Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het prijs- of marktmechanisme Deel II
Advertisements

Vraag en aanbod.
Hoe sterk reageert de vraag op een prijsverandering
Goedemorgen …….en.
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
Hoofdstuk 5: Rekeningrijden
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
De toets data 2kb juni 2kc juni 2kd 20 juni 2ke 17 juni   2ma 19 juni
Kleding, hoofdstuk 2 Elasticiteiten.
Agenda  Les 15  wkn 14 2e  hs 2.6 winst & verlies
Elasticiteiten Prijselasticiteit van de vraag Kruislingse elasticiteit
Elasticiteiten Klik om verder te gaan.
Een verandering = -Een afname -Een toename (nieuwe bedrag – oudste bedrag) : oudste bedrag X 100 =...%
Elasticiteiten.
Hoeveelheidsaanpassing I
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Hoofdstuk 5.
Micro-economie (week 4)
5.1 Hoeveel kost dat? Afzet is het aantal producten dat een bedrijf verkoopt. Vermenigvuldig je de afzet met de verkoopprijs (excl. btw) dan weet je wat.
Rekenen.
Hoe sterk reageert de vraag op een prijsverandering
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Prijselasticiteit van de vraag
Prijs elasticiteit. Prijsstijging van ‘n product heeft gevolg voor de afzet van het product: door prijsstijging beetje minder afzet door prijsstijging.
Wat voor inkomen heb je & waar blijft je geld?
Antwoorden proeftoets H4, h6 en h7 1 t/m 3. Jaren Schuldrest begin van het jaar InterestAflossing Schuld einde van het jaar Belasting- voordeel Lasten.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Indeling van hoofdstuk 11
Indeling van hoofdstuk 11 Prijsbepaling 11.1 Kostengeoriënteerde prijsbepaling 11.2 Afnemergeoriënteerde prijszetting 11.3 Concurrentiegeoriënteerde prijszetting.
Rekenvaardigheid Procenten. Absoluut, relatief, cumulatief Absolute getallen: aantal stuks of eenheden Relatieve getallen: als deel van een groter geheel.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Wat gaan we vandaag doen?  Voorbereiding op toets 17 mei 2016 lesuur 7  Eerst luister je / noteer je wat er in de toets komt. Vervolgens mag je:  Naar.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Rekenvaardigheid Procenten. Absoluut, relatief, cumulatief Absolute getallen: aantal stuks of eenheden Relatieve getallen: als deel van een groter geheel.
Hoofdstuk 2 De winstmarge
Hoofdstuk 6 Productie.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Instructie hfst 1 klas 3tl. Koopkracht Koopkracht= hoeveel kun je kopen met je geld Inflatie= algemene prijsstijging Koopkrachtstijging= loonstijging.
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod Hoofdstukken 1-6.
Welkom havo 4..
Hoofdstuk 2 De winstmarge VWO 3
Hoe sterk is het verband tussen twee (procentuele) veranderingen.
Lesbrief Vervoer H 6.
Lesbrief Vervoer H 4.
Rekenen met procentuele afname
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
inkomenselasticiteit
Welkom havo 3..
Hoofdstuk 5 Les 6: Markten.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Begroten & Budgetteren
Welkom havo/vwo 3..
Mens & Maatschappij Leerjaar 2
Prijselasticiteit Hoofdstuk 5 markt havo 3 & vwo 3.
Kruiselingse prijselasticiteit
Inflatie en koopkracht
BASISREKENVAARDIGHEDEN
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Extra uitleg H4 Domein Markten
BASISREKENVAARDIGHEDEN
Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen. Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen.
Havo 4 Hoofdstuk 2 Consumentengedrag
Transcript van de presentatie:

Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN

Prijs- en Productmix 1e klas 2008 – 2009 Ron Weijens

Vandaag De “Super Grote Gelukkigen van de Week” Herhalen elasticiteiten Uitreiken oefentoets

Presentie en Gelukkigen vd Week Presentie 1A Presentie 1B

Vraag 1 De internetwinkel Callme brengt voor orders onder de € 100,- administratiekosten in rekening aan de klant. De verzendkosten worden in rekening gebracht, ongeacht het orderbedrag. Voor zakelijke klanten zijn dit de werkelijke verzendkosten, voor consumenten een vast bedrag van € 8,- per order. Hoe wordt deze vorm van prijsstelling genoemd? a) Prijsdiscriminatie b) Prijsdifferentiatie c) Kostprijs plus methode d) Premiumpricing

Vraag 2 In 2005 was de omzet van KitKat € ,-. De prijs per KitKat was € 1,10. In 2006 werd de prijs verlaagd met 10%. De omzet in 2006 is daardoor gestegen tot € ,-. Hoeveel bedraagt de prijselasticiteit in 2006? a) -1 b) -1,5 c) -2 d) -2,5

Vraag 3 Bij het bepalen van de verkoopprijs van een product kun je uitgaan van de volgende uitgangspunten: a. Vraag bepaalt de verkoopprijs b. Concurrentie bepaalt de verkoopprijs c. Kosten bepalen de verkoopprijs Is dit Juist of Onjuist?

Vraag 4 Teken van de Kromme van Engel de Primaire Goederen op een x- en y-asKromme van Engel

Vraag 5 Bij een vraaggerichte (vraaggeorienteerde) prijsbepalingsmethode bepaalt de vraag naar het product de verkoopprijs. Er wordt uitgegaan van de prijs die de consument bereid is te betalen voor het product. Juist of Onjuist?

Vraag 1 De internetwinkel Callme brengt voor orders onder de € 100,- administratiekosten in rekening aan de klant. De verzendkosten worden in rekening gebracht, ongeacht het orderbedrag. Voor zakelijke klanten zijn dit de werkelijke verzendkosten, voor consumenten een vast bedrag van € 8,- per order. Hoe wordt deze vorm van prijsstelling genoemd? a) Prijsdiscriminatie A b) Prijsdifferentiatie c) Kostprijs plus methode d) Premiumpricing

Vraag 2 In 2005 was de omzet van KitKat € ,-. De prijs per KitKat was € 1,10. In 2006 werd de prijs verlaagd met 10%. De omzet in 2006 is daardoor gestegen tot € ,-. Hoeveel bedraagt de prijselasticiteit in 2006? a) -1 b) -1,5 B c) -2 d) -2,5

Vraag 3 Bij het bepalen van de verkoopprijs van een product kun je uitgaan van de volgende uitgangspunten: a. Vraag bepaalt de verkoopprijs b. Concurrentie bepaalt de verkoopprijs c. Kosten bepalen de verkoopprijs Is dit Juist of Onjuist? Juist

Vraag 4 Teken van de Kromme van Engel de Primaire Goederen op een x- en y-asKromme van Engel

Vraag 5 Bij een vraaggerichte (vraaggeorienteerde) prijsbepalingsmethode bepaalt de vraag naar het product de verkoopprijs. Er wordt uitgegaan van de prijs die de consument bereid is te betalen voor het product. Juist of Onjuist? = Juist

Elasticiteiten

Prijselasticiteit gevraagde hoeveelheid 1 Nieuw-Oud x 100% = Oud Gebruik je bij verandering vraag EN verandering prijs 2 Procentuele verandering van de vraag = Procentuele verandering van de prijs

Schema Elasticiteit van prijs  Elastisch \---Inelastisch----  <___/____/____/____/____/____/ Voorbeeld

Inkomenselasticiteit gevraagde hoeveelheid De procentuele verandering van de vraag naar een goed als gevolg van de procentuele verandering van het inkomen Formules: Nieuw – Oud x 100% = Oud Procentuele verandering van de vraag = Ey Procentuele verandering van het inkomen

Engel “goederen” Noodzakelijke (primaire) goederen (Dagelijks/Voeding) Uitkomst tussen 0 en 1 Luxe goederen (Shopping en Speciality van Copeland) zijn goederen die men pas koopt nadat een bepaald inkomen (drempelinkomen) verworven is. Uitkomst Groter dan 1 Inferieure goederen = Waaraan men procentueel minder besteedt bij stijging van het inkomen. Uitkomst kleiner dan 0 GrafiekenGrafieken / Uitkomsten in schemaUitkomsten in schema

Kruiselasticiteit 1 Nieuw-Oud x 100% = Oud Gebruik je bij verandering vraag, verandering prijs en kruiselasticiteit 2 Formule kruiselasticiteit Procentuele verandering van de vraag naar het andere goed = Procentuele verandering van de prijs van het ene goed

Uitkomst Positief of Negatief Negatief: Bij Complementaire goederen Positief: Bij Substitutiegoederen

Oefentoets Op dit scherm zie je straks 50 vragen. Deze vragen beantwoord je alleen met: Juist of Onjuist En schrijf je op!!! Thuis log je in op NovaPortal, op mijn site en klik op de link in document: Oefentoets binnen Prijs- en Productmix map en toets je antwoorden per vraag in. Let OP : Beantwoord IEDERE vraag, als je niet weet, vul je in wat meest bij jou opkomt. Een NIET gegeven antwoord is ALTIJD fout Prijs oefentoets Prijs oefentoets – Product oefentoetsProduct oefentoets

Als laatste Heel veel succes Tijd voor een filmpje …. Marketing ….filmpje Hoe krijg ik voor elkaar dat volwassen mensen kinderspeelgoed leuk gaan vinden!!