Effectief leesonderwijs: Ik lees dus ik leer Kerngroepengels.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Advertisements

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Woordvolgorde met woorden van tijd
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/002]/subvaardigheid ‘koken’….!
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/006] thema: to a prisoner – Amnesty International can-do : kan korte tekst schrijven volgens een vast format ©
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Broederschool Roeselare
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Presteren onder druk.
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Salt & Light Zout & Licht
Processing Structured Hypermedia
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Verlangen naar God Longing for God
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Video and Radio NU Engels unit 5.1.
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Empty handed here I come,
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Effectief leesonderwijs: Ik lees dus ik leer Kerngroepengels.nl

1.Belang van leesvaardigheid 2.Wat is een goede lezer? 1.Woordenschat en leesvaardigheid 2.Decoderen en automatiseren 3.Positieve leesattitude 4.Leesstrategieën 3.Leerlijn leesvaardigheid Programma

1. Belang van leesvaardigheid (1) Lezen is basis van schoolsucces Beter lezen is meer leren Vormt input voor verdere taalverwerving Kunnen lezen geeft zelfvertrouwen Leesvaardigheid versterkt maatschappelijke positie

1. Belang van leesvaardigheid (2) Realiteit in Nederland Kinderen VS en Ned. meest negatieve instelling t.o.v. lezen 42% kinderen leest thuis nooit (t.o.v. 32% internationaal) Enthousiasme voor lezen blijft achteruitgaan Ward (2007): Duidelijke ONTLEZING in Ned. en VS Aanzienlijk deel problematiek te wijten aan kwaliteitsproblemen op het gebied van leesinstructie (K. Vernooij)

2. Wat is een goede lezer? (1) 1.Vlot teksten kunnen lezen  Decoderen en automatiseren Vlot kunnen lezen blijkt van sterke invloed op de woordenschat 2.Positieve leesattitude 3.Beschikken over goede woordenschat “…there [was] a high correlation between the learners' vocabulary knowledge on the one hand and proficiency and reading comprehension ability on the other hand.” Golkar & Yamini, Kunnen toepassen van leesstrategieën Begrijpend lezen = [(woordenschat x vlot lezen) x begrijpend leesstrategieën] Zie bijlage 1

2.1 Decoderen en automatiseren (1) Vlot lezen: Vaardigheid om tekst gemakkelijk en snel + nauwkeurig, automatisch te lezen. (Zonder problemen met woordherkenning) Decoderen: letters omzetten naar een woord (letter-to-sound decoding) Automatiseren: betekenis koppelen aan het woord

2.1 Decoderen en automatiseren (2) Spelling in Engels verandert niet, uitspraak wel – 26 letters maar 44 klanken Complexiteit van de taal speelt daarin een rol Basisspellingen, regelspellingen, inprentspellingen en opbouwspellingen

2.1 Decoderen en automatiseren (3) Hoe weet je of dat een probleem is bij leerlingen? “checking how quickly and accurately students can read a word list provides a useful diagnostic tool” Hoe verbeter je dat? Fluency practice Extensief lezen Werken aan woordenschat

Decoderen Hoe? Audio-ondersteund lezen en leren Hardop lezen “Reading aloud has multiple effects on literacy development” (Phan, 2006) Welk materiaal? Methodemateriaal (tekst + geluidsfragment) Boekje met CD WRTS met geluid  Let op: beeld leidt hierbij juist af

Automatiseren - Fluency Practice Word-reading fluency and passage-reading fluency Hoe? Herhaling ‘beat-the-clock’ practice Timed reading activities Uitleggen, voordoen en begeleiding bij het toepassen Hardop lezen Welk materiaal gebruik je? Flashcards Woordenlijst van eerder geleerde woorden Herlees teksten Example: Dr. Seuss Zie bijlage 2

2.2 Positieve leesattitude Wees een voorbeeld Biedt keuzemogelijkheid Liever makkelijk en veel dan weinig en moeilijk Successful reading makes successful readers (Nuttall, 2000) Laat het een plezier op zich zijn Werk samen met andere vakgroepen SAVE (Short, Appealing, Varied, Easy)

2.2 Positieve leesattitude “There is no evidence that light reading is to be avoided. It can serve as a conduit to heavier reading” (Krashen, 1999) ”There is ample evidence that COMICS are linguistically appropriate, not detrimental to reading development & conduits to book reading” (Krashen, 1999) “vrijetijds lezen speelt een grote rol bij het technische leesniveau van lezers” (Mol & Bus, 2011)

2.3 Woordenschat en leesvaardigheid Begrip van een tekst hangt af van het aantal gekende en herkende woorden Een lezer moet 80 % van de woorden kennen om te kunnen zien wat het thema van de tekst is. Voor geheel begrijpen is dat 98%, maar bij versimpelde teksten zoals in tekstboeken is het ongeveer 95%. (Hu and Nation)

2.3 Woordenschat en leesvaardigheid A way to manage the learning of huge amounts of vocab is through indirect or incidental learning. An example [….] is through extensive listening and reading (Nation & Waring, 1997)

2.4 Leesstrategieën (1) Enkele noties vooraf: Leerlingen moeten sowieso basis in L2 hebben (threshold level) on reeds bekende strategieën in L2 toe te kunnen passen (Alderson, 1984) Leesstrategieën zijn GEEN examenstrategieën. Houdt mesten en meten van leesvaardigheid uit elkaar! Voor groei in leesvaardigheid levert mesten het meeste op (Westhoff, 2012)

2.4 Leesstrategieën (2) Zie bijlage 3 – leerlijn leesstrategieën

3. Leerlijn leesvaardigheid Aim for a reading development programme: To enable students to enjoy (or at least feel comfortable with) reading in the foreign language, and to read without help unfamiliar authentic texts, at appropriate speed, silently and with adequate understanding. (Nuttall, 2000)

Lange termijn ‘Students who read a lot will not become fluent overnight, and it may take a year or two before you notice an improvement in their speaking and writing; but then it often comes as a breakthrough. They will progress at increasing speed and far outstrip classmates who have not developed the reading habit’. (Nuttall, 2000)

Thanks for your attention! ‘The best way to improve your knowledge of a foreign language is to go and live among its speakers. The next best way is to read extensively in it.’ (Nuttall, 2000)