OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 OOF Project 2010/17 Portfolio- en competentiegestuurd onderwijs binnen de Toledo leeromgeving (PCOO)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuws en anders in Blackboard 9.1. In grote lijnen  Achterliggend: grote veranderingen  Voor meeste gebruikers transparant  Focus op cursusinhoud.
Advertisements

LCMS 1.3 Kort samenvatting “Wat is het verschil met CEDRIC?”
VLEKHO-HONIM Om deze presentatie op je eigen tempo te volgen klik je telkens met de muis voor een volgende stap of een volgende dia. •Starten met je Digitaal.
Sollicitanten - Wat / Waarom? - Algemene werking - Mogelijkheden sollicitanten - Mogelijkheden directies.
Uw Onderwijsportal inrichten met PortalCMS Integratie > Profielen > Communicatie > Communities > Blogs > Referenties.
Training voor beheerders
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
OGO Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie 0A412 1 Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie feedback.
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
Multatuli in SPBS Het fictiedossier uitgewerkt in SPBS.
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 2, 02/09/2011 OOF Project 2010/17 Portfolio- en competentiegestuurd onderwijs binnen de Toledo leeromgeving (PCOO)
Toledo en de resultaten van het onderzoek door IBM Wim Machiels.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Portfoliosysteem bij Wiskunde P. Wilders Faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Q-KENNIS Een kennis-systeem is veelal gebaseerd op het ontsluiten van aanwezige kennis en ter faciliterering van de ontwikkeling van nieuwe kennis. Het.
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Didactische mogelijkheden met Google Documents FORMULIEREN
© Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Aanleverloket Metis/Repositories Henk Druiven Henk Ellermann Afdeling Digitale Bibliotheek Vz. Universiteitsbibliotheek/RuG.
Leiderschap en organisatie
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Challenge the future Delft University of Technology Augustus 2010 Korte handleiding Metis Plus Augustus 2010.
ICT in het Onderwijs bij TBM
E-participatie Leren werken met de nieuwe site
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 4, 17/10/2012 OOF Project 2010/17 Portfolio- en competentiegestuurd onderwijs binnen de Toledo leeromgeving (PCOO)
Het aanvraagformulier Medegefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) Het document downloaden van de website van het Programma.
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
EhBIB Search Eenvoudig en geavanceerd zoeken Zoekresultaten weergeven.
Werken in K.U.Loket Syllabi. 1 ZoekmogelijkhedenVolledige lijst opvragen is ook mogelijk, maar kan lang duren Start in K.U.Loket de toepassing “mijn syllabi”
moderniseren van het curriculum.
MyPortfolio Jetske Strijbos
E-portfolio ReKi 2 e Lic: 5 maanden stage Vanaf volgend academiejaar 1 e MA: 6 maanden stage –80-tal studenten –50 stageleiders (UZ) –8 stagetitularissen.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
?.
Masterproef: finale presentatie Vital D’haveloose Promotor: prof. Erik Duval Co-promotor: dr. Joris Klerkx Begeleider: ir. Robin De Croon.
De school in Europa - Europa in de school
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
Uitleg Umbraco - Powerpoint Presentatie
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Glenn Vanthournouthttp:// VV-Solliciteren - Wat / Waarom? - Algemene werking - Voordelen - Mogelijkheden sollicitanten - Mogelijkheden.
DS WebUren presentatie. DS WebUren Sumatra DS WebUren is een Webbased urenregistratie oplossing, waarmee (externe) medewerkers op een snelle en gebruiksvriendelijke.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Copyright © 2010 Welkom bij Welkom bij AlertPlan Wij nemen u mee op korte rondleiding in deze voor IBM ontwikkelde web-tool, te benaderen middels
Project Agility. Projectoverzicht –Doel: 1algemeen pakket voor meldingen en de verwerking ervan, Melding: kan elke melding omvatten Mogelijkheden om deze.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 OOF Project 2010/17 Portfolio- en competentiegestuurd onderwijs binnen de Toledo leeromgeving (PCOO)
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 OOF Project 2010/17 Portfolio- en competentiegestuurd onderwijs binnen de Toledo leeromgeving (PCOO)
Digitaal nakijken met Turnitin
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
De ‘landing’ van internationalisering in de curricula : kOOD International Activity Griet t’Servranckx Departmental Coördinator international Office.
WebDoc Beknopte uitleg voor eindgebruikers Versie 13/12/2013.
Wedstrijd Seizoen Planning tool Piet Wauters. Achtergrond Het doel van dit tool is om de trainer te helpen – bij het opstellen van (individuele) kalender.
SharePoint Alles over versiebeheer In de Private en Public cloud.
SharePoint Alles over metadata In de Private en Public cloud.
Het Nieuwe Werken en ééngemaakte communicatie
FLEPOS modernisering bestek AIV-FLEPOS/2016/0801
SharePoint Versiebeheer
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
Center for e-Learning, RSM
ETUDE Toetsservicesysteem
Versturen van data naar meerdere mensen
RVC – Clinical Assistant
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 OOF Project 2010/17 Portfolio- en competentiegestuurd onderwijs binnen de Toledo leeromgeving (PCOO)

OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 Agenda Het PCOO project Jullie visie op een (e)PF: 10 items PCOO concreet: demo PCOO samengevat Jullie visie & PCOO

OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 Het PCOO project PCOO: Portfolio- & Competentiegestuurde OnderwijsOmgeving Looptijd: 1/10/2010 – 30/09/2012 Partners: HUBrussel, Departement Handelswetenschappen & Bedrijfskunde KHLeuven, Departement Gezondheidszorg en Technologie KULeuven, Faculteit Geneeskunde KULeuven, ICTS Diensten voor Onderwijs Proefproject (Proof of concept), voortbouwend op eerdere samenwerkingen/ervaringen

OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 Krijtlijnen (e)PF = Passief + Actief deel/doel Passief: info-garing gestructureerde verzamelmap synthesis Actief: info-analyse als start voor actie, aanzet tot “zelfverbetering” competentie gestuurd Snelle, remote en asynchrone interactie mogelijk Studentcentraal systeem ipv vak/docent centraal systeem (= Bb’s Toledo) ICTS onderschrijft dit => ontwikkelt nieuwe Toledo-modules Bb: PCOO = inspiratiebron voor studentcentrale systemen in EU

OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 Wat verstaat u onder een e-portfolio of beter nog, wat vindt u dat een e-portfolio zeker moet bieden binnen uw instituut/departement/afdeling/… …

OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 PCOO … show time ! PCOO Demo Proof of concept, Mock-up ! _______________________________________ Niet definitief, afhankelijk van beleidsbeslissingen

OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 Samenvatting PCOO concepten qua: Gebruik Structuur Leeractiviteiten Actoren

OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 PCOO Concepten: Gebruik = Competentie gebaseerd Rollen,CPs,kerndoelen & indicatoren Bepalen van evaluatieschalen (+ bereik over subPFs indien nodig) Formatief/Summatief Contextuele feedback mogelijk Ter ondersteuning: ToDo lijsten, status /student /subPF /… Focus Post-it voor student Foto student + korte bio + memoveld beschikbaar voor supervisoren …

OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 PCOO Concepten: Structuur 1.Portfolio (= eigendom van student) 2.Subportfolio 3.Alle leeractiviteiten worden vertaald naar (sub)PF via: Competentiematrix Webformulier Private webform Webform Vroeger: template downloaden, invullen, uploaden Nu: velden in HTML-pagina invullen => datareductie (enkel data, geen layout) => partiële/gecombineerde info-extractie mogelijk

OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 PCOO Concepten: Leeractiviteiten Zelfevaluatie door student Evaluatie student door andere Multi-attempt ondersteuning Leeractiviteit – tegenleeractiviteit Deadlines Opladen + categoriseren/taggen documenten

OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 PCOO Concepten: Actoren Local admin Student Supervisor Tutor Mentor Coördinator Toegangsrechten verbonden aan actoren Leeractiviteiten verbonden aan actoren

OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 Vrije/dynamische workflow Local admin creëert form, doet rechtenbeheer, koppelt form aan gebruikers webform verschijnt in activiteitenlijst van student; online editing + save as draft student vervolledigt form en zendt deze naar een (specifieke) mentor voor review mentor ontvangt via de activiteitenlijst een request en behandelt de webform: handtekenen of feedback student kan webform opslaan in het portfolio (bv. pdf-download) item 1 item 2 here comes some text item 3 item 1 item 2 here comes some text item 3 item 1 item 2 here comes some text item 3 here comes some text item 1 item 2 item 3 coördinator kan data afhalen via batch download en/of batch extract (Voorbeeld van leeract – tegenleeract situatie) !

OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 ! item 1 item 2 here comes some text item 3 item 1 item 2 here comes some text item 3 item 1 item 2 here comes some text Local admin creëert forms, doet rechtenbeheer, koppelt forms aan gebruikers Een ≠ webform verschijnt in activiteitenlijst van student & begeleiders; online editing + save as draft Student moet zijn/haar form invullen voor deadline Begeleiders kunnen form student bekijken en dan hun form invullen, eveneens voor een deadline student kan alle webforms bekijken en evt. opslaan in het portfolio (bv. pdf- download); sommige begeleiders kunnen niet alle webforms bekijken coördinator kan data afhalen via batch download en/of batch extract (Voorbeeld van leeract-deadline situatie) Rigide workflow item 1 item 2 here comes some text item 1 item 2 here comes some text item 3 item 1 item 2 here comes some text item 3 item 1 item 2 here comes some text ! item 1 item 2 item 3 item 1 item 2 item 3 item 1 item 2 item 3

OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 => Mogelijkheden via PCOO Max rigiditeit/controle -Local admin maakt studenten & supervisor leeracts met deadline -Studenten & supervisoren voeren hun leeracts uit -Meestal single attempt. save-as-draft is wel beschikbaar. -Private webforms Max dynamiek/vrijheid -Local admin maakt (enkel) studenten leeracts -Student lanceert nodige tegenleeracts -Multi-attempts om leerproces te ondersteunen -Gewone webforms

OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 Jullie visie ePF tov. PCOO Waar herkenning/matching ? Waar hiaten ? Waar vragen ?

OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 Bedankt voor jullie interesse !

OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 Selectie Subportfolio Overzicht leeractiviteiten Logboek Via icoontjes snel zicht op leeractiviteiten: - CP evaluatie - Webform - Met tegenact - Multi-attempt En status acts Student: intro scherm

OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 Selectie subportfolio en/of student Overzicht uitstaande leeractiviteiten Logboek Via icoontjes snel zicht op activiteiten: - CP evaluatie - Webform - Met tegenleeract - Multi-attempt 1 icoontje = meerdere leeracts (studenten) Supervisor: intro scherm

OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 Filter mogelijkheden op student/PF/status leeracts Logboek Lijst van acts voor alle studenten binnen dit PF. Een potloodje voor een student geeft weer dat actie van de supervisor is vereist Supervisor: PF scherm

OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 Beschrijving Activiteit: CP evaluatie Navigatie Algemene opties CP specifieke opties History Extra commentaar BijlagenFeitelijke evaluatie Annuleren/FB vragen

OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 Beschrijving Activiteit: Webform als tegenact Navigatie Antwoorden supervisor History Antwoorden student

OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 Proof of concept ! _________________________ Niet definitief, afhankelijk van beleidsbeslissingen Systeem 1 (waarschijnlijk af tegen einde project) CP evaluatie door student/supervisor (acts, act/tegenact). Voorzien: opladen documenten, evaluatie, commentaar velden Webforms voor student/supervisor, multi-attempt, act/tegenact. Voorzien:vrij tekstveld, multiple choice, opladen bestanden. Save as draft/submit/forward Intropagina’s + navigatie student/supervisor met: Overzichtelijke ToDo’s/Done’s Lijst taken/tegentaken mbt. CP-evaluaties & Webforms Pasfoto student (vast vanuit ‘t systeem) Selectie van supervisor door student voor tegenact Systeem 2 Student kan eigen foto opladen voor zijn homepagina Focus competenties. Onderscheid tutor/mentor voor webform. Supervisor kan via opmaak (markeerder) de al ingevoerde tekst “becommentariëren”: iedere actor zijn kleurtje. What’s recent? Private webformulieren In batch downloaden van (delen van een) webformulier over studenten heen door de coördinator Uploaden documenten, onafhankelijk van acts/tegenacts Systeem 3 Student kan extra CPs toevoegen aan zijn PF (persoonlijke ontwikkelingsruimte) Trekken van rapporten (partiële info garing). Post-it note systeem Echte checkboxes in de webforms ter vervanging van binaire multiple choices …Planning