Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Centrale werkwinkel D:
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
ROEIDAG 2012 Sponsoring uit eigen identiteit 1.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Glow Eindhoven.
Wie zijn wij & wat doen wij? 2 e jaar studenten SCW Evenement management  Project V Samenwerking  NAC, Playing for success, Radar, The Popcorner.
But … I don’t find employees !. 5% zoekt actief naar een nieuwe job 32% zoekt passief naar een nieuwe job 36% staat open voor een nieuwe job.
PRESENTATIE: IRIS KUSTER EN MARTE TRA DATUM: 22 OKTOBER 2009 Wat Zou Google Doen?
Georges Van Nevel 04 oktober 2008 Citymarketing & Communicatie.
Comtell B.V. Welkom Inleiding
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
[passende afbeelding]
Chantal Kenens, Anneke Risselada, Merel Schutten
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Hoe denken bedrijven & hoe werkt een merk?
Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
Citymarketing Hilversum 2006
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Mental Coachen Wat? Waarom? Wie?.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
Rabobank Noord-Kennemerland 1 De Rabobank benadering van sponsoring Presentatie voor Sportraad Bergen, 25 maart 2015.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Begroting 2015 Cie. EFTR Bijdrage E. Ruijgers.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
“Podium Cadeaukaart” Podium Cadeaukaart Ralf Moerman (traffic coördinator SPTC) Rikkert Kremer(operationeel directeur SPTC)
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF.
PROMOTIE EN MARKETING HOE ZETTEN WE NIEUWEGEIN OP DE KAART? Prof.dr. Gert-Jan Hospers MSc. Nadine Onrust Nieuwegein, 19 mei 2016.
JUNIOR COMPANY TRAINING LEERLINGEN. MISSIE Jongeren inspireren en uitdagen te bouwen aan een ondernemende toekomst.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
Doelen Inspanningen Netwerk
E MPLOYER BRANDING Katrien Put. O VERZICHT Wat is employer branding? Waarom employer branding invoeren? Hoe employer branding invoeren?
Woonservice gebieden Resultaten Enquête Door Mark Paalman.
Participatieraad Assen 7 juni Gezond in Assen Landelijke regeling aanpak gezondheidsachterstanden Uitvoering Tinten Welzijnsgroep i.s.m. Progez,
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
WK Wielrennen De legacy van grote sportevenementen
Kunst en kunde van het lobbyen
Double Quality Counseling VEENENDAAL
Van Dordt, voor Dordt.
Omgeving Daar geef je om.
Op weg naar SNP 2.0! Hendrik R. Oosterveld,
Leuk al die Terajoules! Maar wat is de salestarget ?
ACTIEPLAN (wie en wanneer)
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Problemen of kansen ? Verstedelijkingsdruk wonen / werken recreatie
Cliëntenraad Sociaal Domein
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Bijeenkomst in Gastel 28 mei Bijeenkomst in Gastel 28 mei 2018.
Omgeving Daar geef je om.
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Samen sterk!.
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Samen sterk!.
Nederland Filantropieland
Transcript van de presentatie:

Claire van Emmerik

Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid  Dordrecht: Evenementenstad van het jaar 2015 (mijn voorspelling)  Dordrecht: De toekomst

Het gebruik van citymarketing

Het doel van citymarketing en de doelgroepen  De vier B’s  De belangrijkste doelgroep  ‘Extern beleid’

De verzorging van citymarketing  De gemeente is merkeigenaar  De doelgroepen hebben de leiding

De effecten en de problemen van citymarketing Gert-Jan Hospers  Homogenisering in de Blauwe Banaan  Eigen imago “Een stad bestaat uit een verzameling mensen die je niet als een blik sperziebonen kunt aanprijzen.” De Brabander en Gijsbrechts  Verschillende doelgroepen  Tegenstrijdige ideeën

De resultaten van het gebruik van citymarketing 57% 60% Bekendheid en imago Bezoekers

Conclusie: Mijn definitie van citymarketing 1. Imago 2. Aantrekken vier B’s 3. Eigen identiteit  Huidige vier B’s en potentiële vier B’s  Studenten  Bedrijven  Productontwikkeling  Feedback

Dordrecht: Het citymarketing beleid Nationale Citymarketing Trofee 2012

Dordrecht Marketing Gerben Baaij (medewerker Dordrecht Marketing): “De jury waardeert Dordrecht om de duidelijke visie, de brede aanpak en het onderscheidende beleid. Maar ook vanwege het brede netwerk en het betrekken van en samenwerken met alle belanghebbende partijen. Dat is precies de kern van onze aanpak. Deze prijzen tonen aan dat we als organisatie en stad gezamenlijk op de goede weg zijn.” (2012)

Dordrecht Marketing  Onafhankelijke stichting  College van Burgemeester en Wethouders  Merkkader vormen door middel van de toegevoegde waarde voor de doelgroepen Doel: 1.Aansprekend en onderscheidend imago 2.Betere bekendheid 3.Meer samenhang in beloften en aanbod 4.Meer slagkracht en efficiëntie in marketing en communicatie 5.‘Vermarkten’ en promoten van Dordrecht  Investeren en samenwerken

Deze grotere gemeenten hebben in de regel een omvangrijkere organisatie en meer mogelijkheden op budgettair gebied. Daardoor zijn ze vaak verder op het terrein van citymarketing. Uiteindelijk bleek er na ampel beraad één gemeente als eerste uit de bus te komen. Het was een close finish. De gemeente betrekt stakeholders in brede zin en voert een onderscheidend beleid. De citymarketing wordt bedreven in de volle breedte; een totaalpakket. Het beleid is verankerend en beslaat alle doelgroepen. Het bewust mijden van het gebruik van de Engelse taal in slogans en andere uitingen is een pré. Investeren Samenwerken Onafhankelijk Toegevoegde waarde Hollandse propositie & merkkader Juryrapport Nationale Citymarketing Trofee (Pans, 2012)

Dordrecht: Evenementenstad van het jaar 2015 Mijn voorspelling

De relatie tussen citymarketing en evenementen  Positieve aandacht (media)  Gebruik maken van de identiteit  Aantrekken specifieke doelgroep  Dordrecht Marketing  Evenementenstad en Citymarketing Trofee 2012

Kan Dordrecht de strijd om de titel “Evenementenstad van het jaar 2015” winnen? En zo niet, wie dan wel?

De genomineerden Dordrecht Groningen Den Haag Utrecht Haarlem

Groningen

Groningen  “The Passion” in cijfers: bezoekers 3.2 miljoen keken de live-uitzending  Goede media-aandacht  Gemeente zelf betrokken bij organisatie  “Een goede sfeer”

Den Haag

 WK Hockey in cijfers: 12.3 miljoen euro  Gemeente goed voorbereid  Betrokken bij het evenement

Voorspelling  Dordrecht -Geen verfrissende aanpak -Traditioneel -Uniek En de winnaar is..

GRONINGEN Evenementenstad van het jaar 2015

Dordrecht: de toekomst Eigen onderzoek

Winkelen

Winkelen Hoe kan dit?  Grote leegstand winkelpanden  Opvullen met woningen  Winkeliers: hoge huurkosten

Uitgaan

Uitgaan  “Ik wil meer leuke uitgaansgelegenheden.” “Meer snackbars en uitgaansmogelijkheden voor onder de 18.” “Meer uitgaansgelegenheden voor jongeren.”  Oudere doelgroep of 18+  Nieuwe, hippe tent

Betrokkenheid doelgroepen

 Meer naambekendheid  Connectie met kerstmarkt  Meer marktonderzoek

Logo  Nieuw logo en nieuwe slogan  Eigen ontwerp Dordrecht Marketing  Kleinschalig maar opvallend  Hollands  Eigen merk