Focus op de Techniekagenda Haaglanden en de vakmanschapsroutes.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Advertisements

Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
Les 7: Game testing. Goed nieuws! Het spel laten spelen om je gameplay te testen. Playtest Voldoet de gameplay aan vooraf gestelde doelen?
Het gaat om onderwijs! Welkom! Workshop Professionele Leer Gemeenschap
Interest Groep 1 Voorbereiden op de Praktijk De Nederlandsche Bank Piet Mosch NIOC 8 april 2011 Disclaimers Presentatie op persoonlijke titel Chinese muur.
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
Werken naar onderwijsbehoeften
Kwalificatiestructuur mbo
De weg naar de competente docent
Bedrijfsleven en onderwijs: “een paar apart”. Agenda Wat is ICT~Office Wat is het CIO Platform Waarom zijn we niet één Waar wel samen voor B.V. Nederland.
De AID, PD en VWA bouwen aan één nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit
Docent medmec = Wil Adolfs
(H)erkend multi-talent Martha Meerman Lector gedifferentieerd HRM.
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Consortium ZeGNN Katja van Groesen, verloskundige kring friesland
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
Nieuw in Rotary.
WELKOM Wat brengt je hier ? Wat verwacht je hier te horen ? Wat verwacht je hier te halen?
moderniseren van het curriculum.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Aansluiting participatiewet op de jeugdwet en de Wmo (in wijkteams)
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
NVAO Integriteitsoverleg ÖU, LW, SAD Oktober 2014.
Gamification. Contouren Roadmap (leren Eindhoven 2030) Drivers for change −Maatschappelijke waarde van leren −Lerende centraal −Technologie benutten Delen.
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
Office 365 in het onderwijs Masterclass. Kennismaken Jij Onderwijs Ervaring Ambities.
SOCIAL RETURN SERIOUS GAME voor iedereen die social return serieus op de kaart wil zetten.
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Derek de Beurs, MSc. PhD VU Amsterdam Suïcide team Professor dr. A.J.F.M. Kerkhof Professor dr. Jos de Keijser Dr. M. de Groot Economie team Dr Judith.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Projectleidersbijeenkomst Toptechniek in bedrijf 10 februari 2015.
Februari 2011 SVSD Game Introductie. Februari 2011 Programma TijdOnderdeelOpmerkingen 9.30 – 10.00Ontvangst – 10.30Introductiealgemeen; SVSD Game.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
De opleiding helpende zorg en welzijn in een notendop.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Anders kijken, anders doen
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Dialogisch Leiderschap (DL) bij complexe vraagstukken in de board
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
‘Ontwikkelen doen we samen’
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Het 24 spel.
Serious Business Simuleren om te stimuleren
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Reflectie op onze KION waarden Module 2
Competentie gericht onderwijs
Conversatietool leerlingenvervoer
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Van zorgen voor naar zorgen dat…
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Economie en ondernemen
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Transcript van de presentatie:

Focus op de Techniekagenda Haaglanden en de vakmanschapsroutes

Innovatie die werkt

6 FOCUS  Serious game  Waarmee teams door het gezamenlijk oplossen van interessante vraagstukken de basis legt voor een gestructureerde dialoog om het onderwijs(visie) te herijken.  Kennismaking veranderingen voor het curriculum vanuit Vakmanschaps- en Technologieroute  Intensivering curriculum in beeld te brengen  De serious game is gericht op kennisoverdracht, samenwerking en visievorming naar en van onderwijsteams op VMBO / MBO / HBO scholen

7 Inzicht  Na het spelen van FOCUS heeft het team inzichtelijk  wat de veranderingen Vakmanschaps- en Techniekroute inhouden,  hoe een curriculum idealiter opgebouwd moet worden.  hoe de verandering toepasbaar zijn in de dagelijks praktijk.  FOCUS speel je in meerdere sessies van 90 tot 120 min.

8 Hoe werkt het?  Focus is een bordspel gecombineerd met een Ipad  Elke sessie wordt gespeeld in 1 onderwijsteam  Een onderwijsteam bestaat ca uit personen (dus 4-6 groepen van 3 personen)  Er wordt kennis vergaard tijdens het spelen van het spel over:  Instructional design  Werkplekleren  Visievorming rondom Vakmanschaps- en Techniekroute  Toetsing  Alles staat in het kader van de Techniekagenda Haaglanden, de Vakmanschapsroutes en de wet- en regelgeving VMBO en MBO.  Einddoel spel: Oplossen van de (fictieve) casus met het team door het toepassen van de nieuwe kennis.

9 E-learning  Naast het spel is er een e-learning module per categorie  Voorbereiding op de volgende sessie  Naslag werk  Na doorlopen van bordspel en de e-learningmodules kunnen badges verdiend worden  Als bewijs deskundigheids bevordering of het lerarenregister.

10  FOCUS  Kennisoverdracht  Gaat over het wat  Focus Punt  Gezamelijk vaststellen speerpunten  Gaat over het hoe  Focus Plan  Implementeren speerpunten in de dagelijkse praktijk  Gaat over het implementeren en uitvoeren

11 FOCUS PUNT  Group dessicision tool  Hoe werkt het  De kenniselementen uit FOCUS worden omgezet in items  Na 60 min heeft iedereen inbreng gehad en zijn de speerpunten bepaalt

12 FOCUS PLAN  Implementatie van de speerpunten in de dagelijkse praktijk  Hoe werkt het  De speerpunten uit FOCUS PUNT worden omgezet naar het curriculum dat ingezet wordt in de dagelijkse praktijk

Janke Westerhuis Roy van Bussel Marcel Kuiten Nono Poels Nicole Fanchamps