Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

ICT tussen hoop en vrees
1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Informeel leren en….. social media
ICT & algebra – oefenen en toetsen
Van leerdoel naar leeropbrengst
Elementaire Deeltjes in 3 – 6 lessen
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Welkom.
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Ranking Tasks in de natuurkundeles Ron Vonk WND-conferentie natuurkunde december 2009.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Welkom aan boord van de Ark van Onderzoek Kennismakingsbijeenkomst met het platform 19 oktober 2015 Author´s name and/or Institution.
Gebruik van rubrics bij practica
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
Overzicht Dudoc onderzoek  “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Algebra in context Paul Drijvers Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen Universiteit Utrecht Leuven, 23 augustus 2007.
Conceptuele denker Anne
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Overzicht Dudoc onderzoek  Presentatie voor cTWO. Doel: een beeld geven van mijn onderzoek.  23 april 2009  Christian Bokhove.
Jeroen Strijbosch Gebruikersdag
CLIL-didactiek voor Duits
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Rekenen en ICT Basisonderwijs
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Assessing symbol sense in a digital tool
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Feedback geven en krijgen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
ETUDE Toetsservicesysteem
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Chromebooks in lessituaties
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Toetsing Vakdidactiek 2.
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang Voortgezet Onderwijs - Hoger Onderwijs” Christian Bokhove Januari 2010

Inhoud Even terugkijken Onderzoeksvraag ICT tools Assessment Algebraïsche vaardigheden Wat is er (al) gedaan? De wiskunde er achter: categorieën en voorbeeldopgave Wat nu? Kenmerken revisie tool Crises Feedback Resterende tijd: het vervolg Vragen en opmerkingen? Geselecteerde referenties

In 2008… Nu…begin 2010

In what way can the use of ICT support acquiring, practicing and assessing relevant mathematical skills Assessment - Formative (for) v Summative (of) - Feedback (Black & Wiliam, 1998) ICT tool use - Instrumentation - Task, technology, theory (Lagrange, 1999) Algebraic expertise - Basic skills - Symbol Sense (Arcavi, 1994)

Wat is er al gedaan? Evaluatie instrument om tools voor algebra mee te beoordelen. Deze op 60+ tools toegepast. Bokhove, C., & Drijvers, P. (2010). Digital tools for algebra education: criteria and evaluation. International Journal of Computers for Mathematical Learning. Prototype module: ICT, symbol sense 1-op-1 sessies met leerlingen plus analyse tav. symbol sense. Bokhove, C., & Drijvers, P. (2009). Digital activities that invite symbol sense behavior. Manuscript submitted for publication. (2nd revision)

Vier categorieën 1.Vergelijkingen met met links en rechts dezelfde factor herschrijven 2.Irrelevante deelexpressies afdekken 3.Kwadraten niet uitwerken 4.Overeenkomstige factoren zien

Voorbeeldopgave Maak hem nu zelf. Wat zouden leerlingen goed en fout kunnen doen? Los de vergelijking op:

Met inzicht ligt voor de hand…

Maar…

Wat nu? Revisie van prototype Algebra Met Inzicht (AMI) Expertmeeting georganiseerd om fijn te slijpen Twee 6vwo klassen krijgen te maken met deze module Trefwoorden: Pretest, posttest Logbestanden Aantekeningen docenten, lessen, feedback Filmopnames Interviews leerlingen

Kenmerken revisie tool Aansluiting opgaven vorige tool 1-op-1 sessies 4 activiteiten met de 4 categorieën Randomisatie – Niet te veel vanwege “lastige waarden”, en doordacht Crises Feedback (gebaseerd op resultaten 1-op-1 sessies) – Syntax – Maatwerk feedback – IDEAS?

Crises “Failure is, in a sense, the highway to success, inasmuch as every discovery of what is false leads us to seek earnestly after what is true, and every fresh experience points out some form of error which we shall afterwards carefully avoid.” Keats. Van Hiele: crisis of learning Productive failure Impasse

Feedback Generieke opgaven, zodat je kunt hergebruiken, ook de feedback (overigens reden waarom maatwerk feedback niet bij alle vragen zit). Voorbeeld 2.1

Resterende tijd: het vervolg

Vragen en opmerkingen?

Geselecteerde referenties Arcavi, A. (1994). Symbol Sense: Informal Sense-Making in Formal Mathematics. For the Learning of Mathematics, 14(3), Wenger, R. H. (1987). Cognitive science and algebra learning. In A. Schoenfeld (Ed.), Cognitive science and mathematics education (pp ). Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates. Gravemeijer, K. (1990). Globaal kijken, een kenmerk van algebraïsche deskundigheid. Nieuwe Wiskrant, Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 10, Bokhove, C., & Drijvers, P. (2010). Digital tools for algebra education: criteria and evaluation. Manuscript accepted for publication. International Journal of Computers for Mathematical Learning Bokhove, C., & Drijvers, P. (2009). Digital activities that invite symbol sense behavior. Manuscript submitted for publication.