 stellingen
Informatieavond vervolgkeuze Havo/Vwo Dinsdag 1 oktober 2013.
Studenttevredenheid als kwaliteitsmaat?
Methoden van Onderzoek
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Eén jaar wiskunde D Een onderzoek naar de invulling en populariteit van het vak wiskunde D op scholen Katrin van Boxtel Marije Venselaar.
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
4C-ID & Klinisch Redeneren
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Jos van Hijfte 8 November 2007
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
Beleidsstrategieën voor de invoering van duurzame ontwikkeling Niko Roorda.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Maken ze meer mogelijk? Studeren met een functiebeperking Conferentie Toegankelijk Hoger Onderwijs Utrecht 24 november 2011 Anja van den Broek & Jeroen.
Benchmarking met landelijke gegevens
Slotconferentie Kies Actief 15 juni 2011 Rik Feddes ………………………..
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Sociale compositie van sportverenigingen en het effect op dropout
Lid van de club. Doel deelproject 1 Verklaren individuele en/of geografische factoren de participatie in sportlidmaatschap Hoe inclusief zijn sportverenigingen.
Eénjarige Master Software Engineering
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Callcentermedewerkers.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Meer innovatieve professionals
Nationale Studenten Enquête (NSE)
Startpunt  Het hbo kent opleidingen  Er zijn twee routes naar de Bachelor  1 - Het vierjarige Bachelorprogramma  2 - Het programma dat is opgebouwd.
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
HBO-Monitor en NAE: Wat kan je daarmee als onderwijsinstelling?
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Examencommissies in accreditatiekader 6 juni 2011 Fred Mulder.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
Havo 4 vwo 4 Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep.
Welke verdieping geeft assessments? beeld over startsituatie capaciteiten, competenties, motivatie, achtergond aandachtspunten op papier voorafgaand aan.
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
Studentenonderzoek bij de Haagse Hogeschool Eén zwaluw maakt nog geen zomer.
Motivatie van Docenten voor Professionele ontwikkeling Joost Jansen in de Wal Perry den Brok Janneke Hooijer Rob Martens Antoine van den Beemt.
Klik om de stijl te bewerken Een voldoende halen, of laten zien wat je kan? Welkom! studiemiddag voor leden van examencommissies VH, 26 mei 2016.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. NRO-onderzoek om te kijken hoe overgang mbo-hbo verbeterd kan worden Fase 1: wat is er reeds bekend? Fase 2: monitoren.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Studentenwelzijn en kwaliteitszorg werken met de beleidsscan
NSE 2018 communicatieve ondersteuning
Transcript van de presentatie:

Welke aspecten bepalen studenttevredenheid? Dr. Anja van den Broek (ResearchNed) Drs. Cynthia de Gans (InHolland) Drs. Dimphy Hooijmaijers (Fontys) Drs. Wil Kwinten (Avans) Drs. Nando Rensen (Haagse Hogeschool) Dr. Olof Wiegert (Hogeschool van Amsterdam) Dr. Jessica Nooij (ResearchNed)

Achtergrond

1.De inhoud en opzet van het onderwijs 2.Algemene vaardigheden 3.Wetenschappelijke vaardigheden 4.Voorbereiding beroepsloopbaan 5.De docenten aan de opleiding 6.Studiebegeleiding 7.Toetsing en beoordeling 8.Informatie vanuit de opleiding 9.Studieroosters Wat meet de NSE? 12.Studielast 13.Contacttijd 14.Groepsgrootte 15.Stages 16.Studiefaciliteiten 17.Kwaliteitszorg 18.Overige faciliteiten en studieomgeving 19.Woonsituatie

Hoge onderlinge correlaties tussen de factoren 40 % van de variantie wordt niet verklaard Tevredenheid is niet gelijk aan onderwijskwaliteit Voor gebruikers vaak onduidelijk hoe de verschillende factoren te interpreteren zijn Andere aspecten die tevredenheid kunnen bepalen: verwachtingen studiegedrag motivatie betrokkenheid Wat meet de NSE niet?

Weinig oog voor compositie-effecten Hoe geanalyseerd: Het algemeen oordeel Correctie voor isat en brin (multilevel model) Correctie voor geslacht, leeftijd, eerstejaars en functiebeperking Voltijd bachelor Respons groter of gelijk aan 20 Regressieanalyse (multilevel) Oorspronkelijke verschillen en restverschillen vergeleken

Algemeen oordeel en correctie

Tevredenheid altijd lineair?

Wat meet de NSE niet? Verwachtingen Studiegedrag Motivatie Betrokkenheid …

Prioritering indicatoren (Studentenmonitor)

Conclusie NSE zeer waardevol, maar beperkt Wat is de betekenis van studenttevredenheid met het oog op: studiesucces? studentbetrokkenheid? onderwijskwaliteit? Wanneer is een student tevreden en waarom? Welke factoren bepalen studenttevredenheid en op welke manier?

Tijd voor een nieuwe visie op studenttevredenheid? NSE ontwikkeld vanuit praktijk: praktijktheorie over studenttevredenheid als basis Doel van het huidige onderzoek: wetenschappelijke theorie van studenttevredenheid als basis. Opstellen van een conceptueel model van studenttevredenheid voor de praktijk

Onderzoeksvragen Welke factoren zijn het meest bepalend voor studenttevredenheid in het hoger onderwijs? Wat verwachten studenten van de hoger onderwijs instelling? Welke aspecten van het onderwijs en de organisatie verklaren de algemene tevredenheid over de opleiding? Welke van deze aspecten zijn satisfiers en welke dissatisfiers? Welke mogelijke andere aspecten verklaren de algemene tevredenheid over de opleiding? Hierbij maken we onderscheid tussen: 1) persoonskenmerken (bijv. studiegedrag, motivatie, betrokkenheid) 2) achtergrondkenmerken (bijv. geslacht, studiejaar, etniciteit) 3) opleidings- en instellingskenmerken (bijv. schaalgrootte, samenstelling van de studentpopulatie, regionale factoren, arbeidsmarktrelevantie, selectie)

Onderzoeksopzet

Mixed-methods aanpak: een voorbeeld Motieven van mbo-studenten om al dan niet te kiezen voor het hbo voor en na invoering van het nieuwe leenstelsel (OCW) Spontane associaties met het onderwerp Vervolgens zelf categoriseren op basis van brede thema’s Rijke en grotendeels ongestuurde gegevens

Bedankt voor uw aandacht!