Doorlopende leerlijnen po/vo 1 Het Assink Lyceum Ronald van Beusekom Kernteamleider onderbouw Havo/Vwo.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is Blits? • Complete methode voor het nieuwe vak Studievaardigheden. Doorlopende leerlijn van groep 5 t/m 8.
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
WELKOM op deze informatieavond Basisschool de Zonheuvel
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Hogere denkvaardigheden
Presentatie schoolsysteem
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Het Assink Lyceum.
Startconferentie netwerken taal en rekenen vo 1 februari 2011.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Wat wensen studenten met rekenproblemen en dyscalculie?
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Opbrengstgericht werken
Rekenen en Rekenproblemen
RekenWeb.
Een nieuw spel voor het RekenWeb
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Rekenen en Rekenproblemen
Wiskunde in vernieuwd vmbo Freudenthal Instituut, Vincent Jonker, Monica Wijers bijeenkomst 2 9 februari 2006.
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Over rekenen gesproken
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Voortgangsrapportage Utrechtse Onderwijs Agenda. Utrechtse Onderwijs Agenda is de invulling van de Lokale Educatieve Agenda In 2006 een gezamenlijk ambitiedocument.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
8 november 2012.
Workshop Nieuwe Ontwikkelingen op de LEA Marco Zuidam i.s.m. Jo Kloprogge Oberon 5 november 2008.
De overgang van primair naar voortgezet onderwijs
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Basisbewerkingen rekenen
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Overgang po-vo
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Informatieavond groep 8
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
De verschillende vormen van onderwijs Peuters Kleuters Basisschool Voortgezet onderwijs Beroeps onderwijs.
Actualiteiten leerlingendaling NVOR * 24 september 2015.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Keuzethema: differentiatie
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
PILOT “DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN” PO/VO WEERT.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Wetenschap & Technologie Boomgaard, 14 september 2015 Monica Wijers, Liesbeth van de Grint, Vincent Jonker.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Informatieoverdracht PO-VO (onderdeel van project Effectief schakelen) Esmee Hornstra, PO-Raad.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
De Rotterdamse Business Case
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Clusterdidactiek Gamma
Visie op het economieonderwijs
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Doorlopende leerlijnen PCOU
Heb jij ballen voor scrummen?
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Transcript van de presentatie:

Doorlopende leerlijnen po/vo 1 Het Assink Lyceum Ronald van Beusekom Kernteamleider onderbouw Havo/Vwo

2 Het Assink Lyceum 5 locaties NeedeHaaksbergenEibergen +/- 10 basisscholen

3 Naast bestaande overlegvormen over bijv. leerlingeninformatiestroom gezamenlijke studiemiddag 1x per jaar met een gemeenschappelijk thema Samenwerkingsvorm met alle basisscholen in Eibergen

Opbrengsten : taalbeleidgroep povo rekenbeleidgroep povo 4 -overleg -eigenaarschap -gemeenschappelijk doel

Opbrengsten taalbeleidgroep povo: 5 wederzijds begrip thema: effectief leesonderwijs gezamenlijk studietraject van 2 jaren knelpunten

Resultaat: 6 - eenduidigheid in uitvoering - in vo in alle locaties klas 1 ingevoerd - succes - iedere docent is een taaldocent - consequenties - transfer

7

8

9

Opbrengsten rekenbeleidgroep povo 11 Naast wederzijds begrip: - afspraken over gemeenschappelijke onderwerpen - gemeenschappelijk (toets)materiaal * ABC-toets (bestaand materiaal); * Rekenschrift (eigen materiaal); * Reken-APK (materiaal van een bevlogen collega, maar voor iedereen toegankelijk). - succes - knelpunten

12 Bron: Martin van Reeuwijk (red.), Vincent Jonker, Monica Wijers en Peter van Wijk, Toetsen van rekenen in het voortgezet onderwijs. Referentieniveaus getoetst! Waarom en hoe?, 2010, APS, Utrecht, in opdracht van het ministerie van OCW.

13

15 voor po: - terugval voorkomen - motivatie - uitdagend materiaal - (meer) voorbereiden op vo voor vo: - betere startpositie ontwikkelen - nieuwsgierigheid prikkelen - docenten zien hoe er in po met opgaven is gewerkt (uitwerkingen/uitleg staat erbij) Doelen