Claire van Emmerik
Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1 Het gebruik van citymarketing Deel 2 Dordrecht: Het citymarketingbeleid Dordrecht: Evenementenstad van het jaar 2015 (mijn voorspelling) Dordrecht: De toekomst
Het gebruik van citymarketing
Het doel van citymarketing en de doelgroepen De vier B’s De belangrijkste doelgroep ‘Extern beleid’
De verzorging van citymarketing De gemeente is merkeigenaar De doelgroepen hebben de leiding
De effecten en de problemen van citymarketing Gert-Jan Hospers Homogenisering in de Blauwe Banaan Eigen imago “Een stad bestaat uit een verzameling mensen die je niet als een blik sperziebonen kunt aanprijzen.” De Brabander en Gijsbrechts Verschillende doelgroepen Tegenstrijdige ideeën
De resultaten van het gebruik van citymarketing 57% 60% Bekendheid en imago Bezoekers
Conclusie: Mijn definitie van citymarketing 1. Imago 2. Aantrekken vier B’s 3. Eigen identiteit Huidige vier B’s en potentiële vier B’s Studenten Bedrijven Productontwikkeling Feedback
Dordrecht: Het citymarketing beleid Nationale Citymarketing Trofee 2012
Dordrecht Marketing Gerben Baaij (medewerker Dordrecht Marketing): “De jury waardeert Dordrecht om de duidelijke visie, de brede aanpak en het onderscheidende beleid. Maar ook vanwege het brede netwerk en het betrekken van en samenwerken met alle belanghebbende partijen. Dat is precies de kern van onze aanpak. Deze prijzen tonen aan dat we als organisatie en stad gezamenlijk op de goede weg zijn.” (2012)
Dordrecht Marketing Onafhankelijke stichting College van Burgemeester en Wethouders Merkkader vormen door middel van de toegevoegde waarde voor de doelgroepen Doel: 1.Aansprekend en onderscheidend imago 2.Betere bekendheid 3.Meer samenhang in beloften en aanbod 4.Meer slagkracht en efficiëntie in marketing en communicatie 5.‘Vermarkten’ en promoten van Dordrecht Investeren en samenwerken
Deze grotere gemeenten hebben in de regel een omvangrijkere organisatie en meer mogelijkheden op budgettair gebied. Daardoor zijn ze vaak verder op het terrein van citymarketing. Uiteindelijk bleek er na ampel beraad één gemeente als eerste uit de bus te komen. Het was een close finish. De gemeente betrekt stakeholders in brede zin en voert een onderscheidend beleid. De citymarketing wordt bedreven in de volle breedte; een totaalpakket. Het beleid is verankerend en beslaat alle doelgroepen. Het bewust mijden van het gebruik van de Engelse taal in slogans en andere uitingen is een pré. Investeren Samenwerken Onafhankelijk Toegevoegde waarde Hollandse propositie & merkkader Juryrapport Nationale Citymarketing Trofee (Pans, 2012)
Dordrecht: Evenementenstad van het jaar 2015 Mijn voorspelling
De relatie tussen citymarketing en evenementen Positieve aandacht (media) Gebruik maken van de identiteit Aantrekken specifieke doelgroep Dordrecht Marketing Evenementenstad en Citymarketing Trofee 2012
Kan Dordrecht de strijd om de titel “Evenementenstad van het jaar 2015” winnen? En zo niet, wie dan wel?
De genomineerden Dordrecht Groningen Den Haag Utrecht Haarlem
Groningen
Groningen “The Passion” in cijfers: bezoekers 3.2 miljoen keken de live-uitzending Goede media-aandacht Gemeente zelf betrokken bij organisatie “Een goede sfeer”
Den Haag
WK Hockey in cijfers: 12.3 miljoen euro Gemeente goed voorbereid Betrokken bij het evenement
Voorspelling Dordrecht -Geen verfrissende aanpak -Traditioneel -Uniek En de winnaar is..
GRONINGEN Evenementenstad van het jaar 2015
Dordrecht: de toekomst Eigen onderzoek
Winkelen
Winkelen Hoe kan dit? Grote leegstand winkelpanden Opvullen met woningen Winkeliers: hoge huurkosten
Uitgaan
Uitgaan “Ik wil meer leuke uitgaansgelegenheden.” “Meer snackbars en uitgaansmogelijkheden voor onder de 18.” “Meer uitgaansgelegenheden voor jongeren.” Oudere doelgroep of 18+ Nieuwe, hippe tent
Betrokkenheid doelgroepen
Meer naambekendheid Connectie met kerstmarkt Meer marktonderzoek
Logo Nieuw logo en nieuwe slogan Eigen ontwerp Dordrecht Marketing Kleinschalig maar opvallend Hollands Eigen merk