Doorlopende leerlijnen po/vo 1 Het Assink Lyceum Ronald van Beusekom Kernteamleider onderbouw Havo/Vwo
2 Het Assink Lyceum 5 locaties NeedeHaaksbergenEibergen +/- 10 basisscholen
3 Naast bestaande overlegvormen over bijv. leerlingeninformatiestroom gezamenlijke studiemiddag 1x per jaar met een gemeenschappelijk thema Samenwerkingsvorm met alle basisscholen in Eibergen
Opbrengsten : taalbeleidgroep povo rekenbeleidgroep povo 4 -overleg -eigenaarschap -gemeenschappelijk doel
Opbrengsten taalbeleidgroep povo: 5 wederzijds begrip thema: effectief leesonderwijs gezamenlijk studietraject van 2 jaren knelpunten
Resultaat: 6 - eenduidigheid in uitvoering - in vo in alle locaties klas 1 ingevoerd - succes - iedere docent is een taaldocent - consequenties - transfer
7
8
9
Opbrengsten rekenbeleidgroep povo 11 Naast wederzijds begrip: - afspraken over gemeenschappelijke onderwerpen - gemeenschappelijk (toets)materiaal * ABC-toets (bestaand materiaal); * Rekenschrift (eigen materiaal); * Reken-APK (materiaal van een bevlogen collega, maar voor iedereen toegankelijk). - succes - knelpunten
12 Bron: Martin van Reeuwijk (red.), Vincent Jonker, Monica Wijers en Peter van Wijk, Toetsen van rekenen in het voortgezet onderwijs. Referentieniveaus getoetst! Waarom en hoe?, 2010, APS, Utrecht, in opdracht van het ministerie van OCW.
13
15 voor po: - terugval voorkomen - motivatie - uitdagend materiaal - (meer) voorbereiden op vo voor vo: - betere startpositie ontwikkelen - nieuwsgierigheid prikkelen - docenten zien hoe er in po met opgaven is gewerkt (uitwerkingen/uitleg staat erbij) Doelen